wegligging sv 650n 2002 is beroerd

Biking

MF veteraan
18 sep 2001
2.600
0
Tegelen
Hi,

M'n vriendin heeft een sv650n 2002 met een (in mijn ogen) beroerde wegligging. De motor valt de bocht in en wil steeds naar de binnekant van de bocht toe. Er zijn hyperpro veren gemonteerd (voor en achter) en er is iets dikkere vorkolie in de vorkpoten gekomen. Sinds de veren zijn vervangen is de wegligging iets beter maar het is nog steeds niets. Ze klaagde al een tijdje dat ie niet lekker reed dus daarom heb ik afgelopen zaterdag maar eens een flink stuk in de ardennen gereden bij de eerste de beste bocht ( die i nog vrij op m'n gemakje nam) gleed de voorkant een meter weg en de achterkant gleed daar na ook nog eens weg. gelukkig kon ik hem houden maar het is net of je met die motor aan het vechten bent. De standaard banden liggen er wel nog op (metzeler 4) De maat van de voorband is 120 60 17.
Wat kan ik er nog aan doen voordat we de motor inruilen voor iets wat wel normaal stuurt.
Nieuwe banden lijkt me wel verstandig. Is 120 65 17 een optie? Oh ja ik heb de vorkpoten ook iets van 8 mm door de kroonplaat laten zakken

Tips graag.....
 
Als je motor wegglijd, lijkt me dat in 1e instantie toch een banden probleem.

Met een mooi egaal wegdek en een soepele rijstijl kan je ook zonder (goede) vering hard door een bocht.

Ik vind het trouwens wel knap van je dat nadat je voorkant wegglee, je niet onderuit gegaan bent :}
 
Ik kneep net op tijd de koppeling in zodat de band weer wat grip kreeg. Je kunt nu aan de volledige zijkant van de band glijsporen zien (haaks op de rijrichting). Het was wel een vreemde ervaring ==> ik remde niet, ik reed niet overdreven hard, ik gaf geen gas bij in de bocht, er lag geen rotzooi, het was niet nat en toch gleed ie weg
 
Klinkt goed.
Is normaal toch een aardige fiets wat ze heeft.
Het vallen van de fiets zeker bij lagere snelheden heeft alles te maken met het laten zakken van je poten.
Zet dat eerst eens gewoon terug en je fiets is al een stuk neutraler.
Zet ook je demping op standaard voor zover mogelijk.
Ook die dikkere olie is niet optimaal, je dempende werking wordt wat trager en daarom wordt dit niet graag gedaan door de "veren boys".
Zet ook je veervoorspanning achter niet te gek strak.
Als je vanuit die basis instelling gaat werken met steeds een klein stapje krijg je de fiets vast perfect.
Wel opschieten want het duurt zo lang voor dat een vrouw weer vertrouwen krijgt in haar vervoersmiddel.

Greetz Dr Rossi
 
MEZ4 gelijk weggooien. Die zijn leuk onder een Pan european. Veel te stijf karkas in ieder geval.

120/65-17 voor is aan te raden.
 
Klinkt goed.
Is normaal toch een aardige fiets wat ze heeft.
Het vallen van de fiets zeker bij lagere snelheden heeft alles te maken met het laten zakken van je poten.
Zet dat eerst eens gewoon terug en je fiets is al een stuk neutraler.
Zet ook je demping op standaard voor zover mogelijk.
Ook die dikkere olie is niet optimaal, je dempende werking wordt wat trager en daarom wordt dit niet graag gedaan door de "veren boys".
Zet ook je veervoorspanning achter niet te gek strak.
Als je vanuit die basis instelling gaat werken met steeds een klein stapje krijg je de fiets vast perfect.
Wel opschieten want het duurt zo lang voor dat een vrouw weer vertrouwen krijgt in haar vervoersmiddel.

Greetz Dr Rossi

Ik heb juist het id dat het zakken van de poten de fiets wat neutraler heeft gemaakt. De motor is bij hyperpro geweest voor de afstelling van de vering dus dat zal wel goed zijn. Maar ik zal idd eens proberen om de vorkpoten weer stndaard te zetten en kijken hoe hij dan rijdt. Wat zal een hogere voorband voor effecten hebben?
 
Ik geloof nooit dat die banden zo slecht zijn, is ook al een moderne 0 graden gordel dus dat kan het bijna niet zijn.
Banden spanning al gecontroleerd?
Door het zakken van de voorkant staat de motor meer op zij neus en stuurt deze veel scherper tot soms te.
Ik heb een zx6r en die staat achter zo hoog als het gaat, ik ben een sportieve stuurde maar elke keer als ik rustig de wijk uit ga overvalt deze mij door erg te vallen bij die snelheden. Dat is bewust gekozen want als je hard gaat is dit precies goed. maar niet ieder zal dat waarderen.
Bel die gasten van Hyperpro maar eens die weten dit soort dingen perfect.
Een hogere wang geeft meer rechtuit stabiliteit.
Maar om nu goede banden te vervangen lijkt me niet echt zinvol.
 
Omdat er achter een Hyperpro demper is gemonteerd komt 'ie ook al hoger te staan. Als je 'm nou voor laat zakken wordt dit effect alleen nog maar versterkt. Goeie banden doen wonderen, try BT 012 !
 
Bandenspanning voor 2.3 en achter 2.5. Bij m'n eigen sv'tje (model 2003 n)heb ik eigenlijk nergens last van ==> perfect neutraal
Banden dunlop 220 voor en achter


ik heb het idee dat de motor wat stabieler in de bocht ligt als de bandenspanning voor iets hoger is. Ik had de bandenspanning nog niet gecontroleerd nadat ik de fiets gekocht had. Maar bij mij ging er voor wel 0,3 bar uit.
 
Beste,

volgens mij ligt het ook gewoon aan je banden. De standaard banden zijn echt k*t. Eens je een nieuw setje wil kopen , koop je dan Pirelli Corsa. Dit is een zeer geode band. Mijn SV650S van 2002 duikte ook soms. Dit was omdat de band vierkant was ( vorige eigenaar had precies enkel rechtdoor gereden). Ik heb ook nog 2 bestandjes ivm tips en problemen ivm een SV en hoe je ze kan verhelpen. Zie in de bijlage

Mvg Yannickawa

 
Ik geloof nooit dat die banden zo slecht zijn, is ook al een moderne 0 graden gordel dus dat kan het bijna niet zijn.
Banden spanning al gecontroleerd?
Door het zakken van de voorkant staat de motor meer op zij neus en stuurt deze veel scherper tot soms te.
Ik heb een zx6r en die staat achter zo hoog als het gaat, ik ben een sportieve stuurde maar elke keer als ik rustig de wijk uit ga overvalt deze mij door erg te vallen bij die snelheden. Dat is bewust gekozen want als je hard gaat is dit precies goed. maar niet ieder zal dat waarderen.
Bel die gasten van Hyperpro maar eens die weten dit soort dingen perfect.
Een hogere wang geeft meer rechtuit stabiliteit.
Maar om nu goede banden te vervangen lijkt me niet echt zinvol.
Blijkt dat je nooit op een SV met MEZ4 en een met bánden eronder hebt gereden. Of ben je er dan zo een die dan nog roept dat het niks uitmakt?
 
een sv650 rijd redelijk met de mz4 , zeker niet slecht.
ik rijd er iig de voetsteunen mee aande grond :P .
lijkt me meer een verkeerde bandenspanning.
ik rijd met 2,3 voor en 2,4 achter


ps: kan ook aan de rijder liggen :P :P :P :+
 
een normale SV heeft voor "gewoon" gebruik een goede weg ligging, tenzij je knoeterhard op het circuit gaat rijden. Misschien is je band wel vierkant of is de banden spanning veel te laag...dan is het verklaarbaar dat je zomaar gaat schuiven.

Succes dr mee! En laat er anders eens iemand op rijden die er verstand van heeft, het zou zonde zijn als je m inruilt omdat de banden spanning te laag is :X
 
Beste,

volgens mij ligt het ook gewoon aan je banden. De standaard banden zijn echt k*t. Eens je een nieuw setje wil kopen , koop je dan Pirelli Corsa. Dit is een zeer geode band. Mijn SV650S van 2002 duikte ook soms. Dit was omdat de band vierkant was ( vorige eigenaar had precies enkel rechtdoor gereden). Ik heb ook nog 2 bestandjes ivm tips en problemen ivm een SV en hoe je ze kan verhelpen. Zie in de bijlage

Mvg Yannickawa


Thanx voor de tips. Handig bestandje
 
een normale SV heeft voor "gewoon" gebruik een goede weg ligging, tenzij je knoeterhard op het circuit gaat rijden. Misschien is je band wel vierkant of is de banden spanning veel te laag...dan is het verklaarbaar dat je zomaar gaat schuiven.

Succes dr mee! En laat er anders eens iemand op rijden die er verstand van heeft, het zou zonde zijn als je m inruilt omdat de banden spanning te laag is :X

De bandenspanning is voor 2.3 en achter 2.5. Dus dat zou toch goed moeten zijn.
 
De bandenspanning is voor 2.3 en achter 2.5. Dus dat zou toch goed moeten zijn.

Ik denk dat je de bandenspanning nog wel wat mag verhogen. jou waardes lijken me iets te laag. maar op zich niet heel erg laag en dit mag op zichzelf het probleem niet zijn.

dat de SV zo vreemd stuurt lijkt me een combinatie van factoren.. vering en banden. al vind ik het vreemd wat je fiets is bij hyperpro geweest en je banden zijn nou niet echt het toppunt van SuperSport, maar mogen zich zeker niet zo gedragen.
 
Ik zou om te beginnen die voorvork weer laten zakken door je kroonplaten. Door ze te ver door te steken (wat je nu hebt gedaan) gaat je fiets alleen maar nerveuzer sturen en wil juist in de bocht vallen. Stel vering en demping af zoals door Hyperpro voorgeschreven, voorzover er wat af te stellen valt uiteraard.

Ik weet verder niet hoe versleten de voorband is, als deze met name net naast het midden afgesleten is zal montage van een nieuw setje banden heel veel uitmaken in het stuurgedrag van je fiets. Monteer banden in de maat die de fabrikant voorschrijft, ga zonder dat je weet wat je doet niet experimenteren met andere bandenmaten. De voorgeschreven maten zijn (volgens Metzeler):

Vorne 120/60ZR17 (55W) TL SPORTEC M-1 - 2.25 BAR
Hinten 160/60ZR17 (69W) TL SPORTEC M-1 - 2.50 BAR



Ik vind met je voorband een meter glijden in een bocht een beetje ongeloofwaardig. Je moet over ongelofelijk veel rijtalent en mazzel beschikken om je daar nog uit te redden. In negen van de tien gevallen zal ook een zeer ervaren rijden tegen het dek klappen. Het zal misschien als een meter aangevoeld hebben, (gelukkig!!) was het waarschijnlijk meer iets van 10 cm. Mazzel man!!

Hoe is het verder gesteld met het balhoofdlager, niet te los, of juist te strak (dood punt in het midden)?
 
Door het laten zakken van de motor aan de voorkant zal ie inderdaad een stuk meer de bocht invallen... ;) Dit komt doordat de voorvork 'steiler' komt te staan.

Het glijden is een probleem op zich, kan ook met het wegdek te maken hebben gehad.. olie, stof, steentjes? MEZ4 is een wel een vrij harde band maar op die manier beginnen te glijden lijkt me een beetje ver gaan. Mijn SV heeft BT020 voor en achter en ik heb een paar keer last gehad van een glijdend achterwiel op een rotonde maar meer ook niet.

Overigens vind ik mijn SV in lange bochten ook niet al te stabiel.. korte bochten gaat heerlijk en ik heb regelmatig schrapende delen :P (meestal mijn laarzen)
 
Ik zou om te beginnen die voorvork weer laten zakken door je kroonplaten. Door ze te ver door te steken (wat je nu hebt gedaan) gaat je fiets alleen maar nerveuzer sturen en wil juist in de bocht vallen. Stel vering en demping af zoals door Hyperpro voorgeschreven, voorzover er wat af te stellen valt uiteraard.

Ik weet verder niet hoe versleten de voorband is, als deze met name net naast het midden afgesleten is zal montage van een nieuw setje banden heel veel uitmaken in het stuurgedrag van je fiets. Monteer banden in de maat die de fabrikant voorschrijft, ga zonder dat je weet wat je doet niet experimenteren met andere bandenmaten. De voorgeschreven maten zijn (volgens Metzeler):

Vorne 120/60ZR17 (55W) TL SPORTEC M-1 - 2.25 BAR
Hinten 160/60ZR17 (69W) TL SPORTEC M-1 - 2.50 BAR



Ik vind met je voorband een meter glijden in een bocht een beetje ongeloofwaardig. Je moet over ongelofelijk veel rijtalent en mazzel beschikken om je daar nog uit te redden. In negen van de tien gevallen zal ook een zeer ervaren rijden tegen het dek klappen. Het zal misschien als een meter aangevoeld hebben, (gelukkig!!) was het waarschijnlijk meer iets van 10 cm. Mazzel man!!

Hoe is het verder gesteld met het balhoofdlager, niet te los, of juist te strak (dood punt in het midden)?

Dat van het balhoofd zal ik nog eens laten controleren door de dealer.

Maar om ff terug te komen op het glijden. Ik ben geen type wat verhalen gaat zitten overdrijven. En qua rijervaring zit het ook wel snor. Dat een motor glijdt maak ik redelijk vaak mee (ook m'n eigen motor) en meestal ligt dat dan aan een iets te sportieve rijstijl maar deze keer ging dat ding van m'n vriendin out of the blue glijden. Een maat van me reed achter me en stond er ook van te kijken dat ik hem nog hield. Je ziet over de gehele zijkant van de band glijstrepen. Anyways het gaat er niet om of ik zit te overdrijven of niet maar of ik die motor weer zo krijg dat m'n vriendin er weer vertrouwen in krijgt
 
Ik denk dat het probleem toch in de banden zit. Met de originele banden vond ik het ook 3x niks. Nu staat 'ie achter op een BT020NT en van voren op een BT010. Dat geeft in combinatie met Hyperpro voor- & achtervering een redelijke stuurfiets. Ik rijd er de (door height adjusters verhoogde) voetsteun mee aan de grond.
Maar het blijft een SV en die ligt nou eenmaal niet in de bocht als een R6 met PB veringafstelling en dezelfde banden (waar ik sinds vorige week op rijd totdat m'n SV weer terug is van de dealer). :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan