Ook ik moet eraan geloven. Gisteren voor het eerst weer gereden 260 km.
130 km heen, 130 terug, op de terugweg 2 keer gestopt. Huis voorbij gereden
en even in het centrum gaan pinnen. Wil hij niet meer starten. Volgens het
dashboard geeft het aan Bat lo. Dus maar 2,3 km naar huis geduwd om half 11
s'avonds. in 33 minuten.
De motor hangt overigens altijd aan de optimate druppellader.
Heb hem ook aangesloten, inmiddels zijn we 14 uren verder en probeerde ik
te starten, je hoort hem ( meer dan gisteravond ) beginnen maar stopt gelijk en
geeft lo bat aan. We kunnen dus met enige zekerheid stellen dat accu is overleden.
Heel abrupt trouwens, heel de dag zeker 6 keer goed starten en daarna totaal niet meer.
Het betreft een Ducati 999S en daar moet er een Yuasa YT12B-BS in.
Zit er nu overigens ook in. Tijdens het zoeken naar een nieuwe kwam ik op zowel
de Yuasa als de Varta YT12B-BS. Beide voor ongeveer 70 euri te krijgen.
Heb al forum meningen gelezen en Varta wordt over het algemeen afgebrand en Yuasa
de hemel in geprezen.
Nu het technische gedeelte.
Op papier althans is de Varta sterker dan de Yuasa
Varta
Spanning [V]: 12
Batterij capaciteit [Ah]: 12
Koudstartstroom EN [A]: 190
http://www.accudienst.nl/prod/78469...orts-agm-accu-12v-12ah20h-151x70x131x131.html
Yuasa
Spanning [V]: 12
Batterij capaciteit [Ah]: 10
Koudstartstroom EN [A]: 180
http://www.accudienst.nl/prod/90022...2v-10ah10h-150x69x130x130.html#-specificaties
trouwens elders ook voor 70 euri te scoren.
De vraag is welke beter is aangezien op papier de Varta meer capaciteit zou hebben?