In de bovenste menubalk binnen dit scherm,
tusse faq | en | uitloggen staat:
zoeken
Vul daar het magische trefwoord in, en ziedaar
een overvloed aan informatie.
Ik kan je vertellen dat de prijzen van dergelijke sets
het laatste jaar best wel onderuit gegaan zijn.
Kan je ook vertellen dat goedkoop duurkoop is,
dat gemiddelde prijzen een gemiddelde tot goede
kwaliteit bieden.
Het echt goede spul is ook goed duur.
Afwegen wat je wilt dus.
De kwaliteit van de geluidsoverdracht hangt af
van voornamelijk de kwaliteit en de positie van
de microfoon.
Natuurlijk geldt dit (met name de positie) ook voor
de luidsprekers.
Een en ander in combinatie met de helmen en de motor
(wel/geen ruit, hoogte ervan)
Sterkte!
Edit:
Zoeken op:
communicatie
PMR
De enige die echt perfect werken zijn de vaste sets van Baehr, tot 200 per uur verstaanbaar (zelf getest), maar wel duur.
Alles met losse porto's is bagger om op een motor te gebruiken.
De sono heten die......kijk even bij de hobbyist.
Budget? Geen idee. Ik rekende op 400 euro per persoon, maar blijkt al veel goedkoper te kunnen.Ga niet te goedkoop, met name setjes die niet werken met accus maar met penlite batterijen werken over het algemeen slecht. Voorbeelden van goede portofoons is de Kenwood TK3101, rond de 200euro, zonder kabels. TK3101 kunnen vaak gevoed worden door de motoraccu, die goedkopere niet.
Inbouw of portable maakt mij niet zo veel uit. Als de kwaliteit van inbouw zo erg veel beter is dan portable is de keuze makkelijk, mits er ruimte te vinden is op de motor.Inbouw is meestal beter. Bijvoorbeeld de Baehr Capo. Maar de Baehr Capo is alleen voor bike-to-bike en kost 500 euro per unit. Een alternatief, waar ik aan denk te kopen, is de MIP-200 van IMC. Net als Baehr Capo is dit een inbouwunit met ingebouwde PMR zender die gevoed wordt via de motoraccu. De MIP heeft als bijkomend voordeel dat hij kan worden gebruikt als rijder/bijrijder intercom (vol-duplex zoals bij de telefoon). De Baehr Capo heeft hiervoor een extra unit nodig, a 300 euro.
Dus als het het geld waard is maakt het niet zo heel veel uit, maar er zijn grenzen.De MIP-200 is 300 per unit, dus je bent voor 600 euro klaar.
Verder hoor ik juist wel goede dingen over Alan, misschien hangt het ook veel van de headset af?Alan is goedkope troep, werkt op batterijen en heeft lullige headsets, verstaanbaar tot ongeveer 50km/u
Ik heb uitgevonden dat je PMR en LPD hebt. Daarnaast nog gewoon CB oftewel 27-mc. Verschil in bruikbaarheid en bereikbaarheid is mij nog niet helemaal duidelijk. Dit zouden wel de enige zijn die zonder vergunning te gebruiken zijn.Personal Mobile Radios zijn zendvergunning vrij en hebben een vrij grote radius, Low Power Device radios hebben weinig vermogen maar een veel betere geluidskwaliteit dan PMR. Voor 27MC of Citizen Band radios heb je een zendvergunning nodig.
kep dezelfde , positieve , ervaring met de 441. oordopjes erbij en tot 100kmu gaat het best'k heb zo'n simpel Alan-441 setje van Louis.de. Behalve dat het kabelwerk van slechte kwaliteit is (kabeltjes breken bij de connectoren) werkt het vrij aardig voor het geld dat ervoor betaald is. Zolang je maar niet de fout maakt om de volume-knop vol open te zetten en te gaan schreeuwen in de microfoon is het best te doen tot ongeveer 140 met gunstige wind, 100 met ongunstige wind. De verstaanbaarheid is bij die snelheden overigens onvoldoende voor een heel gesprek, maar 'ik moet plassen, maar pak de volgende pomp over 30km maar' en 'kijk nou, echte Milka-koeien' gaat nog wel. Voor mij is dat zat; ik heb er niet zo'n behoefte aan om de aandacht continu te splitsen tussen weg/motor en vriendin.
Batterijlevensduur is ook in orde; op vakantie toch een dikke 2 dagen. Langer niet geprobeerd; ik had 1 lader, en dit ging de ene dag op de ene porto, de andere dag op de andere.
Het enige lastige vind ik het weer overnieuw aansluiten na een pauze. 't is toch redelijk wat werk: portootje aanzetten, kabeltjes naar helm en ptt-knop aansluiten en langs stiekjes leiden en de overgebleven kabel wegfrotten in de zak waar ook de porto zit.
Geen Cobra, die heb ik, waardeloos bereik