Welke olie in KTM Duke 125?

Bramb0

Easy like Monday morning
Donateur
7 okt 2018
3.596
3.900
Drechtsteden
Sinds eergisteren heb ik een nieuwe aanwinst en zoals altijd vervang ik dan de vloeistoffen als niet helemaal duidelijk is wanneer dat gebeurd is of met welke spulletjes. De olie ziet er nog behoorlijk helder uit (geen stinkende zwarte meuk), dus dat is een fijn begin.

Ik weet dat KTM voor hun motoren Motorex motorolie adviseert, in dit geval half-synthetisch Formula 4T 15W50 of 10W40.

Vraag me af in hoeverre het nodig/beter is om Motorex te gebruiken, ipv bv. Castrol of Shell? Is dit net zoiets als Renault die Elf oliën adviseert, puur uit commercieel oogpunt? Elf was nou niet het voorbeeld van een superolie en je auto Renault werd er bepaald niet slechter van als je een ander (kwalitatief goed) merk olie gebruikte. Of heeft Motorex “iets” dat de KTM’etjes echt nodig hebben en dat niet in andere oliemerken zit?

En mag je overstappen naar vol-synthetisch...
Half synthetisch kan een keuze zijn van de fabrikant om toch redelijk goede olie te hebben tegen een lagere prijs. Mij interesseert de prijs niets, er gaat 1,5 liter in geloof ik, dus het mag bij wijze van spreken ook vloeibaar goud zijn, als het maar retegoed spul is. Loswekend vuil speelt volgens mee vrijwel geen rol als je van half naar vol-syntheet gaat, maar misschien is er een goede reden om het toch niet te doen? Pakkingen oid?

Het is niet de bedoeling om hier een nieuw olie-topic te beginnen met alle voor- en nadelen en Action-olie wel/niet doen. Gewoon een praktische vraag of ik een nieuw oliemerk op de plank moet zetten of mijn huidige merk kan gebruiken dat net zo goed is, of misschien wel iets beter doordat het vol-synth is.
 
Sinds eergisteren heb ik een nieuwe aanwinst en zoals altijd vervang ik dan de vloeistoffen als niet helemaal duidelijk is wanneer dat gebeurd is of met welke spulletjes. De olie ziet er nog behoorlijk helder uit (geen stinkende zwarte meuk), dus dat is een fijn begin.

Ik weet dat KTM voor hun motoren Motorex motorolie adviseert, in dit geval half-synthetisch Formula 4T 15W50 of 10W40.

Vraag me af in hoeverre het nodig/beter is om Motorex te gebruiken, ipv bv. Castrol of Shell? Is dit net zoiets als Renault die Elf oliën adviseert, puur uit commercieel oogpunt? Elf was nou niet het voorbeeld van een superolie en je auto Renault werd er bepaald niet slechter van als je een ander (kwalitatief goed) merk olie gebruikte. Of heeft Motorex “iets” dat de KTM’etjes echt nodig hebben en dat niet in andere oliemerken zit?

En mag je overstappen naar vol-synthetisch...
Half synthetisch kan een keuze zijn van de fabrikant om toch redelijk goede olie te hebben tegen een lagere prijs. Mij interesseert de prijs niets, er gaat 1,5 liter in geloof ik, dus het mag bij wijze van spreken ook vloeibaar goud zijn, als het maar retegoed spul is. Loswekend vuil speelt volgens mee vrijwel geen rol als je van half naar vol-syntheet gaat, maar misschien is er een goede reden om het toch niet te doen? Pakkingen oid?

Het is niet de bedoeling om hier een nieuw olie-topic te beginnen met alle voor- en nadelen en Action-olie wel/niet doen. Gewoon een praktische vraag of ik een nieuw oliemerk op de plank moet zetten of mijn huidige merk kan gebruiken dat net zo goed is, of misschien wel iets beter doordat het vol-synth is.

Shell Shell Advance Ultra 4T 15W50 kopen? Bestel gemakkelijk online bij Oliehandel.nl - Oliehandel.nl Top spul em niet duur!
 
Persoonlijk zou ik er eerder Motorex in gieten dan Shell of Castrol. Mijn ervaringen met Motorex (en Motul) is dat de motorblokken inwendig veel schoner blijven.

Technisch gezien zal het niet uitmaken als je er maar JASO MA2 olie in doet.

Als er semi syntheet voorgeschreven staat (als minimum vereiste) kan je ook volsyntheet gebruiken.
 
@Manz Precies dat topspul :) staat hier in een 4 l fles te wachten om in de MT te worden gegoten, maar het gaat me nu erom of bv. die olie zonder problemen kan worden gebruikt.

@Rody-rc30 Ok, Motul staat bij mij ook op het lijstje. Duur maar goed. En goed om te weten dat overstappen van half naar vol mogelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Manz
@kirill007 Dat is zeker niet duur. Zelf heb ik de vol-syntheet in gedachten en die is dan weer wel bijna 2x zo duur als bv. Shell Advance Ultra. Maar zoals gezegd, dat is geen probleem. Wil graag het beste voor het fietsje.
 
Persoonlijk zou ik er eerder Motorex in gieten dan Shell of Castrol. Mijn ervaringen met Motorex (en Motul) is dat de motorblokken inwendig veel schoner blijven.

Technisch gezien zal het niet uitmaken als je er maar JASO MA2 olie in doet.

Als er semi syntheet voorgeschreven staat (als minimum vereiste) kan je ook volsyntheet gebruiken.

Vroeger was Shell huismerk KTM! Nu Ducati! dus dat zit wel snor! Ten kate Racing heeft jarenlang met Shell geraced! tewijl ze ander merk verkochten in de winkel!

Motorex gehad in mijn motor, Fazer 1000 jarenlang! nu ook Shell en..minder mechanisch gerammel! en nog steeds 0 olie verbruik!

:t
 
@Manz Ik heb niet zo lang geleden bij een Panigale V4 staan te kijken, waarbij inderdaad een sticker op het frame zat met de Shell Advance Ultra aanbeveling :)
Over de Shell olie ben ik trouwens ook erg tevreden, vooral mijn vorige motor (XT660R) werd na de wissel hiermee merkbaar mechanisch stiller. Nou had de vorige eigenaar er wel voor gezorgd dat de oliewissel heel hard nodig was, dus dat kan er zeker ook mee te maken hebben gehad.
 
@Bramb0 Beetje aan de late kant bij dit topic. Wat voor motorolie heb je uiteindelijk gebruikt en raad je deze aan?
Ik gebruik vanaf het begin nog steeds Shell Ultra Advance 10W40 voor de KTM.
Deze olie gebruik ik sinds een aantal jaar ook voor de andere motoren die ik had en momenteel heb. Ben er blij mee en het is ook nog eens betaalbaar.
Beetje zoeken, dan koop je 4 l voor 30 euro. In DL nog wat goedkoper zelfs.
 
Ik gebruik vanaf het begin nog steeds Shell Ultra Advance 10W40 voor de KTM.
Deze olie gebruik ik sinds een aantal jaar ook voor de andere motoren die ik had en momenteel heb. Ben er blij mee en het is ook nog eens betaalbaar.
Beetje zoeken, dan koop je 4 l voor 30 euro. In DL nog wat goedkoper zelfs.
Bedankt voor je snelle reactie, dan ga ik ook voor deze olie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan