weerstandjes op geïntegreerde knipperlichten

jump2limits

MF veteraan
15 jul 2008
3.815
7
Zaandam
Beste mede-MF'ers,

Ik heb een paar weken geleden op mijn 2004 CBR600RR een nieuw achterlicht unit geplaatst. Deze heeft geïntegreerde knippers.

Sindsdien heb ik er last van dat mijn knipppers, iedere keer dat ik ze gebruik, eerst een paar tellen blijven branden en vervolgens heel snel gaan knipperen.

Nu snap ik dat daar weerstandjes tussen moeten, maar hoe ik deze ga monteren vraag ik mij af...

Uit mijn achterlichtunit komen 5 draden
- achterlicht
- remlicht
- knipper links
- knippers rechts
- aarde

Nu heb ik weerstandjes gekocht en dit zijn 2 pakketjes van elk
1 gele draad
1 zwarte draad

Is het nu er makkelijkst om dit pakketje open te maken en bij mijn achterlicht unit bij de 2 draden voor de knippers een weerstandje tussen te fabriceren?
Moet er bij m'n aarde ook een weerstandje? (vraag me af of remlicht en achterlicht daar geen hinder van zullen hebben)

Indien iemand mij hier tips over kan geven, graag.

Indien meer info gewenst is, gewoon even posten :)
 
Je wilt weten of ze parallel of in serie gezet moeten worden :)


Wat zit er achter deur nummer twee? staat in de andere topics hierover?
O-)
 
Nope :)
Maar ik begrijp het misverstand.

Kort samengevat wil ik weten of er alleen weerstandjes in de draden moeten die NAAR de achterlichtunit toe lopen (2x geel)
Of dat er ook eentje moet in de draad die van m'n achterlichtunit naar m'n frame loopt (zwart)

Dat laatste vraag ik me af aangezien m'n achterlicht en remlicht er dan ook last van hebben neem ik aan..
 
Laatst bewerkt:
deze weerstanden moeten niet 'ertussen' gezet worden, zodat de stroom éérst door de weerstand gaat, en daarna pas door de LEDs, en daarna naar de aarde.

je moet ze zo aansluiten dat de stroom "de keus heeft" of ie via de LED loopt of via de weerstand.
Zo te zien aan je omschrijving van de draden moeten iedere weerstand dus tussen een punt op een gele draad en de massa aansluiting aangesloten worden.
Het is niet slim om deze draden ergens halverwege te gaan onderbreken om deze aansluiting te maken. Alle aansluitingen komen bij elkaar in de achterlichtunit en daar kun je ook de weerstanden bij zetten.
 
deze weerstanden moeten niet 'ertussen' gezet worden, zodat de stroom éérst door de weerstand gaat, en daarna pas door de LEDs, en daarna naar de aarde.

je moet ze zo aansluiten dat de stroom "de keus heeft" of ie via de LED loopt of via de weerstand.
Zo te zien aan je omschrijving van de draden moeten iedere weerstand dus tussen een punt op een gele draad en de massa aansluiting aangesloten worden.
Het is niet slim om deze draden ergens halverwege te gaan onderbreken om deze aansluiting te maken. Alle aansluitingen komen bij elkaar in de achterlichtunit en daar kun je ook de weerstanden bij zetten.

aha!

nu begrijp ik wat martell bedoelde met parallel of in serie.

@Martell: excuus, ik ben echt een elektra noob :P



als ik je goed begrijp bedoel je het zo: schematisch gezien
full


maar dan de "bruggetjes" tussen geel en zwart IN de achterlichtunit maken?
waarom dat dan? ik kan deze namelijk ook tegen de unit maken, komt geen vocht en zal zeer zeker niet lostrillen.
 
ik heb deze weerstanden

http://www.motolife.nl/contents/media/tl-207-020_05aw.jpg

moet ik de zwarte en gele splijten zodat alleen de gele als bruggetje werkt? (de zwarte lijkt mij niet nodig aangezien ik een bruggetje maak van die gele.

of is zwart sowieso een draad zonder weerstand? het voelt alsof er maar 1 weerstandje in het "pakketje tape" zit
Het gele female en male stekkertje is met elkaar verbonden en met een kant van de weerstand.
De zwarte zit ook de female verbonden met de male stekker en de ander kant van de weerstand.
 
je kunt deze weerstanden inderdaad zó gebruiken, alleen moet je de 2 zwarte draden samenvoegen tot 1, en dan de zaak er zo tussen prikken.

zoals je het schemaatje getekend hebt klopt het.

Je kunt eventueel de weerstanden ook in de buurt van het knipperrelais zetten als je daar meer plek hebt.
 
je kunt deze weerstanden inderdaad zó gebruiken, alleen moet je de 2 zwarte draden samenvoegen tot 1, en dan de zaak er zo tussen prikken.

zoals je het schemaatje getekend hebt klopt het.

Je kunt eventueel de weerstanden ook in de buurt van het knipperrelais zetten als je daar meer plek hebt.

dankjewel!

ik ga het zometeen even aan elkaar zetten.
zal wel even een filmpje posten van het resultaat.

ik snap alleen niet wat je bedoeld met de 2 zwarte draden tot 1 maken. en waar deze ertussen moet?
ik neem aan niet tussen de gele en normale massa want dan is het geen massadraad meer, toch? dan heb ik gewoon weer een gesloten stroomkring zonder weerstand gemaakt.

pff, elektra :P kzal het toch ooit eens moeten leren :P
 
Beste allemaal,

ik heb net even zo'n weerstandje open gemaakt. (boeit me niet of het slim is of niet, ik maak het wel weer netjes dicht met krimpkousje)
eens kijken hoe die draden nu precies lopen.



full



stel nu dat ik draad 1 en 4 wegknip.
bij beide weerstandjes.

dan houd ik dus 1 draad over met een weerstand ertussen (zwart ene kant, geel andere kant)

dit zet ik dan in het geheel zoals op dat bovenstaande schema.

dan heeft de stroom toch "de keuze" zoals dat mooi gezegt werd :)

full
 
Als die weerstanden 8 Ohm zijn (is al geen standaardwaarde, klopt overigens ook niet met de kleurcode) zul je er niet lang nut van hebben, als daar de accuspanning op komt gaan ze in no time in rook op.
 
Beste allemaal,

ik heb net even zo'n weerstandje open gemaakt. (boeit me niet of het slim is of niet, ik maak het wel weer netjes dicht met krimpkousje)
eens kijken hoe die draden nu precies lopen.



[afbeelding]


stel nu dat ik draad 1 en 4 wegknip.
bij beide weerstandjes.

dan houd ik dus 1 draad over met een weerstand ertussen (zwart ene kant, geel andere kant)

dit zet ik dan in het geheel zoals op dat bovenstaande schema.

dan heeft de stroom toch "de keuze" zoals dat mooi gezegt werd :)

[afbeelding]
Ik kan de kleuren niet duidelijk zien maar dat ze meer dan 8 ohm zijn weet ik zeker en dat het vermogen veel te laag is ook.
Kan je even kijken wat de kleuren van de ringen zijn.
De weerstanden moeten 6,8 ohm zijn en ruim 10watt.
Jou weerstand is hooguit 2 watt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan