Welke motor?

Jovds

Rookie
12 mrt 2019
4
3
Hallo iedereen,
Ik en mijn vriendin zijn van plan om er rond juni 2020 nog eens vandoor te gaan (met één motor).
Het idee is (in grote lijnen) om voor een behoorlijk lange maar onbepaalde duur (3m - 1j) rond te rijden door Europa. We baseren ons qua bestemming vooral op de seizoenen op de verschillende plaatsen.
Ik ben dus op zoek naar een motor die zowat aan volgende voorwaarden voldoet:
- Allround goede prestaties.
We gaan snelwegen zoveel mogelijk mijden dus topsnelheid is niet belangrijk.

- Niet te ingewikkeld qua techniek. (Geen hypermoderne ICT toestanden)
Zodat ik problemen zelf kan oplossen of goedkoop kan laten oplossen, ook op afgelegen plaatsen. (Dus best een nogal gangbaar model lijkt me)

- Genoeg kracht om twee personen met bagage mee te sleuren. ( We hebben weleens met een +/-100cc in eerste versnelling aan bergen op zitten rijden maar dat hoeft niet opnieuw)

- Het oog wil eventueel ook wel wat. (oude CB of r80- achtige motoren > modern/sportief)

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn!
Groeten, Inez en Jo.
 
Een motor met zijn twee-en, en dan een jaar rondrijden? Dan heb je sowieso een tourbuffel/flinke allround nodig lijkt me, gezien het feit dat je je vriendin + een hoop bagage op 1 motor zal moeten dragen...

Had je zelf al iets op het oog? Wat is het te besteden bedrag?
 
Qua bedrag zit er wel wat speling op aangezien ik nog best veel tijd heb en dus mijn spaargedrag wat kan aanpassen.
Er zijn een heel aantal motoren die ik zie zitten maar ik zou niet willen stranden omdat de onderdelen te exclusief zijn of dergelijke zaken. Op zich hoeft het voor ons zeker geen echte tour motor te zijn. We zijn het wel gewend om wat af te zien. In mijn ideale wereld rijden we rond op een BMW r80 van eind jaren '70. Lekker veel rock 'n roll gehalte. Maar wou dus even polsen of dit soort motoren zwaar afgeraden zou worden door mensen met slechte ervaringen.
 
Honda CB1000F ? Betaalbaar, degelijk en genoeg power.

Transalp heb ik ook veel goede berichten over gelezen.

Verder is de Suzuki V Strom ook interessant
 
Qua bedrag zit er wel wat speling op aangezien ik nog best veel tijd heb en dus mijn spaargedrag wat kan aanpassen.
Er zijn een heel aantal motoren die ik zie zitten maar ik zou niet willen stranden omdat de onderdelen te exclusief zijn of dergelijke zaken. Op zich hoeft het voor ons zeker geen echte tour motor te zijn. We zijn het wel gewend om wat af te zien. In mijn ideale wereld rijden we rond op een BMW r80 van eind jaren '70. Lekker veel rock 'n roll gehalte. Maar wou dus even polsen of dit soort motoren zwaar afgeraden zou worden door mensen met slechte ervaringen.

Japans spul is vaak goedkoop en overal verkrijgbaar!
 
Simpele techniek en makkelijk zelf te onderhouden en cardan. Dus geen gekloot met een ketting als je zo lang weg gaat. Een moto guzzi Quota. Relatief goedkoop in aanschaf
 
Yamaha diversion 900. Niet te slopen, simpele techniek, cardan, niet overdreven veel vermogen (scheelt banden), comfortabel, en vaak te koop met een complete kofferset en windscherm. Wil je iets meer motor? Honda Pan european st1100.
BMW lekker links laten liggen, die hebben vaak storingen en zijn duur om te onderhouden.
 
Mijn eerste gedachte zou een Honda Transalp zijn. Goede all round motor met niet te veel vermogen, onderdelen zijn goed verkrijgbaar, motor zelf is bullet proof. groot aanbod van (aftermarket) accesoires en comfortabel voor lange afstanden.
 
Laatst bewerkt:
Een lekkere hoge simpele tourmachine zonder overdreven vermogen en elektronica doet me direct aan de Suzuki KLR650 denken. Schijnt onverwoestbaar te zijn?
 
Yamaha TDM. Veel aanbod, lage prijzen, bewezen techniek. Lekker vlot, veel koppel, onverwoestbaar blok (meer dan 200.000km op de klok is zeker geen uitzondering) zuinig, grote tank, stuurt als een scheermes, comfortable zitpositie, goedkope bandenmaten, hoge zit dus goed overzicht.

Nadelen zijn er ook: bouwjaar 1992 tot 2001 kan een slokje olie lusten, vanaf 2002 (TDM 900) zijn er eigenlijk geen zwakke punten meer.
 
Inderdaad, een Yamaha 900 of een oude Pan European St1100, die kosten relatief weinig, gewoon nog simpele techniek.
Ik rijd er zelf binnendoor woon-werk op en ook geregeld over binnendoorweggetjes met m'n vrouw achterop, ook met twee personen rijdt dat ding nog stabiel.
Ooit ontwikkeld voor Europa, ook in bochten rijdt ie best strak.
Oh ja, er gaat voor zo'n 35 Euro benzine in de tank, de accuradius is ca. 390 km.
 
oude K-serie kopen. Ondanks sebas zijn opmerkingen zijn dit kogelvrije fietsen. kunnen enorme km-standen aan, rijden over het algemeen redelijk goed met belading en niet al te onzuinig. Je moet ervan houden, dat dan weer wel. spullen zijn bijna overal te krijgen en stelen zullen ze hem niet zo maar.

Nieuwere K en R series zijn (zoals bij alle merken) nog meer afhankelijk van elektra en zullen dus meer problemen geven. Maar dit geldt volgens mij voor alle merken van na 1995.

benno
 
Mijn eerste gedachte zou een Honda Transalp zijn. Goede all round motor met niet te veel vermogen, onderdelen zijn goed verkrijgbaar, motor zelf is bullet proof. groot aanbod van (aftermarket) accesoires en comfortabel voor lange afstanden.

Geen idee wat betreft de nieuwe modellen, maar een oudere Africa Twin schijnen niet stuk te gaan (op het benzine filter na dan).

1552392727528.png


Absoluut allroad, sterk, genoeg kofferrekjes voor te vinden en onderdelen vind je over de hele wereld.
 
Allright! Hier kan ik al wat mee.
Allemaal bedankt voor de info. Het duurt nog een hele tijd maar als het zover is zal ik zeker een kort verslagje posten van de reis.
Groeten, Jo!
 
Een lekkere hoge simpele tourmachine zonder overdreven vermogen en elektronica doet me direct aan de Suzuki KLR650 denken. Schijnt onverwoestbaar te zijn?

Een Suzuki KLR650 ? :+

Dan bedoel je de Kawasaki KLR650 of een Suzuki DR ?
Anyway, een 1 cilinder is niet echt handig om met 2 personen zo lang op te rijden, het kan...maar afzien neemt dan wel in het kwadraat toe....

Honda Africa Twin of Honda Transalp zouden in mijn ogen veruit de beste kandidaten zijn voor wat topicstarter beschrijft.
Erg betrouwbaar, fijn op alle wegen behalve snelweg en dat wil TS toch overslaan, hanteerbaar en 'niet kapot te krijgen' en ruimte/kracht om met z'n tweeën zo'n reis te ondernemen. Mede doordat de zithouding (zeker met 2 personen) gewoon goed is.
 
Een Suzuki KLR650 ? :+

Dan bedoel je de Kawasaki KLR650 of een Suzuki DR ?
Anyway, een 1 cilinder is niet echt handig om met 2 personen zo lang op te rijden, het kan...maar afzien neemt dan wel in het kwadraat toe....

Honda Africa Twin of Honda Transalp zouden in mijn ogen veruit de beste kandidaten zijn voor wat topicstarter beschrijft.
Erg betrouwbaar, fijn op alle wegen behalve snelweg en dat wil TS toch overslaan, hanteerbaar en 'niet kapot te krijgen' en ruimte/kracht om met z'n tweeën zo'n reis te ondernemen. Mede doordat de zithouding (zeker met 2 personen) gewoon goed is.
Ja, Kawasaki dan haha. Een van de 4 in ieder geval. Eencilinder is inderdaad niet het meest praktische maar wel simpel en goedkoop in onderhoud voor lange tochten.
 
er staat volgens mij nog ergens een Kawa KLR 650 te koop hier op het forum.
 
Honda deauville of de pc800.
Bagage ruimte,twin ,cardan,vermogen genoeg ,betrouwbaar en niet duur.

Maar het ligt ook aan jullie lengte en gewicht natuurlijk.
Als jullie beide 1.90m en 100kg zijn ,heb je een grotere motor nodig.
 
De dikke 1000? De CBR 1000 F? Fijne fiets, genoeg power, en te koop voor rond de 1000 Euro, zeker in het najaar
20190309_153850.jpg
 
Ik begrijp het niet helemaal. Van vrijwel iedere plek in Europa kun je in 2 dagen naar huis rijden. Waarom zou je dan een jaar wegblijven?
En als je wel steeds terug gaat, ja dan rijd ik al 37 jaar door Europa.O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan