Wheelie dmv achterrem?

Maar de bekeuring en art 5 krijg je wel.

Het is in ieder geval duidelijk dat je niet kan wheelien.

Trek elke rit wel een wheelie, twee keer een waarschuwing gehad, paar keer gezien maar niet op aangesproken. Het risico op een bon loop je, maar ga alsjeblieft ergens anders paniek zaaien als een moraalridder.

Wat ik zei, prima als je het doet waar het kan met een beschaafde snelheid.
 
Laatst bewerkt:
Haha inderdaad, maar de motor blijft zeker nog een paar jaar, dus dat is uitgesloten. Maar is het mogelijk met dit gewicht/vermogen ratio? ook geprobeerd met de koppeling, maar misschien te weinig gas?
 
Laatst bewerkt:
Het kán wel, maar je moet de boel zo'n flinke optater geven dat alles in de categorie 'beheerst' uit het raam geflikkerd is.

Wacht tot je wat zwaarders hebt, is mijn advies.
 
Ik heb een multistrada met een achterrem die je geen rem mag noemen (karakterkwaaltje). maar moet mijn best doen om geen wheelie te maken. Wat doe ik fout? ;) :+
 
Hahaha dat is balen, maar een jaartje wachten tot hij of volvermogen staat en dan gaat het wel lukken =D
 
Neuh, dat is een balanswheelie, die kun je met lage snelheid doen. Als je wheelies wilt leren is het makkelijker om een snelle wheelie te maken, met gas los en gas geven. Dan ga je wel redelijk hard, maar je maakt een mooie lange wheelie, tenzij je teveel gas geeft.

Wat jij bedoelt is dat je vanuit bijna stilstand gas geeft en je koppeling loslaat. Komt je motor met een klap omhoog, en met je achterrem en het gas hou je balans. Stunters hebben een extra achterrem links bij de koppeling, zodat ze niet hun voet op het rechter stepje hoeven te houden.

Maar er lopen hier mensen rond die daar veel meer van weten dan ik.

Uhh niet helemaal. Een wheelie op de koppeling is juist makkelijer op welke snelheid dan ook. Ligt aan je motor natuurlijk, maar op mn RSV kon ik in zn 3 en 4 ook neus omhoog krijgen met koppeling erbij. En dan rijd je echt niet 'vanuit bijna stilstand' :+
 
Om terug te komen op de oorspronkelijke vraag van TS: achterrem erbij, hoezo? Volgens mij wordt de achterrem gebruikt om de motor "strak te trekken": zorgt voor stabiliteit, en "bevriest" als het ware de vering, waardoor er minder koppel verloren gaat bij gasgeven. Maar zoals al werd opgemerkt: er zijn genoeg gebruikers op dit forum die het beter zullen weten, en zelfs 1 waarvan ik toevallig weet dat-ie er tegen betaling les in geeft of gaf, ben alleen even de nickname vergeten.

Koppeling in/uit is hetzelfde effect als gas dicht/open, maar dan een stukje subtieler, en om die reden meestal aan te raden. Zowiezo zul je de motor in het juiste toerenbereik moeten hebben, en dat verschilt per motor. Met 35 kW en 250 kg zul je aardig je best moeten doen verwacht ik, maar alles kan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan