welk gereedschap?

wesleyc

MF veteraan
23 sep 2009
5.192
1
Westland
Hey
Ik ben me aan het orienteren op gereedschap want omdat ik binnenkort 21 wordt mag ik van 'paps en mams' een mooi cadeau uitzoeken *O*

En ik wil.... Gereedschap... want bij mij thuis kan ik nooit wat vinden, en als ik wat pak krijg ik gezeur dat ik het niet op de goede plek terug leg B|
Dat in combinatie met het idee om op mezelf te gaan wonen is dit het ideale cadeau.

Nou zijn er nogal wat verschillen in kwaliteit, ik hoef geen goedkope zooi maar ook niet het duurste van het duurste.
Welke merken raden jullie aan/gebruiken jullie zelf?
Welk motorspecifiek gereedschap is handig om te hebben als je zelf eea aan je motor wil doen?

Bij zelf eea doen moet je denken aan dingen als carburateurs sync'en, elektronica klooien en kleppen stellen.

Budget is een euro of 400. Brand los!
 
Zo even een tipje voor diegene, met een goedkoop stukje plastic wat men een multimeter noemt.
Ben er vandaag achter gekomen dat mijn grabbelbak multimeter 4-5v extra aangeeft.

En zo mijzelf op enige onnodige kosten heb gejaagt.
En vele uren nadenken van hoe dat nou kan wat ik meet, er gewoon 10jaar ouwer op ben geworden.
(Bij wijze van dan he) :+
 
Zo even een tipje voor diegene, met een goedkoop stukje plastic wat men een multimeter noemt.
Ben er vandaag achter gekomen dat mijn grabbelbak multimeter 4-5v extra aangeeft.

En zo mijzelf op enige onnodige kosten heb gejaagt.
En vele uren nadenken van hoe dat nou kan wat ik meet, er gewoon 10jaar ouwer op ben geworden.
(Bij wijze van dan he) :+
Dat is toch mooi meegenomen, meer voor minder geld ;)
 
ik begin ook enthousiast te worden, wat kost die set? 131,50

dan heb je nog 270 euri te spenderen aan de rest *O*


inhoud; >

Inhoud:
Ratels: 1/2" + 3/8" + 1/4"
38 x zeskant doppen
18 x diepe doppen
14 x torx doppen
3 x bougie doppen
5 x verlengstukken
1 x schroevendraaier handvat voor de 6,3mm bitjes met magneet
30 x schroevendraaier bitjes CV, 8 x 30mm
44 x schroevendraaierbitjes CV, 6,3 x 25mm
30 x schroevendraaier bitset, CV 1/4" aansluiting
2 x Schroevendraaier bitset T-profil CV, 3/8" aansluiting
7 x Inbussleutels
12 x steekringsleutels 8-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20mm
Ruim assortiment bitjes
Inclusief stevige opbergkoffer


lieve help, daar kan je wel een moto mee uit mekaar halen, ik zou hem direct bestellen voor die 150 euri.

10 jaar garantie op de doppen.

Je moet alleen dan de rest nog hebben.. *O*


[afbeelding]


Avao.nl - Alles Voor Auto's Online!


Die zelfde set heb ik een keer gekocht bij de Lidl. volgens mij voor precies 80 euro. Alleen daar was de koffer blauw en ander 'merk' erop. Als je iets compleets zoekt moet je die set zeker kopen. Je krijgt er echt alles mee los. Van hele kleine schroefjes tot grote bouten. Ook op moelijke plekken e.d. Er zit een heel assortiment lange doppen bij bijvoorbeeld. Voor het normale sleutelen thuis is het dus een hele makkelijk set.

Niet de beste kwaliteit maar wel een heel uitgebreide set dus.
 
Het hangt allemaal wat af van wat je wil, hoe je je gereedschap eventueel later nog wil gaan uitbreiden en hoever je in kwaliteit wil gaan.

Gereedschap dat je nodig hebt om aan de motor te sleutelen maar ook heel vaak kan gebruiken voor andere dingen:

- doppen- en bitset (een goede ratel, verlengstukje, cardankoppelstuk, doppen in alle gangbare maten, imbusbits, torxbits, kruiskopbits, platte bits). Zelf vind ik hier de ratels van Facom met kleine verstelhoek heel aangenaam gereedschap.

- setje steek-/ring-/ratelsleutels

- multimeter: goedkope meters kan je wel indicatieve metingen mee doen maar hou rekening met de tekortkomingen. Ook breekt hier vaak de kabel van de meetpen af. Zelf ben ik stilletjesaan aan het uitkijken naar een true-RMS meter van fluke in de 11x serie.

- momentsleutels

Dan je ook nog motor-specifiek gereedschap:

- bougiesleutel

- oliefilter

- voelermaat

- carburator synchroniseren: hiervoor zou ik of een kwalitatieve carbtune voor kopen, of zelf een U-buis maken. Echter oppassen voor onnauwkeurige setjes

- motorstaander


En ook nog enkele verbruiksproducten als je die niet zou hebben:
Kettingspray, lagervet, loctite, kruipolie, grafietpoeder voor het smeren van het slot,...
 
Zo even een tipje voor diegene, met een goedkoop stukje plastic wat men een multimeter noemt.
Ben er vandaag achter gekomen dat mijn grabbelbak multimeter 4-5v extra aangeeft.

En zo mijzelf op enige onnodige kosten heb gejaagt.
En vele uren nadenken van hoe dat nou kan wat ik meet, er gewoon 10jaar ouwer op ben geworden.
(Bij wijze van dan he) :+


Daarom heb ik een (uitverkoop) Metramax ,van Gossen , gekocht. Zit helaas geen Ohm-meter op. Ik heb er wel professionele kabels en tasters bijgekregen.
 
ken583-9800k.jpg


Die?
 
Het belangrijkste is dat je geen flutspul koopt!! Ik ben ook begonnen met spul uit de 5 euro bak en heb dat heel snel weer weg gedaan, het werkt niet zo lekker als goed spul, het gaat vaker kapot, je draait er je bouten mee kapot als je pech hebt (kinzo steeksleutels bijvoorbeeld, die passen niet zo mooi waardoor je bouten snel rond draait).

Zelf gebruik ik al een jaar of 8 Teng Tools en ben daar zeer tevreden over (zo erg dat ik sinds 1,5 jaar zelf dealer ben)
Misschien heb je er niet zo veel geld voor over op dit moment maar ik zou zeker investeren in goed spul, dan maar beetje bij beetje (dat heb ik in het begin ook gedaan) maar als je van plan bent de komende jaren nog met sleutelen bezig te gaan betaalt dat zich echt terug!
Veel succes met kiezen en als je nog vragen hebt spui ze gerust hier, er zijn zat mensen met verstand van zaken maar pas op voor die 200 delige sets van 50 euro, dat KAN gewoon niets zijn.
 
Het belangrijkste is dat je geen flutspul koopt!! Ik ben ook begonnen met spul uit de 5 euro bak en heb dat heel snel weer weg gedaan, het werkt niet zo lekker als goed spul, het gaat vaker kapot, je draait er je bouten mee kapot als je pech hebt (kinzo steeksleutels bijvoorbeeld, die passen niet zo mooi waardoor je bouten snel rond draait).

Zelf gebruik ik al een jaar of 8 Teng Tools en ben daar zeer tevreden over (zo erg dat ik sinds 1,5 jaar zelf dealer ben)
Misschien heb je er niet zo veel geld voor over op dit moment maar ik zou zeker investeren in goed spul, dan maar beetje bij beetje (dat heb ik in het begin ook gedaan) maar als je van plan bent de komende jaren nog met sleutelen bezig te gaan betaalt dat zich echt terug!
Veel succes met kiezen en als je nog vragen hebt spui ze gerust hier, er zijn zat mensen met verstand van zaken maar pas op voor die 200 delige sets van 50 euro, dat KAN gewoon niets zijn.
Bedankt voor je advies, dat is wel een van de criteria: geen goedkope rotzooi.
 

Helemaal mee eens, ben ooit begonnen met een Kijkshop zetje simpelweg omdat ik deze gratis kon aanschaffen met FreeBees, man man wat een troep. Inderdaad ligt het allemaal net niet of zelfs enorm oncomfortabele in de hand. Bitjes passen niet goed en als je dan de inbus van de tank wil los draaien donderd hij net in je luchtfilter. Maar voornamelijk wat jij ook vermelde dat je schroeven en bouten kapot draait is het meest irritant, vind ik.

Toch met dat setje 10talen schroeven moeten vervangen, voordat ik realiseerde dat het niet aan de schroeven of aan mijn gebruik lag. De spelling is gewoon gigantische en schroeven en boutjes van een motorfietsen houden wel van wat vuil en daardoor draai je ze zo kapot.

Ondertussen tevreden eigenaar van een wat lager in het segment aangevoerde gereedschap maar wel van een A merk en het is echt :} .
 
Heeft iemand hier ervaring met kraftwerk? Ik lees er goede verhalen over. Ik zou een soortgelijke set graag van tengtools hebben, maar die zijn niet zo 'allround'

K1047.jpg


Kost zon 240,-

Dit is een erg mooi setje van tengtools, maar dan wel net wat minder compleet:

tm106.jpg


Iets duurder, 270,- ongeveer

Ik heb nu het een en ander aan spullen los in een gamma gereedschapsbak en erger me er kapot aan dat ik nooit wat kan vinden. Die tengtools is wel heel lekker overzichtelijk (en erg goed spul) maar die kraftwerkset is zo mooi compleet. Keuzes Keuzes....
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand hier ervaring met kraftwerk? Ik lees er goede verhalen over. Ik zou een soortgelijke set graag van tengtools hebben, maar die zijn niet zo 'allround'

[afbeelding]

Kost zon 240,-

Dit is een erg mooi setje van tengtools, maar dan wel net wat minder compleet:

[afbeelding]

Iets duurder, 270,- ongeveer
Zoals ik een medewerker van de technische dienst bij een klant van ons ooit hoorde zeggen 'Prachtig spul dat Kraftwerk, ik kan nu altijd mijn kar open laten staan, en er is niemand die nog wat jat'.

Prutsspul is het...
 
Zoals ik een medewerker van de technische dienst bij een klant van ons ooit hoorde zeggen 'Prachtig spul dat Kraftwerk, ik kan nu altijd mijn kar open laten staan, en er is niemand die nog wat jat'.

Prutsspul is het...

Haha ja dat hoor je ook regelmatig, maar ik las net een verhaal van iemand die er compleet een 2cv mee in en uit elkaar had gehaald zonder enig centje pijn. Dat is toch best een klusje
 
Ja maar dat kan waarschijnlijk ook met Aldi gereedschap...

Heb er ooit 2 jaar lang 2 dagen in de week met die rommel moeten werken, en ik kan niet meer op mijn 2 handen tellen hoe vaak er wat kapot ging en dan werd vervangen onder garantie om vervolgens binnen de korste keren weer kapot te gaan.

Maargoed, het zijn jouw centen :)
 
"een medewerker" "bij een klant" "ooit" "prutsspul" :?

Dat is jouw mening, nu even wat meningen van andere mensen:

Ik heb er een doppendoos van en ik vind het zeer in orde, zeker in vergelijk met de prijs. Het is natuurlijk geen Gedore of Facom maar Kraftwerk is zeker in orde!

Yep, gewoon Kraftwerk kopen


Geen rommel, ik sleutel aardig wat en heb Kraftwerk nog nooit kunnen slopen.

In de vrachtwagen heb ik deze kist; ( plaatje van de kist die je laat zien hier op MF ) Overvol, en supersterk

Ben meer een Gedore man, maar Kraftwerk is geen slechte keuze.
Op het werk gebruik ik al jaren de doppenset en schroevendraaier set van Kraftwerk, er nog niets stuk gegaan.
En het spul krijgt flink op hun donder, naar mijn mening zeer degelijk gereedschap.


oewel ik veel met Snap-on werk , heb ik voor thuis ook een Kraftwerk koffer
voor het sleutelen en moet zeggen dat het prima gereedschap is .

Weet niet hoe het is geregeld als er iets defect gaat , ivm omruilgarantie.
Want ik heb er nog niets aan kapot gehad .



Hieronder nog een paar testimonials van gebruikers van het motor forum:

Tengtools schijnt een goed stukje gereedschap te zijn, maar mannesmann daarentegen ook

Lastige keuze, altijd weer. Is meestal iets wat je uit ervaring koopt.
Ik heb zelf Kraftwerk, ook perfect, alleen wel bij de speciaalzaak verkrijgbaar.

Ik zeg dan toch mannesmann, duitse degelijkheid!

Greets...


Op kraftwerk zit ook levenslange garantie.
Ik werk bij een automaterialen zaak (ik zal geen naam noemen) waar we o.a kraftwerk kunnen leveren.... ook hazet/stahlwille e.a (waar mijn voorkeur naar uit gaat) en zo nu en dan komt er nog wel eens iemand terug met kraftwerk spul voor een garantie gevalletje.

Hier wordt nooit moeilijk over gedaan, je krijgt direct (indien op voorraad) nieuw spul mee zonder gezeik. Wel zo prettig natuurlijk.... bonnetje goed bewaren

Als je echt goed kwaliteitspul wilt zou ik eerder kijken naar stahlwille of gedore, maar aan de andere kant heb je niks te klagen natuurlijk met levenslange garantie. Kraftwerk is wel een stuk beter geprijsd.


Hieruit blijkt dat je niet zo gauw klakkeloos iets van iemand moet aannemen, maar het eerder "mee kan nemen" in een weloverwogen beslissing.. Probeer elkaar te helpen, ipv je mening er door te drukken.. Maakt niet uit hoe vaak je gelijk had in het verleden.. We leven in het nu. :)
 
Laatst bewerkt:
Heb je er zelf wel eens mee gewerkt?

Anders moet je eens gaan informeren bij de TD van Refresco in Bodegraven. Of waar ik er zelf ook mee gewerkt heb, bij Bikers Best in Renswoude.

:W
 
Ja.
Prima spul, lomp mee gedaan en nooit wat stuk gegaan.

Ik zeg echter niet dat hij het moet kopen, eerder iets om mee te nemen in een beslissing...

Hieruit blijkt dat je niet zo gauw klakkeloos iets van iemand moet aannemen, maar het eerder "mee kan nemen" in een weloverwogen beslissing.. Probeer elkaar te helpen, ipv je mening er door te drukken.. Maakt niet uit hoe vaak je gelijk had in het verleden.. We leven in het nu. :)

---edit---

de :W vergeten.. wat stom van me! :) :W
 
Laatst bewerkt:
Heb je er zelf wel eens mee gewerkt?

Anders moet je eens gaan informeren bij de TD van Refresco in Bodegraven. Of waar ik er zelf ook mee gewerkt heb, bij Bikers Best in Renswoude.

:W

mischien moet je het zo zien
het echte spul is gebruiksvriendelijker en licht beter in je hand
maar dat kraftwerk maakt eerderr je hand een beetje gaar dan de boutjes en schroeven...

of sla ik de plank voledig mis?

en die set van 240 van kraftwerk, waar is die te krijgen?
 
ik heb overigens een ratel van tengtools, en die is echt oerdegelijk en goed afgewerkt. (lekker zwaar ook, ligt goed in de hand) Vandaar dat ik opnieuw naar tengtools neig. Kraftwerk ook in mijn handen gehad maar dat is toch duidelijk minder afgewerkt. Dat vind ik niet zo boeiend als het goed sleutelt, vandaar de vraag naar ervaring.
 
Terug
Bovenaan Onderaan