Sinds eergisteren heb ik een nieuwe aanwinst en zoals altijd vervang ik dan de vloeistoffen als niet helemaal duidelijk is wanneer dat gebeurd is of met welke spulletjes. De olie ziet er nog behoorlijk helder uit (geen stinkende zwarte meuk), dus dat is een fijn begin.
Ik weet dat KTM voor hun motoren Motorex motorolie adviseert, in dit geval half-synthetisch Formula 4T 15W50 of 10W40.
Vraag me af in hoeverre het nodig/beter is om Motorex te gebruiken, ipv bv. Castrol of Shell? Is dit net zoiets als Renault die Elf oliën adviseert, puur uit commercieel oogpunt? Elf was nou niet het voorbeeld van een superolie en jeauto Renault werd er bepaald niet slechter van als je een ander (kwalitatief goed) merk olie gebruikte. Of heeft Motorex “iets” dat de KTM’etjes echt nodig hebben en dat niet in andere oliemerken zit?
En mag je overstappen naar vol-synthetisch...
Half synthetisch kan een keuze zijn van de fabrikant om toch redelijk goede olie te hebben tegen een lagere prijs. Mij interesseert de prijs niets, er gaat 1,5 liter in geloof ik, dus het mag bij wijze van spreken ook vloeibaar goud zijn, als het maar retegoed spul is. Loswekend vuil speelt volgens mee vrijwel geen rol als je van half naar vol-syntheet gaat, maar misschien is er een goede reden om het toch niet te doen? Pakkingen oid?
Het is niet de bedoeling om hier een nieuw olie-topic te beginnen met alle voor- en nadelen en Action-olie wel/niet doen. Gewoon een praktische vraag of ik een nieuw oliemerk op de plank moet zetten of mijn huidige merk kan gebruiken dat net zo goed is, of misschien wel iets beter doordat het vol-synth is.
Ik weet dat KTM voor hun motoren Motorex motorolie adviseert, in dit geval half-synthetisch Formula 4T 15W50 of 10W40.
Vraag me af in hoeverre het nodig/beter is om Motorex te gebruiken, ipv bv. Castrol of Shell? Is dit net zoiets als Renault die Elf oliën adviseert, puur uit commercieel oogpunt? Elf was nou niet het voorbeeld van een superolie en je
En mag je overstappen naar vol-synthetisch...
Half synthetisch kan een keuze zijn van de fabrikant om toch redelijk goede olie te hebben tegen een lagere prijs. Mij interesseert de prijs niets, er gaat 1,5 liter in geloof ik, dus het mag bij wijze van spreken ook vloeibaar goud zijn, als het maar retegoed spul is. Loswekend vuil speelt volgens mee vrijwel geen rol als je van half naar vol-syntheet gaat, maar misschien is er een goede reden om het toch niet te doen? Pakkingen oid?
Het is niet de bedoeling om hier een nieuw olie-topic te beginnen met alle voor- en nadelen en Action-olie wel/niet doen. Gewoon een praktische vraag of ik een nieuw oliemerk op de plank moet zetten of mijn huidige merk kan gebruiken dat net zo goed is, of misschien wel iets beter doordat het vol-synth is.