welk gereedschap?

wesleyc

MF veteraan
23 sep 2009
5.192
1
Westland
Hey
Ik ben me aan het orienteren op gereedschap want omdat ik binnenkort 21 wordt mag ik van 'paps en mams' een mooi cadeau uitzoeken *O*

En ik wil.... Gereedschap... want bij mij thuis kan ik nooit wat vinden, en als ik wat pak krijg ik gezeur dat ik het niet op de goede plek terug leg B|
Dat in combinatie met het idee om op mezelf te gaan wonen is dit het ideale cadeau.

Nou zijn er nogal wat verschillen in kwaliteit, ik hoef geen goedkope zooi maar ook niet het duurste van het duurste.
Welke merken raden jullie aan/gebruiken jullie zelf?
Welk motorspecifiek gereedschap is handig om te hebben als je zelf eea aan je motor wil doen?

Bij zelf eea doen moet je denken aan dingen als carburateurs sync'en, elektronica klooien en kleppen stellen.

Budget is een euro of 400. Brand los!
 
ik lees verrekt weinig over Proxxon (industrial)
te koop bij de Hornbach, werkelijk idiotproof (friese boerenlul die nog weleens 100+ kg's op gereedschap zet) en kost niet de wereld.
heb zelf een doos met alleen maar inbussen en torxen (voor op de ratel) en een doos met doppen enz. voor 163 eurie ofzoiets

de grote set is nog in een mooie stalen doos, mag ik altijd nog graag zien en de inbussen/torxen in een vrij solide plastic box

voldoet me méér dan goed, maar ja..onbekend maakt helaas onbemind
 
@Martell:
op MP zie ik die meuk weinig staan, Gericke weet ik zo niet (kijk ik nooit)

overigens: mannesman is leuk spul, redelijk idiotproof alleen 1 nadeel: oppervlakte roest
oke, doet niks af aan de kwaliteit, maar 't ziet er niet fraai uit als je de box opengooit
 
Zo, 5 pagina's ingehaald en ben er weer bij.. Fans, bedankt ;) .

Uiteraard weer veel meningen waarbij zowel Kraftwerk, Mannesmann, Proxxon en "private label" producten in de hemel geprezen en in de grond geboord zijn. Zo hoort dat ook, want wat de een heerlijk in de hand vindt liggen voelt voor de ander "zwak" aan. Daarom bestaan er zo veel merken die allemaal een plekje in de markt hebben.

De merken die in het "betere hobby segment" vallen, zijn populair omdat ze een hele aardige kwaliteit bieden, maar een service die vroeger alleen bij de topmerken voorkwam. Mannesmann en Kraftwerk (ja en nog een aantal) zijn daar een goed voorbeeld van omdat ze ieder onderdeeltje van een set per stuk kunnen leveren en dat meestal een hele tijd onder garantie doen.

Wat ik daarom minder slim vindt is de linkjes naar dag-aanbieders en marktplaats advertenties van bedrijven die niet eens KvK ingeschreven zijn, omdat "dat setje" dan €18,- goedkoper is. De prijs is immers mede gebaseerd op kosteloze vervanging van defecte onderdelen, wat alleen door een dealer (die niet moeilijk doet) gedaan kan worden. In tegenstelling tot o.a de computer handel doen vrijwel alle gereedschap-merken helemaal niks aan garantie als een consument ze direct benaderd.

Dus "mid-range" is zeer geschikt voor TS. Maar koop het dan wel bij een echt bedrijf, en niet die beunhazen van bijv. Avao (op het gebied van garantie scoren zij uitermate beroerd). Deze toko's vervangen snel een wekker-radio, maar vraag niet naar een TR30 dop, zonde van je tijd..

Tot slot een goed voorbeeld:
Ik ken een hobbyist (van MF) die af en toe een klein dingetje aan zijn auto en motor doet. Hij heeft een Stahlwille 1800TCS in gebruik, want de rest is goedkope meuk.

Ik ken ook een gerenommeerd garagebedrijf met 3 Mannesmann Greenline wagens. De monteurs zijn zeer tevreden met hun gereedschap en eens per jaar wordt er een (klein) doosje spulletjes vervangen, waarvan 80% onder garantie.

Passend gereedschap is bijna net zo persoonlijk als je motor.
 
Terug
Bovenaan Onderaan