Wie rijden er allemaal een Honda Magna ? deel 3

Helaas wel... Had anders weleens een v65 willen hebben en daar een veel kortere eindoverbrenging op willen maken, gewoon omdat het kan, gewoon om echt alles eruit te accelereren. De gegearde theoretische topsnelheid van 265 haalt hij toch niet en met moderne banden kun je makkelijk de kracht de weg op krijgen. Meest jammere van cardan is voor mij dat je er geen kanonskogel projectiel van kan maken.
Ik denk dat contact met de weg de beperkende factor is. Ook in standaard set up.

Maar je kunt ook een lagere band monteren. Dat is de makkelijkste manier om eea aan te passen.
 
Helaas wel... Had anders weleens een v65 willen hebben en daar een veel kortere eindoverbrenging op willen maken, gewoon omdat het kan, gewoon om echt alles eruit te accelereren. De gegearde theoretische topsnelheid van 265 haalt hij toch niet en met moderne banden kun je makkelijk de kracht de weg op krijgen. Meest jammere van cardan is voor mij dat je er geen kanonskogel projectiel van kan maken.

Is deelnemen aan sprintwedstrijden wat voor je?
 
Wat kan het leven mooi zijn. Al jaren aan het kijken wat ik nu precies zoek na in 2006 m'n supermagna weg gedaan te hebben. Een gewone magna een vfr750 een pan european als laatst een X11 en ja allemaal net niet wat ik had gehoopt. Had de supermagna in 1997 gekocht en helemaal naar m'n eigen smaak aangepast. Voorspatbord ingekort alu gepolijst en wat speciale kappen erop aangevuld met een custom paintjob in metallic geel met stripes erin. Tsja.. Waarom ik die ook heb weggedaan.
Had zelfs een eigen site. The Dutch supermagna site by magnaman. Dat waren nog eens tijden

371AE44D-D86D-411C-9AEC-56794554B1FB.jpg

6D31B1A4-E058-4AB7-BE00-2340AFA4C172.jpg


Maar zaterdag was het dan weer zover. Ging kijken bij een supermagna. Zodra de garage openging was ik om.. Gewoon mijn ding. Stukje rijden en net alsof ik nooit anders heb gereden. Heerlijk.

Gewoon weer rood zoals ik in 1997 begonnen ben. Alleen deze keer blijft hij rood :) zou alleen wel graag dat grilletje nog eens ergens kunnen kopen.
D33A62EA-BCF8-4FEE-9FDC-1BE181B4F334.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Martel: bedoel je dat de band vrij smal is? Ja dan moet je aan custom velgens denken ook natuurlijk, maar dan had ik dat ook willen doen net als andere schokbrekers veren en remmen. Ik heb ooit eens een stage6 getunede V65 tekoop zien staan maar te lang getwijfeld, dat ding was op allerlij punten verbouwd. Raar en jammerdat je met zo'n bijzondere magna niet even deelt op internet 😆 Ook een Super met v65 blok ooit tekoop gestaan poos terug.

Han: ja lijkt me best eens leuk om met een van de drie gele schaapjes met wolvendaden mee te doen, alle drie zullen ze de aandacht wel trekken en verbazen maar om de beker te kunnen winnen had ik de zzr1400 moeten houden.

Retrocruiser: leuk weer maarre GEEL joh!! ;)
 
[afbeelding]

Afgelopen weekend een Honda vf750c Custom uit 1990 gekocht. Kan iemand me uitleggen wat het verschil is tussen de Custom en de Magna? Behalve dan dat de Custom een cardan aandrijving heeft.
Het zijn in principe dezelfde motoren, maar als ik me goed herinner werd deze in de VS verkocht als V45 magna en in o.a. canada als VF750C Custom. Je zult waarschijnlijk ook een teller in kilometers hebben ipv mijlen?
Zo te zien is het overigens een 1984 model (zadel uit 2 delen, "trompet"-uitlaatdempers, zwarte zijstandaard, chromen spatborden)
Zoals een ander al opperde, waarschijnlijk in 1990 in nederland ingevoerd. De magna's zijn nl. nooit door honda zelf in NL geleverd.

De valbeugel is btw niet origineel (en vrij zeldzaam) en het bovenstukje van de handgreep achter het zadel ontbreekt
 
Laatst bewerkt:
Wat kan het leven mooi zijn. Al jaren aan het kijken wat ik nu precies zoek na in 2006 m'n supermagna weg gedaan te hebben. Een gewone magna een vfr750 een pan european als laatst een X11 en ja allemaal net niet wat ik had gehoopt. Had de supermagna in 1997 gekocht en helemaal naar m'n eigen smaak aangepast. Voorspatbord ingekort alu gepolijst en wat speciale kappen erop aangevuld met een custom paintjob in metallic geel met stripes erin. Tsja.. Waarom ik die ook heb weggedaan.
Had zelfs een eigen site. The Dutch supermagna site by magnaman. Dat waren nog eens tijden

[afbeelding]
[afbeelding]

Maar zaterdag was het dan weer zover. Ging kijken bij een supermagna. Zodra de garage openging was ik om.. Gewoon mijn ding. Stukje rijden en net alsof ik nooit anders heb gereden. Heerlijk.

Gewoon weer rood zoals ik in 1997 begonnen ben. Alleen deze keer blijft hij rood :) zou alleen wel graag dat grilletje nog eens ergens kunnen kopen.
[afbeelding]

Gefeliciteerd RetroCruiser! Welcome back.
De SuperMagna is ook mijn eerste (en ook enige) liefde geweest. (Op gebied van motoren dan).
Nog altijd krijg ik ongelovige blikken als ik zeg als ie uit 1988 is en er nog zo "modern" uitzien en zo goed rijden!
 
Wat kan het leven mooi zijn. Al jaren aan het kijken wat ik nu precies zoek na in 2006 m'n supermagna weg gedaan te hebben. Een gewone magna een vfr750 een pan european als laatst een X11 en ja allemaal net niet wat ik had gehoopt. Had de supermagna in 1997 gekocht en helemaal naar m'n eigen smaak aangepast. Voorspatbord ingekort alu gepolijst en wat speciale kappen erop aangevuld met een custom paintjob in metallic geel met stripes erin. Tsja.. Waarom ik die ook heb weggedaan.
Had zelfs een eigen site. The Dutch supermagna site by magnaman. Dat waren nog eens tijden

[afbeelding]
[afbeelding]

Maar zaterdag was het dan weer zover. Ging kijken bij een supermagna. Zodra de garage openging was ik om.. Gewoon mijn ding. Stukje rijden en net alsof ik nooit anders heb gereden. Heerlijk.

Gewoon weer rood zoals ik in 1997 begonnen ben. Alleen deze keer blijft hij rood :) zou alleen wel graag dat grilletje nog eens ergens kunnen kopen.
[afbeelding]

Echt supergaaf om te lezen dat je na jaren andere motoren weer uit komt bij de Magna 8-)

Veel plezier hier groeten Magnamannetje.
 
Mijn rode super magna is nu 5 jr in mijn bezit. In deze 5 jaren heb ik er nu 23000 mls mee gereden. Zonder problemen of gebreken. 2x een onderhouds beurt...

Vanmorgen de 40000 mls aangetikt..
Onverwoestbaar !!

2ugoqkp.jpg
 
Onderhousbeurt is inclusief klepstepelingcontrole neem ik aan?

Da's nog best wel belangrijk omdat de speling minder word, en niet meer zoals vaak gedacht word.
 
Het wordt tijd om mijzelf even voor te stellen. Ik ben 50 jaar en woon in Doetinchem. Wel een beetje mooiweerrijder, deze Supermagna is mijn 5e motor, begonnen met een Yamaha FJ600 in de jaren 90.
Na het oud type Magna, een Kawasaki 440, nu deze Supermagna.
Even wennen aan het stuurgedrag, maar echt top rijdend.
De cardanaandrijving heeft iets speling, dat moet nog wel opgelost worden. Bij het gas inhouden en daarna wel gasgeven hoor je een klik, vooral bij weinig toeren in lage versnelling.
Wellicht heb ik jullie hulp hierbij nog nodig.
5x1nad.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat stuurgedrag is idd even wennen. Hij is zwaarder en langer dan de FJ600 en hij is vrij bruut, heeft een brede powerband. Maar als je hem even doorhebt is het een fijne motor. Ik rijd ook een klassieke Norton van rond 180 kg welke stuurt als een fietsje zo makkelijk en het is telkens even wennen met de SM.

Een korte links/rechts bocht gaat wat moeilijker, maar met tegensturen heb je hem zo waar je hem wilt hebben en met een beetje achterrem erbij gaat dat prima.

Fijne brommer en geniet er van.
 
Het wordt tijd om mijzelf even voor te stellen. Ik ben 50 jaar en woon in Doetinchem. Wel een beetje mooiweerrijder, deze Supermagna is mijn 5e motor, begonnen met een Yamaha FJ600 in de jaren 90.
Na het oud type Magna, een Kawasaki 440, nu deze Supermagna.
Even wennen aan het stuurgedrag, maar echt top rijdend.
De cardanaandrijving heeft iets speling, dat moet nog wel opgelost worden. Bij het gas inhouden en daarna wel gasgeven hoor je een klik, vooral bij weinig toeren in lage versnelling.
Wellicht heb ik jullie hulp hierbij nog nodig
.
[afbeelding]


Dat is ook een bekend geluid voormij. De mijne deed dat ook.
Ik meen me te herinneren dat dit eigenlijk een bekend verschijnsel is voor de hondacardan.
Er zit een demper in de cardanas, 2 vorken die in elkaar vallen en een veer in een badje met olie.
Volgens mij kwam het geluid doordat bij accelereren de veer indraait/indrukt en bij gas los blijft dat even zo en dan knalt de veer weer naar de uiterste stand.
 
Maar het is natuurlijk nooit verkeerd om deze demper een keer uit elkaar te halen voor een controle en een verse oliekeerring en verse olie. (Als dat er nog inzit)

Je hebt wel speciaal gereedschap nodig omdat er een stugge veer inzit. Hetzelfde principe als een achterschokbreker.
 
Oliepeil is goed, net onder de rand van de vulplug. Misschien dat de veer niet meer veert, zoals het ooit bedoelt is ? Ik heb ook iets gelezen over harde of versleten rubbers bij de haakse overbrenging ?
 
Hieronder wat afbeelding waarop je kunt zien waar allemaal speling kan zitten. Zeker bij gas los en dan gas geven.

honda-vf700c-supermagna-1987-h-usa-california-cross-shaft_bighu0312n019_4709.gif


honda-vf700c-supermagna-1987-h-usa-california-swingarm_bighu0312n010_65c1.gif


honda-vf700c-supermagna-1987-h-usa-california-final-driven-gear_bighu0312n225_319d.gif
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Volgens mij is er een misverstandje. Dit is niet de cardanas maar de haakse overbrenging.
De kloenk word meestal veroorzaakt door de demper in de cardanas. (De verdikking )


Edit : je hebt gelijk Martell, plaatjes zat. Ik heb er op de telefoon overheen gekeken ofzo (volgens mij werd ik afgeleid door een drammende collega, dus ik denk niet dat ik er wat aan kan doen)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is er een misverstandje. Dit is niet de cardanas maar de haakse overbrenging.
De kloenk word meestal veroorzaakt door de demper in de cardanas. (De verdikking )
setje plaatjes is nu wel compleet :)
 
setje plaatjes is nu wel compleet :)



JaNee, draai deze maar rustig uit elkaar TS, er zit trouwens nog een borgveerveer van +- diameter 50 â 60mm, dikte 1mm, aan de kant van de cardanas en die hoef je niet meer te monteren. (ik meen me te herinneren rondom de spline) Misschien is deze al eens verwijderd, in elk geval deze heeft geen functie die was alleen om het eerste keer monteren in de fabriek makkelijker te maken, zei men toendertijd op het amerikaanse supermagnaforum.

Volgens mij staat ie ook niet op het plaatje want ik heb toendertijd 2 verschillende werkplaatshandboeken doorgespit, om erachter te komen wat de borgveerring godsnaam voor functie had.
 
Laatst bewerkt:
In juli j.l. heb ik geschreven bezig te zijn een vf1100c magna van 1986 van de ondergang te redden.
De fiets is nu voor 99% klaar.
Behalve de schade bleek er niets aan te mankeren.
Zie de foto.
m.v.g.
willem kort
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan