Welke zeldzame motoren weet jij nog?

Wat dacht je van een motorfiets met een 5 cilinder motor in het voorwiel?
full
 
Ik was een weekje op Texel en kwam in Den Burg deze tegen:
DSC_0179.jpg


Volgens mij een brommert, maar ik vond hem hem mooi genoeg om op de foto te zetten voor dit topic. Hij stond voor een fietsenmakerswinkeltoko.
 
Das geen brommer, maar een 50cc motorfiets. Heeft ook voetsteunen ipv trappers.
 
Ik was een weekje op Texel en kwam in Den Burg deze tegen:
[afbeelding]

Volgens mij een brommert, maar ik vond hem hem mooi genoeg om op de foto te zetten voor dit topic. Hij stond voor een fietsenmakerswinkeltoko.


Dit is een zogenaamde Politie DKW.
Een 50cc motorfiets waar de Nederlandse politie in de jaren 60 op reed en achter opgevoerde brommertjes aan ging.
Zo'n ding loopt met het Sachs 3 bakje, de 17mm Bing carburateur met vierkante doorlaat en de speciale "politiecilinder" een km of 80 per uur.

Overigens is dit geen heel zeldzame motor/brommer. Je komt ze regelmatig tegen op treffens en ritten voor ouwe brommers.

Een DKW 115 of 155 (ookwel spoetnik of banaan genoemd) is door zijn lelijkheid een stuk zeldzamer:
1965-dkw-hummel-155-1.jpg

1965-dkw-hummel-155-4.jpg

Geleverd als brommer maar ook als lichte motorfiets.
 
Das geen brommer, maar een 50cc motorfiets. Heeft ook voetsteunen ipv trappers.
Helemaal juist, werden ULM genoemd, of Utra Licht Motorrijwiel. In onze parochie hadden we de Kreidler 50cc maar wel door de plaatselijke politiesleutelaar met inbeslaggenomen opvoersetjes flink onder handen genomen ;) Regelmatig op gereden maar de knaapjes op de opgevoerde brommers hadden toch meer respect voor onze 500 cc BMW, dus gebruikte ik die wat vaker. Maar wel leuk op die Kreidlers.
 
Laatst bewerkt:
We hebben gezien wat vreemde allianties tussen fabrikanten van motorfietsen door de jaren heen. En een van de meest ongewone gaat MotoTrans, een weinig bekende Spaanse bedrijf gevestigd in Barcelona. MotoTrans motorfietsen gebouwd tussen 1957 en 1983, toen het werd gekocht door Yamaha. Veel van de fietsen waren badge-engineering Ducati's, gebouwd onder licentie en met kleine wijzigingen, anderen werden eigen ontwerpen aangedreven door Ducati motoren. De meest succesvolle model is waarschijnlijk de Vento 350, Om de allerlaatste motorfiets gebruik maken van de beroemde Ducati schuine enkele motor. Ducati zelf gestopt met het produceren van de schuine singles in 1974, maar de motor bleef aan de macht van de MotoTrans Vento tot 1983. (De machine boven is een originele, ongerestaureerde '82 model geproduceerd voor de Japanse markt, met een linker-side versnellingspook.) De Vento is een populaire fiets in Spanje, en zou waarschijnlijk goed verkocht hebben ook in Italië-Ducati was het toegestaan. De vier-takt 340 cc enkele ademde door een Dell'Orto PHF 32, carburateur, en weggepompt 28 pk-voldoende voor een fiets met een gewicht van slechts 134 kg droog, en goed voor een topsnelheid van ongeveer 160 km / h


De naam Moto Trans Ducati ken ik nog uit de boekjes van "alle motoren 197..".
Een Condor Ducati lijkt mij wel een leuk dingetje voor "erbij".
Iemand ervaring met Condor (Ducati) 350?
 
Dacht het niet. Zijn er zo'n 6000 van gemaakt. Rijden er nog best veel van en worden regelmatig aangeboden. De XN85 Turbo ( de mijne dus ) is veel zeldzamer. 1153 units van gemaakt, ongeveer de helft van verkocht. Wereldwijd nog enige tientallen exemplaren over, die lang niet allemaal meer rijden. Mijn twee nog wel gelukkig.


Piccies????

Had die XN85 al veel eerder verwacht hier..........

Mooie motor die XN85, was voor mij wel onbekend.
full
 
Prachtig machientje. Gauthier
full
 
Laatst bewerkt:
Valt volgens mij onder brommers? :$ Is te mooi om hier niet te laten zien.
full
 
Laatst bewerkt:
Laatst bewerkt:
BSA Tempest, is bij één prototype gebleven. Blok is van Wasp.
full
 
Valt volgens mij onder brommers? :$ Is te mooi om hier niet te laten zien.
[afbeelding]


Klopt, is een bromfiets.
Typisch jaren 60 iteljaantje.
Met een Minarelli P6 of K6 blokje.

Maar als we dan toch italiaanse brommers gaan posten :P
Dan doe mij de Malanca Testarossa maar
Testarossa_Pav_dx.jpg


Of de Ducati Blauwe Flits
Ducati48cc1965.jpg


De Rode Flits is nog mooier, maar zo zeldzaam dat er geen foto's van op internet staan.

Maar de Belgen konden er ook wat van!
Flandria Rekord, bijna niet te vinden in Nederland, met zn 5pk toch een lichte motorfiets:
FLANDRIA%20RECORD%205%20%27SPECIAL%27-2.jpg

FLANDRIA%20RECORD%205%20%27SPECIAL%27-1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Klopt, is een bromfiets.
Typisch jaren 60 iteljaantje.
Met een Minarelli P6 of K6 blokje.

Maar als we dan toch italiaanse brommers gaan posten :P
Dan doe mij de Malanca Testarossa maar
[afbeelding]

Of de Ducati Blauwe Flits


[afbeelding]

De Rode Flits is nog mooier, maar zo zeldzaam dat er geen foto's van op internet staan.

Maar de Belgen konden er ook wat van!
Flandria Rekord, bijna niet te vinden in Nederland, met zn 5pk toch een lichte motorfiets:
[afbeelding]
[afbeelding]

Mooi! Dan doen we nog maar een paar. :) Mondial met schijfrem voor!
full
 
Laatst bewerkt:
Hebben we het al over de König gehad hier, een tweetakt viercilinder speedbootmotor in een motorfietsframe, waar Kim Newcombe uit Nieuw Zeeland ooit nog eens 2e is geworden in de GP's in het 500cc kampioenschap.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Voor nog veel meer foto's zie
König boxer racer

Afgelopen weekend weer van de königs mogen genieten op de race in mettet- belgië , Machtig mooie motoren om te zien maar vooral om te horen, een geluid herkenbaar uit duizenden.
Hans de wit liet op zijn könig het gehele veld weer achter zich maar helaas bleef zijn motor weer niet heel tot het einde van de race...

Rij een wedstrijdje mee met Hans de Wit op zijn könig:

 
Terug
Bovenaan Onderaan