Ik heb heel lang geleden aan race motoren gewerkt en wij gebruikten Reynold 531 buis, wat ook werd gebruikt voor het featherbed frame van de Norton Manx racers.
De schetsplaten maakten we van vliegtuigaluminium.
Als er krachten op komen moet je geen staal 32 gebruiken, het mag wel wat sterker en taaier zijn.
Gewoon gasbuis is sterk zat. Je zit er op, hebt een overspanning van 30cm en een schoor onder je kont.
Hellracer was me net voor. Je moet ook kijken naar de mogelijkheden van de topicstarter. Die geeft aan dat hij met elektroden last en daar ook nog niet heel bedreven in is. Dan moet je niet met adviezen over dunwandige buis aankomen.
Niet overdrijven, ik ben ook geen wereldlasser maar als je blijft nadenken en je de te gebruiken materialen een beetje handig kiest kun je ook met een eenvoudig pinnen apparaat prima hele leuke en veilige dingen bouwen.
We hebben het hier over een simpel subframe, een zadeldrager, meer niet.
Het is niet alsof hij een wolkenkrabber bouwt.
Hallo je zit wel op het motor-forum he. O wee als je iemand niet tevreden houdtNiet overdrijven, ik ben ook geen wereldlasser maar als je blijft nadenken en je de te gebruiken materialen een beetje handig kiest kun je ook met een eenvoudig pinnen apparaat prima hele leuke en veilige dingen bouwen.
We hebben het hier over een simpel subframe, een zadeldrager, meer niet.
Het is niet alsof hij een wolkenkrabber bouwt.
Ik heb nog nooit zoveel onzin in 1 topic gezien.
"pisbakkenstaal" is S235, prima te gebruiken voor een subframe als je weet wat je doet.
Die stond er al een uurtje.Maar zoal iemand al gezegd heeft, JerryT even een pbtje sturen en je weet het zeker.
Kijk in den haag is goed te doen en daar werk ik zelf ook nog zelf.
Bij deze heb ik genoeg info gekregen om hier mee aan de slag te gaan.
En nee het wordt geen torenhoge duitse kont. Vindt dit zelf er ook niet uit zien.
Maar heb ook trouwens op het werk oud ijzer gevonden welke ik mee kan nemen om lekker op te oefenen met het lassen.
Want merk al wel dat het vaker doen van het lassen de lassen er steeds een klein beetje beter uit komen te zien. En vooral oefenen met de amp en 1,6 2.0 en moet nog proberen met 2,5 electrodes. Hoger ga ik niet want heb ook gelezen dat je daar krachtstroom voor nodig hebte en tevens brand je dan nog sneller door het metaal heen.
Maar bedankt iedereen voor de snelle en volledige reacties.
Wat voor staal zou er voor het fabrieksframe gebruikt zijn? Ook niet iets heel bijzonders lijkt me?
Massaproductie zoals bij Honda is heel wat anders als mijn Chromo frame van de Moto Martin. Ik heb weleens een oud Suzuki frame door geslepen en daar zat ook gewoon een overdwarse lasnaad in.
Stelde inderdaad geen zak voor, en ze waren vaak ook nog belabberd in elkaar gebakt .
Hoppa,
"stijfheid"
Loek
.
Hoofdzakelijk een constructie maakt iets sterk en niet het materiaal.
Maak die kont, test of het stevig is en zo niet, dan las je er een extra dwars-buisje of driehoekje bij.
.
Maar zelfs van karton kan je een brug ontwerpen als je er maar voldoende materiaal, en/of een vernuftige constructie van maakt................
Je zit er op, hebt een overspanning van 30cm en een schoor onder je kont.
Focus dus niet alleen op de kwaliteit van het materiaal, maar zeker net zoveel op de sterkte van het ontwerp...
ligt er aan wat je wilt overspannen en of je ergens een mooi driehoekje wegzet.
Ik heb zelf een zijspan gebouwd uit gasbuis, je wil niet weten hoe vaak ik in het begin een las opnieuw gedaan heb.