Weer een 'welke SM?' topic..

Willy82

Die hard MF'er
22 jun 2005
533
1
...denken jullie waarschijnlijk. Ik heb het hele forum doorgespit, maar nog niet al mijn vragen beantwoord gekregen. Ik doe nu aan motocross in wedstrijdverband en zit er aan te denken dit volgend jaar zonder noppen te doen. Daarnaast wil ik ook wel eens de openbare weg op om te spelen. Een omgebouwde offroad valt zo wie zo af, vanwege de wedstrijden. Kan ik met een omgebouwde crosser nog wel fatsoenlijk de weg op? En is een omgebouwde enduro niet te tam om wedstrijden mee te rijden? Mijn oog viel eigenlijk op de Husky SMR450/510, omdat deze alles in zich lijkt te hebben. Is ie met zijn 125kg niet te zwaar voor wedstrijdgebruik t.o.v. de omgebouwde crosser van 105kg? Oh ja, onderhoud speelt geen rol :] Alvast bedankt voor de reacties.
 
Wat wil je nu gaan doen zonder je noppen?
Supermotard westrijden rijden en spelen?

Er zijn zat leuke enduro's omgebouwd waar je een heel eind mee weg kan komen op het circuit en op straat.

Maar natuurlijk zijn de Supermotards daarvoor gemaakt. Elk merk heeft er tegenwoordig wel een paar.
Huskvarna en Ktm maken bijzonder mooie en snele supermotards, vraag me af of je die met je crosser bij houd. (electrische starter is namelijk erg handig na een val en dan sta jij te kicken.)Bovendien zijn ze al erg licht hoor

Lees eens wat topics dan haal je er al gauw een paar hele mooie machines uit waar jij ook je lol mee op kan.
Ik heb zelf een xr 650 gehad (endro) en heb nu een SMr 450, die kan ik je wel aanbevelen.
Probeer ze anders eens uit bij een testritje.

Nog belangerijker, welk budget heb je er voor over?
;)
 
Als ik voor jou een keus zou maken, zou ik een ktm 525 ombouwen(heeft elek start) of nog beter, een crf450 enduro kopen en ombouwen. Deze is op straat wel veel minder geschikt, en heeft veel onderhoud nodig, maargoed dat was geen probleem zei je.

Ik weet de specs van beide machines niet precies maar ik denk dat de crf kwa gewicht wat lichter is dan de ktm plus dat het vermogen ongeveer gelijk zal zijn.
 
Ik heb denk dat ik alles al wel gelezen heb van wat er te vinden is op internet 8-) Maar ik vind het wedstrijd element belangrijker dan de geschiktheid op de weg. Zoals ik er nu over denk lijken de semi-racers mij de beste optie. Bijvoorbeeld de Husky SMR450/510. Maar kom je met zo'n SMR450 nou echt te kort op het circuit t.o.v. van bijvoorbeeld een volbloed crosser zoals de CRF450 of SX525? De SX525 heeft trouwens geen elektrische starter, alleen de EXC525 ;) En is de hele setting van zo'n SMR bijvoorbeeld niet te veel gebaseerd op de openbare weg, zodat je er voor wedstrijdgebruik als nog een andere pijp en vering onder moet knallen?

Sorry voor alle vragen. Maar de info op internet over de semi-racers is meestal gebaseerd op 'openbare weg' rijders. Daarom ben ik eigenlijk vooral benieuwd naar de wedstrijdrijders of circuitrijders.
 
Als je er ook mee op de weg wilt rijden is een offroad al snel de beste keus ivm kenteken. Veel verschil zit er niet tussen een KTM EXC en een SX.
Sterker nog, de 6bak van een EXC is beter voor SM, daarbij heeft een SX ietsje meer vermogen op top, en moet ietsje meer op toeren gereden worden tov een EXC welke ietsje meer koppel en bottom power heeft, en dus iets geschikter is voor SM. Eventueel is een 540 of 580 kit nog atijd een optie voor de EXC.

Zo wie zo zou ik iig strakkerev veren monteren bij de ombouw naar SM, standaard cross of offroad vering is knap zacht. Nu kom ik natuurlijk uit de SS wereld, en jij uit de MX, dus enige voorkeur is er wel lijkt me.

Verder is er in Nederland nog steeds maar 1 klasse, en geen S1 en S2 als in het WK. Ben van mening dat het niveau in Nederland dusdanig laag is dat niet zozeer de motor de doorslag geeft, als wel de berijder. Marcel v Drunen rijdt een 450cc, dus.......
 
Kijk daar heb ik wat :+ Een offroad is voor mij geen optie, omdat ik er ook wedstrijden mee wil rijden. Aangezien ik nog nooit sm gereden heb, zal het toch wel een enduro of kant-en-klare semi-race sm (alla Husky SMR) worden, omdat ik die extra peekaas van een volbloed crosser toch niet nodig heb. Maar hierover heb ik nog wel een paar vragen. Verschillen de semi-racers qua prestaties veel met een omgebouwde enduro? Oftewel moet je een semi-racer ook nog aanpassen voor wedstrijdgebruik?
 
Dus je wil er ook mee op de openbare weg mee rijden, kijk dan eens naar een Husaberg fs650e, is maar 112kg en die dingen gaan als een raket :Y
 
650 is denk iets te veel van het goedet }) Ik zit meer aan een 450 of 510-525 te denken.
 
Ik heb nu een aardig idee van wat ik wil. Maar hoe zit het met de versnellingen van crossers en enduro's voor sm gebruik (zowel circuit als straat). Ik had al vernomen dat een enduro bak beter is voor sm. Alleen vanwege de hogere top? De 6e versnelling is toch alleen een overdrive? De erg korte 1 en 2 van een enduro lijk mij niet echt ideaal, maar dat kan ik helemaal verkeerd zien natuurlijk. En zijn die de kant-en-klare semirace sm's (Husky SMR etc.) al helemaal gegeard op sm? Ik neem aan van wel, maar je weet het maar nooit natuurlijk O-)
 
De vertanding zal je toch per circuit moeten aanpassen als je het goed wil doen, dus dat maakt niet uit.
Een setje tandwielen is niet duur.

Ik heb liever een 6 bak die kort is, dan een 4 bak die lang is.
 
pcies,en wanneer rij je in zun 1 op een circuit?,alleen als je wegrijd volgens mij,maar er staat toch een wedstrijdfiets te koop op het forum .....
 
Dus je wil er ook mee op de openbare weg mee rijden, kijk dan eens naar een Husaberg fs650e, is maar 112kg en die dingen gaan als een raket :Y


Zeker een mooie/snelle fiets....hou wel rekening met olie verversen (1 liter) om de 10 draaiuren en kleppenstellen rond de 30 draaiuren. Het is een wedstijdblok....dus onderhoudsgevoeliger.
 
Of je koopt een prachtige Husqvarna SMR 570 uit 2001 met volledig Akrapovic uitlaatsysteem (origineel ook nog aanwezig) 5" achtervelg, wavedisc voor + originele schijf, snelle nokkenas + Keihin carb, setje Maxxis intermediates, regenbanden en slick voor het achterwiel en dat alles ook nog eens met kenteken. Goed onderhouden, elke 500 tot 750 km olie vervangen bijvoorbeeld.

Ik weet er nog wel eentje te staan :P
Onderste plaatje doet wellicht anders vermoeden, maar ik heb er slechts 3 maal mee op het circuit gereden (training) 2 x Spa, waarvan 1 x cursus + nog een keer op Emmen.

full


full
 
Laatst bewerkt:
Olie verversen is mijn hobby :+ Maar SM staat volgend jaar pas op de planning he! Eerst dit jaar nog in de blubber rond spelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan