Welke motor kiezen voor beginner?!

waar het hart van vol is ;) Maar ik snap wat je bedoelt met het niks-niks-niks-ALLEEESSSS, zo'n zenuwachtige 600 die pas bij 8000 toeren begint te trekken kun je gewoon niet meer gebruiken
Zelfs die 600's zijn direct vanaf het begin goed bruikbaar. Zeker als je in 2020+ budget zit. Maar je komt zowaar af en toe ook in de powerband dus begint hij ineens extra te trekken. Ik heb de GSXR 600 toen vrij snel weg gedaan (onder andere) omdat hij veel te laat pas leuk werd. In de 2 zat hij bij 120km/h pas in de powerband. Om die reden zou ik nu zelf voor een 400 of nog lichter gaan.
Bij de 1000 4 cilinder ben je voor je bij de powerband bent al de 140 gepasseerd. De 1000's zijn net zo zenuwachtig als de 600's maar men schakelt daar 4000 toeren te vroeg voor :9
 
Want dat hoeft niet op een zware motor?
Iemand voelt zich aangesproken :+

Als je met een zware motor de rest niet bijhoudt wordt het vaak gecompenseerd door meer gas te geven op het rechte stuk. Op een lichtere motor leer je veel beter wat een motor allemaal kan omdat het vermogen niet zo veel is dat het overheersend is, je kan dan ook beheerster en vaak sneller gas geven bocht uit.

Mijn circuitmotoren zijn ook bewust 750's.
 
Een buurtgenoot haalde op latere leeftijd zijn motorrijbewijs. Hij wilde per se een Pan European, reed die in de eerste week total-loss door een inhaalfout, en kreeg daardoor zoveel gelazer met zijn vrouw, dat hij nu helemaal niet meer rijdt. Zo kan het ook gaan natuurlijk. Ik zou als eerste motor voor een lichtere gaan. Veel en veel meer lol.
 
Ik zit een beetje in dezelfde situatie, ook nog volop aan het lessen maar tegelijkertijd ook aan het kijken wat ik nou wil gaan kopen als ik straks (groot en sterk ben) mijn rijbewijs heb. Ik kijk daarbij ook vooral naar het gebruik: Ik wil de motor als woon-werkverkeer + tourritten en alles daartussenin gaan gebruiken. Eigenlijk de motor als vervanging van de auto. Ik heb me laten vertellen dat een 750cc + motor dan het beste uit de verf komt, omdat je er lange stukken (snelweg) mee moet rijden. Dat dat met een lichtere motor niet echt een prettige ervaring blijkt te zijn (trillingen, steeds maar hoge toeren, etc.)...
.
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nu dagelijks op een 300 rij,

En die trillingen vallen heel erg mee.
 
Jij hebt die ambitie niet maar dit type motor zeker wel en zal je zeker uitdagen tot..ben benieuwd hoe je de eerste keer dat je in de powerband van deze motor komt gaat ervaren zonder ervaring, verder zeg ik..kopen wat je wil, motorrijden is emotie..maar of het echt de meest verstandige keuze is durf ik te betwisten.
 
Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik nu dagelijks op een 300 rij,

En die trillingen vallen heel erg mee.
Klopt, maar op MF leven we nog in vroegah, toen de kratten bier nog van hout waren, er nog alcohol in het bier zat en 300cc's 18 pk maakten en moesten vechten en vibreren om de 100 te halen.

Onze 990 en 800 trillen meer dan onze 300.
 
Ongeveer dezelfde leeftijd als jij, begonnen op zware motoren en lekker afgezwakt in de loop der jaren. Niet omdat de zwaardere niet te beheersen waren, integendeel, makkelijker kan niet. Gas open en weg. Kind doet de was. Echter zelf ondervonden dat de kleintjes gewoon veel leuker zijn. Dan hebben we het vooral over hun speelse karakter, wendbaarheid, praktisch gebruik en zoveel meer. Ik denk niet dat ik ooit nog zin heb in iets boven 750cc of het model moet zo prachtig zijn dat ik er ter plaatse sta bij te kwijlen.

Het beste advies dat we je kunnen geven is inderdaad om wat proefritjes te doen om het verschil in vermogen, gewicht en zithoudingen aan te voelen voor je je eerste motor kiest.
Hier ook, van een 900 naar een 750 en nu een 500 en dat bevalt me prima.
 
Kijk, een CB1000R is leuk, zit ook best potentie in en alles, maar het is nog lang geen Fireblade, R1, Gsxr en die vermeende powerband. :Z
Maak me meer zorgen om al die overige “medeweggebruikers“ die niet het belang zien van hun ogen op de weg te houden en daarbij het inschattingsvermogen van een pot gefermenteerde kringspieren hebben.
En bedenk je één ding, of het nou tien of tweehonderd pk zijn waar je straks op weg gaat rijden, moet je je ook zorgen maken om jezelf, hoor je zelf ook in zo’n pot thuis?
 
Beetje koppelrijke 2 cilinder vind ik veel bijdragen aan lekker kunnen rijden op de openbare weg. Hoogtoerige 4 cilinders zijn veelal "lui" in de lage toeren.
Maar ja, tis maar net wat je fijn rijden vind. Voor de looks zou ik zeer graag een zzr1400 willen hebben, bruikbaar is het niet echt voor de ritjes welke ik doe. Na enkel een proefrit weet je nog niet veel imo. Na jaren rijden ontwikkelde/ontdekte ik mijn voorkeur.
Allemaal persoonlijk dus
 
Klopt, maar op MF leven we nog in vroegah, toen de kratten bier nog van hout waren, er nog alcohol in het bier zat en 300cc's 18 pk maakten en moesten vechten en vibreren om de 100 te halen.

Onze 990 en 800 trillen meer dan onze 300.
Mijn mz uit 85 (150cc, 11pk) trilt ook niet echt. Stationair minder als mijn moderne 300.

Met beide woon werk gereden en moet wel zeggen dat die 23 pk extra toch wel fijn is.

Morgen komt de echte test, dan ga ik ff naar Duitsland…
 
Beetje koppelrijke 2 cilinder vind ik veel bijdragen aan lekker kunnen rijden op de openbare weg. Hoogtoerige 4 cilinders zijn veelal "lui" in de lage toeren.
Maar ja, tis maar net wat je fijn rijden vind. Voor de looks zou ik zeer graag een zzr1400 willen hebben, bruikbaar is het niet echt voor de ritjes welke ik doe. Na enkel een proefrit weet je nog niet veel imo. Na jaren rijden ontwikkelde/ontdekte ik mijn voorkeur.
Allemaal persoonlijk dus
Dat is inderdaad wel wat het is, persoonlijk. Ik houd dus wel van dat luie onderin. Wil ik sneller weg dan geef ik wel gas
 
Ongeveer dezelfde leeftijd als jij, begonnen op zware motoren en lekker afgezwakt in de loop der jaren. Niet omdat de zwaardere niet te beheersen waren, integendeel, makkelijker kan niet. Gas open en weg. Kind doet de was. Echter zelf ondervonden dat de kleintjes gewoon veel leuker zijn. Dan hebben we het vooral over hun speelse karakter, wendbaarheid, praktisch gebruik en zoveel meer. Ik denk niet dat ik ooit nog zin heb in iets boven 750cc of het model moet zo prachtig zijn dat ik er ter plaatse sta bij te kwijlen.

Het beste advies dat we je kunnen geven is inderdaad om wat proefritjes te doen om het verschil in vermogen, gewicht en zithoudingen aan te voelen voor je je eerste motor kiest.
Dit hèh :t het is leuker snel te rijden op een langzame motor dan langzaam op een snelle

Ik rij zelf ook met oldschool kanonnen met een beetje Ruud Freriks jus erover, maar ook op andere. Ik vind dat zo'n oldschoolkanon zó vanzelf rijdt. er was eens een discussie over countersteering en daar dacht ik (net als alle andere discussies ;) ) waar lullen die toch over, ik heb dat nog nooit aan de hand gehad. Nu ik ook op tourbuffels rij merk je het verschil, zo'n kanon doet alles waar je aan denkt. Gas is weg, als je naar de rem kijkt sta je stil en sturen heb ik op zo'n kanon nog nooit gedaan, die gaat waar je heen kijkt. Ik weet niet of je "niet leert rijden" met zo'n CBR, aar als bestuurder van een gelijkwaardige motor kan ik je zeggen dat je het heel makkelijk krijgt.
Als je je gedraagt als een mongool, wordt je beloond als een mongool...
waar zei ik dat eerder ??? :? :?
 
Gewoon die 1000 kopen en gas in bedwang houden, je bent ook geen jonge hond die alleen maar sneller wilt gezien jouw introductie.

Mooie ‘bull’ bike met een mooie powerband. Voor de toertochten lekker onderin de toeren en als je wilt dan heeft de motor ruim voldoende vermogen om op te schieten.

Met mijn VFR vtec kan ik beiden ‘modes’ rijden….sukkelen op de buitenwegen en soms op draaien en gaat hij flink er vandoor.
 
Zo denk ik er ook over. NC750X, laag zwaartepunt, koppelrijke 2 cilinder. Lekker toeren. ja.. ik ben 50+:}:}

Geen 50+ hier maar inderdaad ook fan van die gelijkmatige verdeling van vermogen in de recente Honda motoren. Lekker gemoedelijk, niet bokkig maar als je weg moet zijn dan ben je weg.

Voorlopig nog geen trillingen op de autosnelweg meegemaakt maar ik geef grif toe dat als je regelmatig autostrade moet doen dat je beter die 125cc skipt. De 350 kan prima mee op de autosnelweg.

Ik heb gemerkt hoe zwaarder de motor hoe groter de kans dat de bestuurder op technisch vlak slecht gaat rijden. Ze beginnen alles op te lossen met snelheid. Slecht bochtenwerk? Optrekken op rechte stukken. Inhaalmanoeuvres? Elk gaatje vol gas er op en hopen op een opening halverwege om terug in te voegen. Rotondes? Als een slak tot we rechtdoor weer kunnen optrekken.

Nu wil ik zeker niet veralgemenen. Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk en daar kijk ik dan weer enorm naar op maar op dat ogenblik telt voor mij het aantal CC/PK/cilinders ook niet meer mee. Niets mooier dan mederijders die een goede rijlijn kiezen en anticiperen op het verkeer en hun omgeving tijdens manoeuvres. En ja, dat kan ook prima met een zware motor.

Proefrijden en naar smaak kiezen, zo blijf je het langst bij je huidige motor. Anders blijft die drang om te switchen sowieso hangen. :9
 
Zo denk ik er ook over. NC750X, laag zwaartepunt, koppelrijke 2 cilinder. Lekker toeren. ja.. ik ben 50+:}:}
Heeft die niet een automaat? Lijkt mij ook wel wat voor als het nog luier mag. Al neig ik ook steeds meer naar een elektrische voor erbij maar het budget is nog niet toereikend.
 
Ik denk dat je dat juist wel moet doen, met je eigen fiets rijden (behoudens bij die slipcursus), want anders heb je er niets aan. Kijk behalve naar voertuigbeheersing ook even naar VRO-Risico (openbare weg: risicoherkenning, etc.).

Mee eens. Immers kun je in een situatie waar je het geleerde in de praktijk moet brengen ook niet even wisselen van motor.
 
Heeft die niet een automaat? Lijkt mij ook wel wat voor als het nog luier mag. Al neig ik ook steeds meer naar een elektrische voor erbij maar het budget is nog niet toereikend.
De X staat voor adventure uitvoering. Gewoon schakel, tenzij met DCT dan is het een automaat idd.

Maar @ TS... Gewoon kopen die CB1000R als je die wilt... Vaak ben je te bang 😂😂
 
Zoveel verschillende meningen,maar volgens mij heb je in je hoofd allang besloten dat het de 1000 moet worden,
niks mis mee,gewoon doen ,bevalt het niet doe je de motor weer weg ,verder welke motor je ook kiest het gevaarlijkst
ben je zelf,zelf overschatting,onervarenheid en een te hoge snelheid brengen je een keer in de problemen ,leeftijd zegt me niks,ik was met m,n 35e nog net zo gek als toen ik 18 was,daarnaast zijn er nog al die koekblikken die het op je voorzien hebben,kortom wees voorzichtig in die verkeersjungle,het is niet die 500cc of 1000cc maar je onervarenheid en andere weggebruikers die het grootste gevaar voor je zijn.
 
Zoveel verschillende meningen,maar volgens mij heb je in je hoofd allang besloten dat het de 1000 moet worden,
niks mis mee,gewoon doen ,bevalt het niet doe je de motor weer weg ,verder welke motor je ook kiest het gevaarlijkst
ben je zelf,zelf overschatting,onervarenheid en een te hoge snelheid brengen je een keer in de problemen ,leeftijd zegt me niks,ik was met m,n 35e nog net zo gek als toen ik 18 was,daarnaast zijn er nog al die koekblikken die het op je voorzien hebben,kortom wees voorzichtig in die verkeersjungle,het is niet die 500cc of 1000cc maar je onervarenheid en andere weggebruikers die het grootste gevaar voor je zijn.
Klopt ook wat je zegt. Op een 500cc kan je ook hard rijden... Met een 1000cc ben je alleen wat sneller op die snelheid :P

Je moet, is mijn ervaring, meer anticiperen..... Want sneller op snelheid komen daar wen je ook heel snel aan ;)
 
Klopt ook wat je zegt. Op een 500cc kan je ook hard rijden... Met een 1000cc ben je alleen wat sneller op die snelheid :P

Je moet, is mijn ervaring, meer anticiperen..... Want sneller op snelheid komen daar wen je ook heel snel aan ;)
Je kan nooit genoeg anticiperen met welke motor je ook rijd ;)
Zo,n VRO cursus is dan ook een zeer goed plan,daar leer je dat,maar bedenk dat snelheid 1 van de grootste
gevaren is,snelheid laat je zelf en andere weggebruikers veel minder tijd om te kunnen anticiperen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben sinds kort aan het lessen en binnenkort komt er een moment dat ik een motor ga kopen.

Nu heb ik er eentje op het oog namelijk een Honda CB1000R uit 2020 of later.

Als reactie krijg ik in mijn omgeving te horen "zou je dat nou wel doen zo'n zware motor"

Nu vraag ik mij persoonlijk af of zo'n fiets nou zo moeilijk te temmen is. Ik heb het vermoeden dat als ik een lichtere haal ik volgend jaar weer bij de winkel sta om toch een zware te halen dus dan maar gelijk de juiste kopen dacht ik zo.

Ik ben nu 35 jaar en heb absoluut geen ambitie om te laten zien hoe snel ik ben en ben mij heel bewust van de gevaren. Ik heb ook jaren op een crossbrommer gereden dus dat rijden gaat prima. Het is alleen even wennen aan het vermogen en de remkracht. Ook de motorrem is even wennen. Maar de motorbeheersing gaat uitstekend.

Is het zo voor een beginner dat het moeilijk is zo'n zware fiets met veel vermogen te rijden? Het laatste wat je wil is verrast worden als je een keer gas geeft als je de bocht uitkomt. Heeft iemand ervaring op dit gebied of enig nuttig advies voor mij? B.v.d.
Koop een oud barrel en leer daar lekker op rijden, niet te zwaar, 500/750 cc of zo. Dan is het niet erg als er wat mee gebeurd, en het is snel genoeg om er wat plezier op te hebben.

Natuurlijk hoef je niet gelijk een ongeluk te krijgen als je een 1000 koopt, maar zo'n ding kan toch best verassend uit de hoek komen op een moment dat je het niet verwacht, en juist dat is iets dat je moet leren..

Wat ik vaak heb gezien is dat bijna iedereen die gelijk na het behalen van het rijbewijs koopt wat ie echt mooi vind, een net en leuk voertuig, motor of auto, er bijna altijd schade mee rijdt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan