Welk gereedschap?

MindFreak

MF'er
2 mei 2010
71
0
Harderwijk (Gelderland)
Ik wil binnenkort een suzuki intruder gaan kopen om ervaring op te doen.
Na een tijdje wil ik overstappen naar een Harley Sportster (nieuw model).

Nu wil ik vast gaan kijken naar gereedschap, dat ik wellicht bij beide motoren kan gebruiken.
Ik denk aan doppen, steeksleutels en overig materiaal.

Nu wil ik eigenlijk zo effectief mogelijk gereedschap gaan kopen, dus niet meteen een grote set met doppen waar ik bijna geen gebruik van maak.

Ik dacht zelf aan Gedore, Hazet of Snap-on. Echter kan ik ook aan materiaal van Wurth komen.
Voordeel van Wurth (Zebra collectie) is dat je altijd een nieuwe dop krijgt mocht deze stuk gaan binnen 10 jaar. Bij de rest weet ik niet hoe het met garanties zit.

Kan iemand mij adviseren in de keuze van maten en eventueel ook merk?

Alvast bedankt! *O*
 
Dan zou ik eens beginnen om van allebei de motoren een WPHB op te snorren om te kijken welke maten er worden gebruikt. Ik heb voor mijn Honda namelijk alleen metrisch en voor mijn Harley metrisch én inch gereedschap nodig.

Anders kun je straks twee keer een complete set kopen, met de merken die jij noemt zou dat wel eens een kostbare grap worden...
 
Qua garantie zit je bij Facom net zoals Wurth gebakken. Op handgereedschap zit bij Facom ook levenslange garantie. Gedore en Hazet geven max. zoveel jaar garantie. Snap-On weet ik dan weer niet :P

Wat trouwens ook een aardig merk is qua prijs/kwaliteit is Kraftwerk.
 
Dan zou ik eens beginnen om van allebei de motoren een WPHB op te snorren om te kijken welke maten er worden gebruikt. Ik heb voor mijn Honda namelijk alleen metrisch en voor mijn Harley metrisch én inch gereedschap nodig.

Anders kun je straks twee keer een complete set kopen, met de merken die jij noemt zou dat wel eens een kostbare grap worden...

Wat hij zegt!

Nu zullen het vast de meest gangbare maten zijn die je nodig hebt maar omdat dubbel aan te moeten schaffen is een dure aangelegenheid. Gerenomeerde merken kopen voor hobby zou ik eigenlijk niet zo snel doen.

Ik heb zelf trouwens een 200 delig set van Ironside. Zitten ook inch maten erbij (ook al zijn het er maar 10)

Ironside_Doppenset.jpg


2 14mm doppen kwijtgeraakt en vervangen door Gedore/Facom, verder nog geen dop gesneuveld na 5 jaar sleutelen. Mocht er ooit wat sneuvelen/breken vervang ik het wel voor een goed merk. Maar dat is dus nog steeds niet aan de orde.
 
Bedankt mannen, Facom had ik inderdaad ook wat dingetjes van gehoord, is dat kwalitatief echt goed?

Facom is inderdaad een goed merk. Veel garages gebruiken het, evenals andere takken van industrie. Daarnaast hebben ze ook veel innovatieve producten.

Facom is echter verre van goedkoop. Voor een beetje thuis hobbyen zou ik lekker iets goedkopers van Kraftwerk oid aanschaffen.
 
Dan zou ik eens beginnen om van allebei de motoren een WPHB op te snorren om te kijken welke maten er worden gebruikt. Ik heb voor mijn Honda namelijk alleen metrisch en voor mijn Harley metrisch én inch gereedschap nodig.
:^

Bij de meeste motoren kom je met een 3/8" ratel set een heel eind. Eventueel nog een losse 1/2" dop + ratel voor bijvoorbeeld de achteras en kroonplaatmoer erbij en je zit qua ratels goed.
 
Zou trouwens wel investeren in een degelijke momentsleutel. Bij motoren moeten veel bouten en moeren met een vastgesteld moment worden aangedraaid.

Een ervaren monteur/sleutelaar kan dit wellicht op gevoel goed doen, maar als onervaren hobbyist zou ik het er niet op wagen.
 
Ik wil binnenkort een suzuki intruder gaan kopen om ervaring op te doen.
Na een tijdje wil ik overstappen naar een Harley Sportster (nieuw model).


Nu wil ik eigenlijk zo effectief mogelijk gereedschap gaan kopen, dus niet meteen een grote set met doppen waar ik bijna geen gebruik van maak.


Kan iemand mij adviseren in de keuze van maten en eventueel ook merk?

Alvast bedankt! *O*
hamer_24_voorhamer_3_tot_10_kg_www_dewitkornhorn_nl.jpg

6350-waterpomptang-10inch.jpg

s_bahco300.jpg


Wil je gaan ombouwen? wielen monteren? electra, servicebeurt?
Hoe frequent?

Als je niet schrijft wat je doel is kan niemand je zinnig advies geven, alleen maar merken roepen |(
 
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Wil je gaan ombouwen? wielen monteren? electra, servicebeurt?
Hoe frequent?

Als je niet schrijft wat je doel is kan niemand je zinnig advies geven, alleen maar merken roepen |(

Zie:

Ik wil binnenkort een suzuki intruder gaan kopen om ervaring op te doen.
Na een tijdje wil ik overstappen naar een Harley Sportster (nieuw model).

Nu wil ik vast gaan kijken naar gereedschap, dat ik wellicht bij beide motoren kan gebruiken.
Ik denk aan doppen, steeksleutels en overig materiaal.

Nu wil ik eigenlijk zo effectief mogelijk gereedschap gaan kopen, dus niet meteen een grote set met doppen waar ik bijna geen gebruik van maak.

Ik dacht zelf aan Gedore, Hazet of Snap-on. Echter kan ik ook aan materiaal van Wurth komen.
Voordeel van Wurth (Zebra collectie) is dat je altijd een nieuwe dop krijgt mocht deze stuk gaan binnen 10 jaar. Bij de rest weet ik niet hoe het met garanties zit.

Kan iemand mij adviseren in de keuze van maten en eventueel ook merk?

Alvast bedankt! *O*

Tevree?
 
Laatst bewerkt:
ja, lekker specifiek :Y daar kan je de kleppen van een intruder en van een harlie mee stellen :Y
maar dan moet je wel Snap on hebben :Y

Ech nie :P

Heb afgelopen winter de klepspeling van een SV 650 gecontroleerd m.b.v. een Mannesmann koffer. Ging ook prima :Y

Oh ja. Dat is ook zo'n merk met een leuke prijs/kwaliteit verhouding :+
Zit 10 jaar garantie op.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Wil je gaan ombouwen? wielen monteren? electra, servicebeurt?
Hoe frequent?

Als je niet schrijft wat je doel is kan niemand je zinnig advies geven, alleen maar merken roepen |(

Allekabels heeft shitspul.
onlangs een oliekan gekocht en bij de eerste drukbeweging op het pompje viel het ding uit elkaar. Weer in elkaar gezet en verbeterd maar nu lekt die overal olie. Ik zou mijn gereedschap daar nooit halen.
 
Wij hebben op het werk alleen maar snap-on, en thuis ook wat.

Snap on is kwalitatief super echt super spul. Het is wat duurder in de aanschaf, heel stukje maar er zit wel levens lang garantie op.

Laats een schroevendraaier brak een stukje af, gebeld zo een nieuwe gekregen.
 
Met een setje van de bouwmarkt kom je ook al een heel eind. Ik vind dat soort merken toch een beetje overkill voor thuissleutelwerk. Je moet iig niet het allergoedkoopste pakken, dat is meuk, maar iets als Teng of Skandia voldoet prima.

En soms heb je met echt goedkoop spul ook geluk, maar dat is altijd afwachten. Daar zou ik niet op gokken. Zeker als je weinig sleutelervaring hebt en op het oog moeilijk de ´troepfactor´ kunt inschatten.
 
FF naar de Lidl een Mannesmann kit scoren! Misschien liggen er nog een paar!

Echt geweldig ding!

Toen voor €80 misschien nu wel een super aanbieding....

Zo haalde ik van de week nog een tweede overall, die was €9,99 en nu €4,89!

Als die kist nou ook €35 kost...... Neem ik er meteen 1 voor de breek mee haha!
 
Bedankt voor de vele reacties,

Ik wil het meeste gewoon kunnen doen met de motor, ik heb niets gepland, maar als ik iets wil vervangen of verbouwen wil ik dat het liefst gewoon gelijk kunnen doen.
Nu moet ik altijd bij mn vader in de schuur sleutelen, en zou dat graag thuis willen doen.

Ik vrees toch iets voor dat bouwmarktspul, om al te zwijgen over de lidl...

@Hulzie
Dat merk (Lux) zag ik gisteren bij de bouwmarkt in een hele set, omdat het allemaal 6-kantdoppen waren heb ik die maar overgeslagen, ik zoek eigenlijk 12-kantige doppen...

Is het handig een hele set te kopen van een bepaald merk, en zoja, welke matenreeks kan ik het beste aanschaffen voor algemeen sleutelen aan de intruder en welke voor de sportster?
 
Dan moet je eerst weten wat de maten zijn. Bij Suzuki zal het 6,8,10 en 12mm voor het kleine grut. En daar komen ook nog 4,5,6mm inbus bij. Achteras is per (Suzuki) motor verschillend. De mijne gaat met een 24mm los terwijl een GSXR weer 32mm heeft.
 
Bedankt voor de vele reacties,


@Hulzie
Dat merk (Lux) zag ik gisteren bij de bouwmarkt in een hele set, omdat het allemaal 6-kantdoppen waren heb ik die maar overgeslagen, ik zoek eigenlijk 12-kantige doppen...

Is het handig een hele set te kopen van een bepaald merk, en zoja, welke matenreeks kan ik het beste aanschaffen voor algemeen sleutelen aan de intruder en welke voor de sportster?

Al vele topics over geschreven, maar nog een keer dan mijn ervaring...
LUX is topspul, net als Mannesmann greenline..
Als er iemand is die zijn gereedschap mishandeld dan ben ik het, ik sloop gedore, stahlwille ( ze worden al bleek rond de neus als ik er weer aan kom) en andere gerenomeerde merken, en als ik de prijs kwaliteit in verhouding neem, ga ik voor mannesmann en lux.....
nog een tip...
dubbeltje op de eerste rij wat ook niet tegenvalt...
doppesetje van de action. 10 euronen
schroevendraaiers van de kijkshop 14 euronen
inbus kijkshop inch en metrisch in een doosje 11 euronen

valt echt niet tegen
 
sonic, mannesmann, teng-tools, lux en bijna al het andere in die klasse, is prima spul.
De duurdere merken zijn zwaar overkill als je enkel thuis sleutelt in je vrije tijd. Is natuurlijk leuk zo'n Stahlwille/Gedore set, maar volgens mij is het veel leuker om voor hetzelfde geld een goede set + een hoop leuk andere spul te hebben.
Ik zou je wel aanraden om 6 kant doppen te nemen, 12 kantige zijn minder aardig voor de boutkoppen/moeren en draai je er eerder overheen. Neem liever een set met een fijn vertande ratel, daar heb je m.i. meer aan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan