Los van dat de bouwmarkt absolute troep verkoopt. Het is thuis met je normale gereedschap vrijwel niet te verwerken. Je kunt het niet buigen, zetten, lassen of klinken. De TS heeft het al aangegeven, zijn capaciteiten reiken tot een slijptol en een elektrode.Misschien nog wel van aluminium Koker en profielen, dan zit je niet aan rond vast...
Moet ook stark genoeg zijn want ze maken er vliegtuigen van die 8, 9, 10 G trekken
Met een beetje boerenverstand kom je een heel eind..hou ongeveer dezelfde maat als origineel aan al is een maat als 25 of 1" 25.4mm waarschijnlijk makkelijker te vinden.
Gasbuis wordt gedimensioneerd op binnenmaat.
1/2" gasbuis heeft een buitendiameter van 21,3 en een wanddikte van 2,65. Meer dat sterk genoeg. Ik zou zelf eigenlijk een maatje kleiner gaan (3/8")
Stalen gasbuis | Leidingen | Installatiemateriaal | Warmteservice
Van dat bouwmarktalu zou ik geen vliegtuig van bouwen
Hij zit nu ook niet aan rond vast,staal is ook in alle vormen te krijgen.
Als we het over buis hebben in duims maten dan is 1" 34mmIk dacht altijd dat een buis een "gasbuis" is omdat de buitenmaat precies goed is om schroefdraad op te snijden in de maten van G schroefdraad. Dus 1/2 inch gasbuis is de goede maat om 1/2"G draad op te snijden.
Voor het gebruik (doorvoer van gas) is het inderdaad logischer om de binnenmaat van de pijp te nemen.
Maar met 21,3 en 2x de wanddikte van 2,65 eraf kom je op 16mm binnenmaat. De maataanduiding van de pijp en de bijbehorende schroefdraad komt dus niet 1 op 1 van de binnenmaat af?
Als we het over buis hebben in duims maten dan is 1" 34mm
Als je buis besteld in 1" maakt de echte maat niet uit, de koppelingen uit het zelfde systeem zullen altijd het zelfde formaat hebben, of het nu 25 of 34mm is
Voor steigerbuis, om 1 voorbeeld te noemen zijn een aantal van de beschikbare maten 42,4 mm, 48,3 mm en 60,3 mm, respectievelijk 1 1/4, 1 1/2 en 2 duims
Duims en dus niet inch. Want 2 inch is 50,8. Met halven kom je dan niet op 60 uit, zo weet je dat de maat 2" niet inch maar duims is.
Zie ook deze link
het kan wel gebasseerd zijn op de binnenmaat maar voor alle toepassingen waarbij er niets doorheen stroomt is er weinig tot geen waarde bij de binnenmaat en heb je de buitendiameter nodig.Ik geloof niet dat ik je volg, want bij mijn weten zijn duimen hetzelfde als inches (").
Hoe ik het geleerd heb (althans hoe ik het onthouden heb);
Buis in duimse maten zijn zoals hellracer al aangeeft gebaseerd op binnenmaten. De echte die-hards noemen dit pijp i.p.v. buis. Inderdaad geschikt om (buiten)draad op te snijden waarbij de draadmaataanduiding dus ook weer gerelateerd is aan de binnendiameter van de pijp. G1" draad is dus geen 25,4mm. Omdat er dus draad gesneden moet kunnen worden ligt de buitendiameter dus vast. Vervolgens is men door de jaren heen met verschillende staalkwaliteiten etc. en o.a daardoor ook met wanddiktes gaan variëren waardoor de binnendiameter dus niet meer overeenkomt met de maataanduiding. Al met al heel overzichtelijk dus
Edit; en bij de wat grotere maten (boven 12" geloof ik) wordt wel weer de buitenmaat genomen
welkom op MFEn Psycho wilde alleen maar weten met wat voor een stukkie pijp hij het zitje van zijn motor kan verhogen.......
het kan wel gebasseerd zijn op de binnenmaat maar voor alle toepassingen waarbij er niets doorheen stroomt is er weinig tot geen waarde bij de binnenmaat en heb je de buitendiameter nodig.
voorbeeld: constructiestaal 1", in mm is die 33.7 x 3.25. trek je de wanddikte er vanaf houd je nog 27.2mm over. dat komt nog steeds niet overeen met het verhaal dat de binnenmaat dan de inchmaat zou moeten zijn.
nog een, steigerbuis 1", 33.7 x 2.65.
gasbuis, 1", 33.7 x 3.25
er is vast buis te krijgen wat wel aan het gestelde voldoet maar al deze voorbeelden laten zien dat het niet simpel binnendiameter in inch plus wanddikte is.
het werkt dus niet gelijk voor alle soorten buis, sommige hebben wel inch maten waarbij de maat de buitendiameter is.
linkwelkom op MF
Dat is het mooie van MF. Elk topic kan gierend de bocht uit vliegen.En Psycho wilde alleen maar weten met wat voor een stukkie pijp hij het zitje van zijn motor kan verhogen.......
Inderdaad een mooie en vaak vermakelijke eigenschap van dit forumDat is het mooie van MF. Elk topic kan gierend de bocht uit vliegen.
Raar, Ik heb ze dat laatst toch uitgelegd en toen bleek ze het goed te begrijpen.Mijn vouw begrijpt het verschil niet tussen buizen en pijpen, iemand hier ?
Raar, Ik heb ze dat laatst toch uitgelegd en toen bleek ze het goed te begrijpen.
Al past het in de mond dan zijn het pijpen, zoniet dan buizen.Mijn vouw begrijpt het verschil niet tussen buizen en pijpen, iemand hier ?
Als we het over buis hebben in duims maten dan is 1" 34mm
Als je buis besteld in 1" maakt de echte maat niet uit, de koppelingen uit het zelfde systeem zullen altijd het zelfde formaat hebben, of het nu 25 of 34mm is
Voor steigerbuis, om 1 voorbeeld te noemen zijn een aantal van de beschikbare maten 42,4 mm, 48,3 mm en 60,3 mm, respectievelijk 1 1/4, 1 1/2 en 2 duims
Duims en dus niet inch. Want 2 inch is 50,8. Met halven kom je dan niet op 60 uit, zo weet je dat de maat 2" niet inch maar duims is.
Zie ook deze link