Welke motoren zijn geschikt om zelf onderhoud te doen?

Dunewar

Die hard MF'er
2 nov 2008
338
24
Oostende
Mijn kawasaki ZR-7s staat momenteel te koop (centjes nodig om de verhuis te overbruggen, zie te koop forum).
volgend jaar wil ik echter iets sportievers aanschaffen, vandaar dat ik al wat aan het rondkijken ben.

Ik wil echter zoveel mogelijk mijn onderhoud zelf doen, enerzijds uit financiële overwegingen, maar vooral omdat ik het leuk vind en omdat ik denk dat het de beste manier is om een motorfiets helemaal te leren kennen. Bij de kawa was dat goed te doen, de luchtgekoelde viercylinder was oerbetrouwbaar en makkelijk te onderhouden, met uitzondering van de kleppen waarvoor de nokkenas eruit moest, maar ook dat ging wel.

Welke motoren zijn daar nu wel of totaal niet geschikt voor? Ik ben vooral geïnteresseerd in een iets ouder sportiever model. Ik heb de volgende alternatieven al overwogen :


Fireblade 900RR (liefst 954, maar kan ook 929 worden)
Honda CBR 600

Ducati 748/916 (maar 916 is wellicht te duur)
Ducati 900/750SS

Kawasaki ZX-7r
Kawasaki zxr750 (een echte "youngtimer")
Kawasaki ZZR600

Yamaha thunderace (alhoewel ik heel veel lees over problematisch olieverbruik)
Yamaha Thundercat


Ik ben al vrij onderlegd in het onderhoud, ik ben nu bezig met een CB360 uit 1978 die ik in onderdelen gekocht had samen te steken, en de plaats en het materiaal om eraan te werken heb ik wel. Wat mij vooral interesseert is de beschikbaarheid van onderdelen, de prijs ervan, en de haalbaarheid van het zelf doen. Met name bij Ducati (maar zijn we niet allemaal een beetje ducatisti?) lijkt een dealer voor sommige taken toch onmisbaar lijkt mij uit eerdere onderwerpen.

Aangezien ik niet meer moet woon-werken met de motor is het de funfactor die overheerst. Een beetje meer onderhoud mag, als ik daarmee een motor heb waar ik de dagelijkse stress van tijd tot tijd eens mee kan vergeten. Veel kilometers gaat het ding ook niet doen per jaar, enkel funkilometers.

Bij deze dus de vraag : welke sportieve motoren zijn vanuit een technisch standpunt aan te raden? vandaar dat ik de vraag ook hier zet.
 
Ik heb zelf aan de 7 motoren gesleuteld die ik heb gehad waarvan 2 ducatis de rest jap.
De duc wou ik echt niet aan sleutelen hoor.
Als je de riem niet goed af stelt heb je kans dat de meuk in de soep draait.
Daar gebruiken ze een speciaal riemgevoeligheid apparaat voor een soort tablet pc.
De japjes zijn veel makkelijker of het nou een honda een yamaha suzuki of iets is dat maak geen ruk uit.
 
Laatst bewerkt:
Juist !! Ik ben het eens met de voorgaande schrijver....Ducati....aan de vakman overlaten.

Zelf sleutelen....Suzuki....relatief eenvoudige techniek en uhh als je een GSX 1400 koopt, heb je in feite al een klassieker.
 
mwah laverda 750 werkt prettig hoor :P

ik zou in jou geval voor een blade gaan, de rest heeft meer zorg nodig en is niet per definitie makkelijker (Ik spreek niet uit ervaring maar volgens mij moet je dan geen desmo nemen, als voorbeeld)
 
Ik heb zelf aan de 7 motoren gesleuteld die ik heb gehad waarvan 2 ducatis de rest jap.
De duc wou ik echt niet aan sleutelen hoor.
Als je de riem niet goed af stelt heb je kans dat de meuk in de soep draait.
Daar gebruiken ze een speciaal riemgevoeligheid apparaat voor een soort tablet pc.
De japjes zijn veel makkelijker of het nou een honda een yamaha suzuki of iets is dat maak geen ruk uit.

copy that ..

Als je het gereedschap niet hebt voor de riemen te stellen, zou ik er gewoon niet aan beginnen. Een juiste afstelling van de distributie is toch wel belangrijk ...
 
Honda 929 is heel prima te doen.
Ik doe nu ook zo'n beetje het meeste zelf.
Gaat prima.
Kleppen stellen laat ik wel doen.


Dat lijkt mij inderdaad een goeie keuze. ik leun meer en meer daar naartoe. Kleppen stellen op mijn ZR-7 is goed gelukt, dus ik kan mij voorstellen dat dat ook wel gaat lukken voor een blade. Het is ook dual overhead camshaft, maar dan 16 klepper. En watergekoeld, maar dat lukt ook wel.

En de prijzen voor een tweedehandse 929 zijn goed te doen. De zr7 is bijna verkocht, en begin volgend jaar begint de zoektocht achter iets nieuws....
 
Japanners zijn makkelijk sleutelen, hands down. Net een bouwpakketje, meneer Honda labelt bijvoorbeeld zo'n beetje alles. En je kunt bijna nergens het verkeerde schroefje terug plaatsen. :)

Ik durf wel te gokken dat een BMW ook niet zo moeilijk sleutelen is, zelfs de S1000RR zal wel meevallen. Maar mogelijk wat speciaal gereedschap nodig omdat ze nog wel eens onderhoudbaarheid ondergeschikt willen stellen aan technische hoogstandjes.

Zo ook met Engelse motoren. Hoewel de Engelsman meer onderhoudbaarheid ondergeschikt aan vorm wil stellen. Technische hoogstandjes zie je daar wat minder :).

Italianen zijn zo overtuigd van zichzelf dat ze onderhoudbaarheid een belediging van hun eigen kunnen vinden. Dus is onderhoudbaarheid ondergeschikt. En dus staan ze langer stil en kost het meer wanneer er iets gerepareerd moet worden.

Tot zo ver de vooroordelen. Maar je weet: elk vooroordeel heeft een kern van waarheid.
 
Laatst bewerkt:
Harleys al genoemd O-)

Behalve de Sporster blokken, zijn het makkelijke losse delen. Goed toegankelijk, geen ingewikkelde technologie, recht toe recht aan.

Minpunt: metrisch gereedschap gaat je niet helpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
copy that ..

Als je het gereedschap niet hebt voor de riemen te stellen, zou ik er gewoon niet aan beginnen. Een juiste afstelling van de distributie is toch wel belangrijk ...
Gereedschap om de riemen te stellen? Een ringsleutel en een steeksleutel heb je toch wel? Verder op het gevoel. Zoals Rob Troost al zei: Zelfs aan een Ducati kun je alles zelf doen. Inclusief kleppen stellen.
Riemen gaan overigens 24.000 km of 2 jaar mee, en kleppen stellen hoeft (bij de juiste speling) ook maar eens per 24.000 km. Maar dan moet je wel de juiste olie gebruiken :P
 
copy that ..

Als je het gereedschap niet hebt voor de riemen te stellen, zou ik er gewoon niet aan beginnen. Een juiste afstelling van de distributie is toch wel belangrijk ...

Stelt geen reet voor....als je de WPH moet geloven, moet je elke riem met zo'n meter afstellen, heb er honderden vervangen en nog nooit zo'n meter gebruikt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan