Tijd om wat bekeuringen uit te delen
en wat uitleg te geven want de mythes, spraakverwarring en misverstanden vliegen door dit topic
Als allereerste siliconenvet ALLEEN gebruiken als er sprake is van rubber op rubber of rubber op metaalcontact. Bij metaal op metaal contact GEEN siliconen gebruiken. Siliconen is chemisch inert en heel moeilijk te verwijderen. Eenmaal aangebracht in (b.v.) een lager zal iedere andere olie op een niet siliconenbasis niet meer hechten. Daarbij kan een vet met een siliconenolie een lage tot middelmatige belasting verdragen en zeker geen hoge belastingen. Als lagervet of vet in draaipunten op de motorfiets totaal ongeschikt!
Ook wordt er gesproken over koperpasta. Dit valt onder de categorie montagepasta’s. Deze mix van een basisolie, verdikker, additieven en een vaste smeerstof (dit kan dus keramiek, koper of aluminium zijn) vormen een montagepasta. Het werkingsprincipe van een montagepasta is dat de basisolie verdampt en dat er een vaste smeerstof achterblijft die de oppervlakten van elkaar geheel of gedeeltelijk scheidt. Het zacht of vloeibaar worden van een pasta met een simpele test (wat als niet goed wordt ervaren) is juist de bedoeling. Een montagepasta zit ingeklemd tussen twee vlakken waar de olie juist tussen vandaan moet verdampen.
Ook wordt boornitride als vaste stof in montagepaste gebruikt als alternatief voor koperpasta. Koperpasta werkt op zich prima, maar ligt redelijk onder vuur vanwege de gezondheidsrisico’s en bijbehorende labeling op het veiligheidsdatablad.
Ook wordt er gesteld dat montagepasta’s maar kortstondig werken. De slechte kwaliteit daargelaten werken montagepasta’s over het algemeen prima. Een montagepasta valt uit elkaar na langdurig gebruik en alleen de vaste smeerstof blijft achter. Vaak wordt dit fenomeen verward met het feit dat een montagepasta niet werkt. Maar als dan de vraag gesteld wordt of de objecten met een loshaalmoment konden worden gedemonteerd binnen de normale toleranties krijg ik vaak het antwoord: ‘ja, dat wel’. Deze perceptie dat een montagepasta altijd een vettige structuur moet hebben zorgt niet zelden voor misverstanden.
Een montagepaste met Cu, Al of BN is NIET geschikt als smeermiddel in bewegende onderdelen. Dit zal binnen een korte tijd een schurende werking geven.
Een andere categorie vaste smeerstof is MoS2, grafiet en Teflon. Deze vaste smeerstoffen worden gebruikt in smeervetten om voor loopvlakscheiding te zorgen indien de aanwezige olie dit (om wat voor reden dan ook) niet kan. Vaak veroorzaakt door een gebrek aan snelheid of simpelweg een te hoge belasting.
Even voor de record:
“kun je het beste "siliconenpasta" ofwel silicon paste gebruiken”
Verwar hier a.u.b. niet het element Si (Silicon in het engels) en siliconen (Silicone) in het engels.
Gemiddeld kogellagervet = lithiumvet
Er zijn veel verschillende verdikkers voor vetten. Geschikte verdikkers voor waar wij het voor op de motorfiets gebruiken:
Alu-complex, Barium-complex (niet zo milieuvriendelijk), Calcium/Lithium (complex), Calcium Sulfonate. Lithiumvet is een veel gebruikte term maar zegt niks over de eigenschappen. En Lithium en Lithium-complex vetten zijn niet de enige watervaste vetten.
“het basisbestanddeel van copperslib is .....tada...hier komt het KLEI(bentone) en koper.....en geloof me….”
Geloven doe ik je zeker niet want de uitzonderingen daargelaten hebben montagepasta’s geen Bentoniet als verdikker. Bentoniet wordt vaak gebruikt bij hoge temp lagervetten en niet voor montagepasta’s.
“De glijpennen van de klauw moeten wel gesmeerd en wel met dik siliconenvet”
Welke fabrikant schrijft dit specifiek voor?
“Wat voegt siliconenvet toe tov kopervet?”
Behalve voor metaal op kunststof combi's HELEMAAL NIKS. Ok, het is over het algemeen ook wat veiliger om mee te werken op basis van de inhoudsstoffen. Technisch gezien is siliconen een zeer beperkt smeermiddel.