Welke engelse motor?

badlook0476

MF'er
17 mei 2012
72
0
Kalken
Hallo
Ik wil mij een engelse motor kopen van voor 1960.
Wil er max 4000€ aan uitgeven.
Wat kan en zou ik kopen?
Moet wel een kopklepper zijn.
en wat mag ik zeker niet kopen.
Mijn voorkeur voorlopig gaat uit naar
Ariel, Matchless en Norton
 
Hoe moeten wij gissen wat voor soort engelse motor je wil?
Kijk eens op jvmotors.nl.. die heeft altijd wel engelse fietsen staan..
 
Zoiets lijkt me leuk
1931BroughSuperior.jpg
 
Wat heeft je voorkeur, een twin of een éencilinder? Wat wil je er mee, gewoon lekker toeren, of wil je sublieme stuureigenschappen. In dat laatste geval is de Triton een optie, de Triumph twin kan prachtig lopen en het Norton featherbed frame stuurt als een heet mes door de boter.

Maar wil je liever authentiek, dan is de Norton Dominator de best sturende fiets van voor 1960, maar die koop je niet meer voor 4000 euro.

Dat geldt ook voor de Triumph twin, een goede kost meer en misschien meer dan het dubbele van je budget.

Dan moet je kijken naar Matchless, AJS, Ariel of Royal Enfield. Velocette ligt denk ik ook boven je budget.
 
of je zou zelf iets in elkaar kunnen plakken met een JAP engine,
die zijn nog wel te krijgen..


zoiets:

GaryRosssSS100AlpineGrandSportspartass.bike1.1_zpsbdi1vqfd.jpg


is bijna een engelse motor,
doe je t stuur aan de rechterkant.... :9
 
Ik rij de BOM veteranentour en normaal rij ik met Gillet 500L maar zou eens willen afwisselen.
En iets dat wat vlotter rijdt.
Dus dacht aan iets in de richting van Ariel, Matchless of Norton.
Een engelse 350 kopklepper van jaren 50 gaat sowiezo veel harder gaan dan mijn gillet.
Een belgische motor is niet verder geevolueerd en tijdens de oorlog al zeker niet.
Ik zie dit genoeg tijdens die rit.
Dat zijn moto's van zelfde jaar van mijn Gillet maar is alsof ik met traktor rijdt en zij met racer.
Weet iemand iets staan rond de 4000€?
 
Ik heb op een AJS 350 en een 500 uit de jaren 50 gereden ,beide heel fijne motoren,een goed exemplaar kan ik dan ook aanbevelen.Ze zijn modern genoeg om goed met het verkeer mee te kunnen en hebben goede vering en wegligging.En ook niet onbelangrijk
betaalbaar en betrouwbaar.
 
Laatst bewerkt:
Betaalbaar en betrouwbaar: de BSA,s B31 350cc, B33 500cc, A10 2cyl.500cc Maar ook een B25 250cc of een B40 440cc rijden goed.
 
Ehm, ik kan een 3TA aanraden.. met een voorwiel/remmerij van een jawa 638..
Heb een m21 gehad.. heerlijk blok maar de rest was prut..
 
Een AJS/Matchless is idd heel fijn rijden. Door de enorme slag van 93mm( voor 1958) heb je enorm veel koppel bij een heel laag toerental. Een 350 is betaalbaar. Voor rond de 2000euro heb je al een redelijk exemplaar. Een 500 is al gauw 1500 euro duurder. En onderdelen is geen probleem.
 
..Of als je goedkoper wil en sleutelen/verbeteren leuk vind, een india-enfield bullet 350?
 
Terug
Bovenaan Onderaan