Welke motor

... maar bmw reparaties zijn over het algemeen pittig geloof ik? ....

Mijn ervaring is dat BMW onderhoud goedkoper is dan bij Honda.
Kwa onderdelen is het maar net wat je nodig hebt,
maar ook daar doet Honda zeker niet onder voor BMW.
(en BMW hanteert een langere onderhoudsinterval)
 
Met 160KM per dag zou ik eerder voor een R850/1100RT gaan dan voor een R.
Zit je toch net even iets meer uit de elementen.

:^

En wat meer 'low budget' een BMW uit de K-serie (nee is niet mooi, maar wel heel goed en erg functioneel)
 
Bedankt voor al jullie reacties. Ik hoor eigenlijk niemand over de Suzuki bandit. Is dat omdat jullie denken dat het geen geschikte motor is?
Ik neig naar de BMW R850R, mede door de cardan aandrijving. Daarnaast wilt het oog ook wat. Met een juist windscherm denk ik dat de ergste wind wel verminderd wordt.
Misschien dat ik de BMW uit Duitsland ga halen dat scheeld aardig wat centen.
 
Bedankt voor al jullie reacties. Ik hoor eigenlijk niemand over de Suzuki bandit. Is dat omdat jullie denken dat het geen geschikte motor is?
Ik neig naar de BMW R850R, mede door de cardan aandrijving. Daarnaast wilt het oog ook wat. Met een juist windscherm denk ik dat de ergste wind wel verminderd wordt.
Misschien dat ik de BMW uit Duitsland ga halen dat scheeld aardig wat centen.


Vergeet niet dat je dan wel vol in de rijwind zit. Zeer vermoeiend voor je bovenlichaam en armen. En het is koud. Ik zou lekker doorzoeken naar een motor met een lekker groot kuipruitje.
 
Met dit soort weer zou je kunnen proberen te carpoolen met een collega of met het OV (ik weet het, daar wordt je niet vrolijk van, maar die paar dagen per jaar dat het sneeuwt...)
Het probleem is dat het zo onvoorspelbaar kan zijn.

Ik heb zelf wel eens aan een greenwheels abonnement gedacht, maar daarbij heb je 's avonds geen garantie dat je de volgende ochtend een auto in de buurt beschikbaar hebt. En een auto erbij voor slecht weer is onbetaalbaar.

Gelukkig hebben wij een gezinsauto, maar het is soms wel enorm schipperen wanneer ik die mee wil nemen, want eigenlijk heeft mijn vrouw die bijna iedere dag nodig.
 
Vergeet niet dat je dan wel vol in de rijwind zit. Zeer vermoeiend voor je bovenlichaam en armen. En het is koud. Ik zou lekker doorzoeken naar een motor met een lekker groot kuipruitje.
Ik heb laatst een naked als leenmotor mee gehad, met regenachtig weer (en nog niet eens zo koud), maar dat viel me toch vies tegen. En dan te bedenken dat ik een aantal jaren geleden nog met een naked door weer en wind reed. Het gemak van een kuipruitje went snel.
 
Ik heb laatst een naked als leenmotor mee gehad, met regenachtig weer (en nog niet eens zo koud), maar dat viel me toch vies tegen. En dan te bedenken dat ik een aantal jaren geleden nog met een naked door weer en wind reed. Het gemak van een kuipruitje went snel.

Ik heb twee jaar op een SM gereden, en daarvoor nog op een GS500, ook veel snelweg en dat is echt niet leuk als je langere afstanden gaat rijden. Helemaal de afstand die TS noemt. Ik heb nu een Vstrom gekocht, met een kuipruitje, omdat ik straks 100km per dag ga rijden. Wat een genot om met dat ding over de snelweg te rijden zeg. Je komt meteen een stuk ontspannender op je bestemming aan. Dus ik kan het TS sterk afraden om een motor zonder windbescherming te kopen!!
 
Een tweedehands cardan eindoverbrenging kost voor een BMW tussen de €100 en €250, een cardanas tussen de €50 en €150. Zijn allemaal geen hoge prijzen.

Verder is een automatisch smeersysteem leuk, maar als je twee dagen door de stromende regen hebt gereden moet je toch echt op de knieen, ook mét een smeersysteem. Ketting is en blijft geklooi. Cardan is met 40.000km geen luxe meer, maar een noodzaak.

Noodzaak, nee joh, Osco oiler erop en gaan met die banaan. Ik heb met mijn CBR in de laatste 30K nog nooit op mijn knieen gezeten om mijn ketting te smeren. 1x moeten stellen na een km of 2000, daarna niet meer eigenlijk.

Cardan zal vast wel handig zijn hoor, daar niet van, maar als je ervan uitgaat dat een ketting 40K ofzo meegaat. Wel een stuk duurder voor iets dat niet echt veel voordeel oplevert. Ik heb ook het gevoel dat cardan bij BMW wat onbetrouwbaar is. Zijn hier 2 mensen in het gebouw met bmw's die er in het laatste jaar gezeik mee hadden (1200gs en de ander herken ik niet)

Geef mij maar een ketting. Zit wel goed voorlopig. Achtervelg onder de spetters, maar met die km's is mijn hele motor toch goor, dus wat doe je eraan.
 
Ik zit toch wel weer over een ketting te twijfelen, met een automatisch smeersysteem. De reden is dat ik eigenlijk eens over wil stappen naar een allroad, en die met een cardan meteen zwaar en duur worden. Qua smeersysteem wil ik vooral gemak en betrouwbaarheid. Dus alleen op zijn tijd olie bijvullen, en verder geen schoonmaken of afstellen.
 
Voor 160 km per dag is een bandit 600/650 niet echt "de motor".
Je kan beter wat met een volledige kuip hebben,all-road dat soort motoren.
 
Het probleem is dat het zo onvoorspelbaar kan zijn.

Ik heb zelf wel eens aan een greenwheels abonnement gedacht, maar daarbij heb je 's avonds geen garantie dat je de volgende ochtend een auto in de buurt beschikbaar hebt. En een auto erbij voor slecht weer is onbetaalbaar.

Gelukkig hebben wij een gezinsauto, maar het is soms wel enorm schipperen wanneer ik die mee wil nemen, want eigenlijk heeft mijn vrouw die bijna iedere dag nodig.

Ik zit met hetzelfde dilemma. Mijn auto gaat er volgend jaar uit (lease), en ik wil eigenlijk WW met de motor gaan doen. De gezinsauto heeft mijn vriendin 3 dagen per week nodig. Ik heb dan wel het geluk dat ik eventueel met de tram naar een andere locatie kan, maar dat is weer lastig als ik afspraken heb staan op mijn standplaats. Al rijd er wel een pendeloques tussen beide locaties, dus dat zou een optie kunnen zijn. Al met al ben ik er nog niet helemaal uit.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan