Welke toermotor voor een beginner?

bobochief117

Rookie
11 nov 2010
3
0
goedendag,

ik heb net mijn motorrijbewijs gehaald en weet nog niet zeker welke motor ik wil gaan aanschaffen.

zit zelf te denken aan een triumph sprint ST.

zo graag wel wat advies kunnen gebruiken

MVG
 
Dan zou het handig kunnen zijn om even wat meer te vertellen over jezelf.

Lang? Kort? Donker/Blond?

25kW of vol vermogen?
 
1,88 lang rood haar. een zware motor. zoek ook eentje met 2 zeikoffers voor wat extra opberg ruimte. wil er lekker mee kunnen toeren maar toch de benodigde kracht onder mij hebben en dat ik er ook mee kan rijden naar mijn werk toe.
 
1,88 lang rood haar. een zware motor. zoek ook eentje met 2 zeikoffers voor wat extra opberg ruimte. wil er lekker mee kunnen toeren maar toch de benodigde kracht onder mij hebben en dat ik er ook mee kan rijden naar mijn werk toe.
Blackbird.
Poeslief, multifunctioneel, kracht, wendbaar, allemansvriend, betrouwbaar, onderhoudsarm, etc. etc.

Zeikoffer? :P
Na een paar biertjes gaat dat bijna vanzelf...
 
Laatst bewerkt:
Koop een BMW K75 is een lekkere tourmotor voor beginners met onderhoudarme cardan vaak met ruime zijkoffers (touringkoffers geen citykoffers) en is altijd weer te verkopen.
redelijke zijn te koop voor 2000 een topper voor 3500.
Danny
 
O ja en omdat velen het een "oudbollige" motor vinden laten dieven ze ook vaak met rust
Danny
 
Triumph sprint ST.


Deze zit nu eenmaal in je hoofd... Ik ken dit soort topics. nofi
BMW lijkt me ook ideaal, mgoed, niet zo hip als zo'n...
 
Laatst bewerkt:
...

Zeik-offer? :P
Na een paar biertjes gaat dat bijna vanzelf...
_O-



On Topic:

BMW Kserie .. :Y goed en goedkoop
Suzuki VStrom1000 ? Allroad, maar rijdt als een tierelier, en niet mis met zeikoffers ...
Honda CBF1000 ? een neutrale maar technisch perfecte do-it-all.
Suzuki bandit1200? Bulletproof met een berg koppel.
Yamaha XJ900S van 2002/2003, even bulletproof met cardan en relatief goedkoop.

Lees ook eens De Luie Motorfiets: over Motorrijden staat boordevol tips voor hen met vers rijbewijs.
Enne, naats proefrijden: ga eens kwijlen bij een grote 2ehands zaak. Dan zie je al rap welk type motor je aanstaat en welke niet: naked cruiser chopper allroad sport toer retro enz ...
 
Laatst bewerkt:
Dan is het natuurlijk ook heel belangrijk om behalve de haarkleur ook de leeftijd te weten.

BMW is namelijk voor mensen met een identiteitscrisis, lees 40 plussers.

Als je een Sprint ST te sportief vind zitten kan je ook nadenken over een Triumph Trophy 900 / 1200.

Ideaal voor de wat langere medemens en standaard voorzien van twee koffers waarin ook je helm past. Zoek wel een model van na 1999. Is de laatste serie en deze heeft een paar verbeteringen waaronder andere carberateurs. Deze laatste serie 900 loopt gemiddeld 1:20 (woon-werkverkeer).

Heb er zelf één en hij bevalt me op zich goed. Een hogere ruit zou net wat lekkerder zijn, maar ja dat geldt geloof ik voor bijna elke toermotor.
Tweedehands zijn ze een stuk goedkoper dan de Honda's en BMW's, maar zeker niet slechter.

Zag laatst een BMW R1100RT te koop staan met hetzelfde aantal kilometers als mijn Trophy, maar de Beemer had net een beurtje gehad voor 2500 euro.
Vraag me nog steeds af wat ze allemaal vervangen hebben op het frame na.

Veel zullen roepen begin op een lichte machine. Ben zelf op een Sprint begonnen en het grote voordeel van de Triumph is dat deze zo rustig aan het gas hangt.

Geen zenuwachtig aan/uit effect en perfect te berijden voor een beginner.

Ik zou dus zeggen DOEN.
 
XJ900S is wel een erg zwaar ding voor een beginner. Bovendien weet ik niet of de TS nog 25kw moet. Dan zou ik zeker geen XJ900S nemen, maar bijvoorbeeld een leuke tweecilinder.
 
O ja en omdat velen het een "oudbollige" motor vinden laten dieven ze ook vaak met rust
Danny

zoals de rechtmatige eigenaren in vele smaken komen, komen dieven ook in vele smaken.
Dit is echt geen geldige reden.
 
XJ900S is wel een erg zwaar ding voor een beginner. Bovendien weet ik niet of de TS nog 25kw moet. Dan zou ik zeker geen XJ900S nemen, maar bijvoorbeeld een leuke tweecilinder.

Ik vond hem als beginner zwaar maar niet TE zwaar. Je gedachten erbij houden bij parkeermanoeuvers of heel krappe bochten, helpt hem wel overeind te houden.
Voordeel voor de XJ900, als ie stilstaand te zwaar blijkt en je moet hem neerleggen, veel meer dan een knipperglaasje een hendeltje gaat er niet sneuvelen.
idd: op 25kw kanniet. In dat geval vallen de meeste motoren sowiso al af.
 
Ik vond hem als beginner zwaar maar niet TE zwaar. Je gedachten erbij houden bij parkeermanoeuvers of heel krappe bochten, helpt hem wel overeind te houden.
Voordeel voor de XJ900, als ie stilstaand te zwaar blijkt en je moet hem neerleggen, veel meer dan een knipperglaasje een hendeltje gaat er niet sneuvelen.
Dat klopt, bij neerleggen met lage snelheid sneuvelt er waarschijnlijk niet zoveel.

Maar een zware "lompe" motor helpt je niet bij het vertrouwen krijgen in je motor op lage snelheid. Hoewel de Div wel een heel soepel blok heeft, dus bokken is er niet bij. Maar het blijft 275 kilo rijklaar gewicht, en dat is nog zonder topkoffer (eigenlijk een must voor woon/werk). Ik denk dat dat een beetje teveel is voor de meesten, tenminste als eerste motor.
 
Ik vond hem als beginner zwaar maar niet TE zwaar. Je gedachten erbij houden bij parkeermanoeuvers of heel krappe bochten, helpt hem wel overeind te houden.
Voordeel voor de XJ900, als ie stilstaand te zwaar blijkt en je moet hem neerleggen, veel meer dan een knipperglaasje een hendeltje gaat er niet sneuvelen.
idd: op 25kw kanniet. In dat geval vallen de meeste motoren sowiso al af.

:^

Niks te zwaar als beginnersmotor hoor *D
 
Niks te zwaar als beginnersmotor hoor *D
Jouw eerste motor is een Div900? Maar dan weet je toch helemaal niet hoeveel fun een lichte motor is, vergeleken met een zwaar hok?

(vooral licht in kilo's bedoel ik)

Edit: natuurlijk kun je wel beginnen met een motor van 275 kilo, maar je ontzegt jezelf daarmee wel een hoop lol. En met een lichte motor leer je veel makkelijker goed rijden.
 
Laatst bewerkt:
TDM 850 is een fijne reismotor en valt echt wel binnen je prijsklasse
kijk deze ad maar hier op mf

kost niets in het onderhoud, als je een goed exemplaar vind, en die van mij deed 1:18 wat betekende dat je meer dan 300 km uit een tank haalt, ook lekker.
 
TDM 850 is een fijne reismotor en valt echt wel binnen je prijsklasse
kijk deze ad maar hier op mf

kost niets in het onderhoud, als je een goed exemplaar vind, en die van mij deed 1:18 wat betekende dat je meer dan 300 km uit een tank haalt, ook lekker.
TDM heeft alleen een ketting, voor de rest is het inderdaad een leuke keuze!

SV650 is ook een mooie, maar valt niet echt meer onder toer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan