Nou, je hebt 't allemaal al zo'n beetje uitgeplozen.
Ik kan je gedachten met het volgende aanvullen:
De dynamo is doorgaans van het draaistroomtype, dus een 3-fasen wisselstroomgenerator. Om deze reden is het geen combi met je startmotor, die uit een gelijkspanningsmotor bestaat.
De 3-fasen worden idd gelijkgericht (meestal een brugcel van een stevig kaliber) en via een spanningsregelaar qua spanningsniveau (-nivo?) in bedwang gehouden, waarbij ik je mening deel dat die spanning in de door jouw genoemde range moet zitten. In elk geval hoger dan je accuspanning, anders valt er nix te laden. Die 15.5V tot 16V schijnt in menig Haynes voor te komen als doodnormale laadspanning, maar da's dan ook je boordspanning en een overschrijding van 25% lijkt me niet fris voor je 12V installatie (okee, zit wel wat marge op, maar toch...). Dus dat begrijp ik eerlijk gezegd ook niet goed.
Bij mijn (electrisch gezonde) fiets komt de laadspanning niet boven de 14.2V uit (tenminste niet tot zo'n 9000rpm dan. Daarboven weet ik 't niet). De accuspanning kruipt gaandeweg ook naar die 14.2V toe, waardoor de laadstroom nihil wordt. Dus het is (bij mij iig) niet zo dat de spanningsregelaar de spanning gaat verlagen om de laadstroom te stoppen, maar de accu gaat dat zelf doen.