De Schaublin die je hebt gevonden is een 102VM, dat is dus het 'full options' model waarmee je wel automatische voeding hebt en schroefdraad kan snijden (niet noodzakelijk voor jouw wensen). Deze is zeldzamer, zwaarder en stukken duurder dan een 'normale' 102, die weegt een keer 120kg en is met enig zoeken wel rond de 600 euro te vinden (hoewel ik nu direct helaas geen voorbeeld kan vinden).
Schrik niet van de totaalgewichten van deze machines want enkel de machinevoet (die dus niet noodzakelijk is) weegt een kleine 400kg (!).
Hier een voorbeeldje van een normale 102 zonder machinevoet (dan blijft er weinig over):
Hier hoef je dus enkel nog de motor bij te plaatsen die je bij bovenstaande uitvoering achter of boven de hoofdspil kan plaatsen. Zou je er één kopen met zo'n zware gietijzeren voet dan kan je die ook ombouwen op een werkblad alleen komt de motor dan aan de onderzijde en moet je dus een uitsparing maken in het werkblad (dit is wel de meest compacte opstelling). En bij bovenstaande model kan je dus door het losdraaien van de zwarte moer aan de onderkant de complete kruistafel er af pakken zodat er niets uitsteekt (kan dus super zeer compact zijn wanneer niet gebruikt).
Misschien dat dit het nog wat duidelijker maakt:
Schaublin 102 catalogue 1966.pdf
Een MyFord Super 7 heeft redelijk veel diepte nodig, meer dan een Emco 8 (kloon). Hoe groot het verschil precies is durf ik niet te zeggen, van de Emco kan ik niet echt een mooie maattekening vinden, van de MyFord wel:
De dwarsslede kan je er bij een Super 7 zo uitdraaien dus als je zou willen kan maat M ook zo de helft kleiner zijn wanneer je hem niet gebruikt, of sowieso al een heel stuk korter als je hem volledig naar binnen zet na gebruik.
Die MyFord
is was overigens niet stevig geprijsd, 900 euro is een hele nette prijs voor een strakke Super 7 met frequentieregelaar (zal ook de reden zijn dat deze al verkocht is). Ik kan je niet in de portemonnee kijken maar een draaibank is een prima waardevaste investeringen (wanneer goed geconserveerd), de Schaublin 102 maken ze inmiddels al 100 jaar zo goed als zonder wijziging om maar een voorbeeld te noemen. Het spul dateert gewoon niet en er blijft altijd vraag naar (en nieuw is het onbetaalbaar).
Die Huvema daarentegen vind ik
wel duur, já variabele toerenregeling maar op basis van een vage Chinese chip (en als die straks stuk gaat ben je gescheten want ingebouwde motor en alles) i.p.v. een industriële frequentieregelaar zoals die Super 7 had. Qua kwaliteit is het net niets, het ziet er fancy uit maar daar is alles ook wel mee gezegd. Een Huvema kan niet in de schaduw staan van een MyFord en zeker niet in die van een Schaublin qua bouwkwaliteit.
Om maar even een citaat van de eerste pagina van dit topic te plukken:
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen maar koop toch een oudere europese draaibank die zijn goed en het is een feest om er te op draaien en ze blijven hun geld waard
En je hebt er net zo veel werk van
Bij een nieuwe chinees moeten er eigenlijk europese lagers in en al het gietzand moet je uit de tandwielkast halen en alles na lopen en na stellen
Het is niet voor niets dat een myfordje zo'n 7 keer zo duur is nieuw (worden nog steeds nieuw gemaakt dus ze doen iets goed)
Écht er zijn zoveel mooie Europese banken te koop voor relatief weinig geld, zorg dat je het transport voor de tijd geregeld hebt, hou het een paar weken in de gaten, reageer direct, rij desnoods een paar km verder en je hebt een superbankje waar je kleinkinderen evt. nog mee zouden kunnen draaien. I.p.v. een Chinese bank waarvan je je af mag vragen of de electronica het nieuwe jaar gaat halen (ok dat is wat overdreven
)