wel starten, niet rijden

modady

MF veteraan
16 jul 2005
2.351
1
Leeuwarden
Nadat ik de motor met choke gestart had en de 1e versnelling inschakelde viel
de motor stil [gsxr750 k6]. De motor opnieuw gestart wat niet gemakkelijk ging
doch in de 1e versnelling geschakeld na 10 meter rijden weer uit. Terug naar de garage
geduwd, gestart in 1x liep de motor netjes zonder choke stationair, na ca 5 min
uitgezet. Daarna weer hetzelfde de probleem, zie boven, nog 1x geprobeerd
maar nu zodra ik op de startknop druk, gaat al het licht uit incl. controle lampjes
en dashboard verlichting, bezinepomp dacht ik te horen maar voor de rest niets.
Zou de accu het probleem van alle problemen kunnen zijn?
 
accu is idd wat er mankeerd.
laad de accu eens op met een acculader, of een druppelaar die ook normaal kan laden.
en check dan of de dynamo wel bijlaadt door de accu spanning tijdens het draaien van de motor te meten.
 
Ik heb de accu op de Optimate staan, de lader geeft aan dat de accu vol is [groen]
ca 13,4 volt maar dat zegt niks over de amperage, hoe controleer ik dat. Wat ik wel raar
vindt is dat de motor afslaat, zou toch gewoon moeten blijven draaien ondanks de misschien slechte accu?
Oké hoeveel V moet ik meten bij stationair toerental ?
 
Mooi stukje Bananeman thanx dat ga ik morgen zeker even uitvoeren. Stel dat de
accu slecht is, dan is de accu ook nog slecht op het moment dat de motor
stationair loopt, moet uiteindelijk door de dynamo nog worden opgeladen.
Wat moet de accu nog meer aan werk verrichten wanneer de motor loopt, ik dacht als
leek verzorging bv van de injectoren? En dat de motor daardoor afslaat, of waarom
slaat de motor dan af, wanneer hij eenmaal loopt.
 
als de accu leeg is, loopt de motor niet, of niet goed.
en als de optimate aangeeft dat de accu vol is, wil dat niet zeggen dat de accu dan ook goed is.

how to - accu en laadsysteem controleren.

Accu de gehele nacht opgeladen 13.3 V, in de motor geplaatst bij het starten liep de
spanning terug naar 11 V. Aantal keren gestart laten staan de accu is nu 12.8 V
in rust. Laadspanning met verlichting was 14,8 V en soms 15,2 V. En toch vertrouw
ik de accu niet, omdat gisteren bij het starten alle spanning weg was. Wat denk jij
Bananeman?
 
accu lijkt toch goed aan de hand van de meetresultaten.
laadspanning is wel wat aan de hoge kant.
start en loopt de motor nu goed met opgeladen accu?

Start prima, blijft stationair goed lopen. Rijden ja 1 meter in de garage :+
Kon mij vandaag niet permiteren om ergens onderweg stil te vallen.
Mischien iets met de spanningsregelaar of dynamo? Accu polen als
nieuw en kabels zitten vast. Zit geen alarm op wel een gear indicator.
Voor zekerheid nieuwe accu? Geen idee of dit de originele accu is in 4 jaar
10.000 km is ook niet al te best denk ik zo.
 
Accu lijkt me niet slecht, als-ie zelfs de mishandeling doorstaat van herhaald starten zonder te rijden.

Check eens het aardpunt van de spanningsregelaar want als het de "gewone" vermogensverbrander is gaat de regelspanning omhoog door slecht aardpunt. Erg verdacht als dat iets is met een bout in frame of blok; dan losmaken, chemisch reinigen en nog vochtig weer vastzetten.
 
Laatst bewerkt:
Thanx Willem, de motor is als nieuw geen roest of pekel enz. Ik ga morgen toch
maar even naar de garage. Ik blijf het gewoon raar vinden, is maar 1x gebeurt
dat bij het indrukken van de startknop de motor niet startte en dat ook dashbord
verlichting uitging + de rest, vandaar dat de accu in beeld kwam.
 
Ik bedoel dat zo'n aardpunt waar forse gelijkstromen lopen door verschillende elkaar rakende metalen heen, galvanisch een grenslaagje kan/zal opbouwen, kwestie van tijd; je krijgt dan een overgangsweerstand die "koud" zelden te meten valt en oploopt met stroom en/of temperatuur.

Er bestaat maar 1 betrouwbaar aardpunt/minpunt en dat is ... de minpool van de accu; ieder verlengd/omgeleid "pad" daarheen is verdacht.
 
of met startkabels aan je auto zetten, starten, dan zou je wel ( 1,5 meter..) kunnen rijden ?
kun je in elk geval even proberen of ie zelfs dan uitvalt

maar het klinkt eerder als een kortsluiting of losse draad dan een rotte accu
 
Terug
Bovenaan Onderaan