Wiebelen in stuur met topkoffer

Peter uit Soest

Die hard MF'er
2 okt 2001
641
0
Soest
Mijn bandit 1200 met klein kuipje wiebelt in het stuur bij haakse bochten met 40km/u en ook als je stapvoets krappe bochtjes maakt met de motor redelijk plat. Dit dus met een topkoffer, met de belading van 2kg..
Zonder koffer gaat het sturen goed.
Met koffer, als je tussen de 50 en de 80km/u rijd en je laat even licht een handje los begint de motor te wiebelen in het stuur. 1x sloeg ie zelfs redelijk.

Het probleem zit dus in de lokatie van de topkoffer bij sportievere motoren (hoog en ver naar achteren).
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem?
De vering heb ik voor een achter al een hogere veervoorspanning gegeven en de achterdemper een stugger standje verder. Maar dat helpt niet bij het oplossen van het probleem.
Beetje lullig voor zo'n zwaardere machine die als semi-toermotor te boek staat.
Ik dacht met een grote kofferset (3x 47 liter)van goede kwaliteit de wereld rond te kunnen met de nodige belading. Maar 2kg in de topkoffer en dan al moeilijk doen is niet zo prettig.
 
misschien moet je de topkoffer alleen gebruiken in combinatie met de zijkoffers, die dingen staat idd altijd vreemd hoog en ver achterop gemonteerd.

Als de zijkoffers ook wat gewicht meedragen is het zaakje waarschijnlijk stabieler, of nog wat met de vering rommelen.
 
Ik heb nog niet de dealer hiervan laten weten.
En het is juist opgetreden met de zijkoffers erbij. Met alleen de zijkoffers lijkt het zich zeer licht voor te doen. Met alleen de topkoffer is het het ergst. Een combinatie van zij en topkoffer maakt het circus compleet. Een snellere rit met de handen aan het stuur is wel te doen. Maar op snelheid je vizier dichtdoen of in de bebouwde kom bochten maken is al raar.

Het gewicht op het voorwiel word weggenomen door de zwaartekrachtwerking van de topkoffer.
Maar dit zal bij alle sportieve motoren zo zijn, dus moet ik een kilo of 20 in een tanktas stoppen?
Op mijn chopper bond ik alles achterop en nog merkte ik niks..ik wist niet eens dat zo'n probleem bestond.
Maar ik testte het bij een miniatuur model door het motortje schuin te houden en op het eind-topje van het spatbordje te drukken en het voorwiel ging schuin omhoog.
Dus mijn bandit voorband Bridgestone bt010 (perfekte banden) probeert met het wiebelen de zaak aan de grond te houden, dat is het wiebelen wat ik voel. Wel grip/ Geen grip enz.
 
Volgens mij komt het door bewegen van het subframe, door de achteruit stekende topkoffer heb je een veel groter moment, daarom minder last met alleen zijkoffers.
 
Bij een kofferset wordt altijd een maximum belading geadviseerd, meestal 5 kg per koffer. en een maximum snelheid van 130km/u.

Nou zullen er best motorfietsen zijn waarbij het geen probleem is om de koffers zwaarder te belasten, maar bij de voorgeschreven maximale belading en snelheid kunnen er in principe nooit problemen optreden.

Een manier om de beweging van de kofferset te dempen, is om de koffers niet propvol te stoppen, of leeg te gebruiken. Als de lading in de koffer kan bewegen, dempt die tegenbeweging de slingering van het achterframe met koffers.
Om dezelfde reden heeft Honda op de Pan-European zijn de zijkoffers beweegbaar opgehangen en worden originele Honda topkofferdragers ook beweegbaar gemonteerd.
 
Ik had een Hornet 600 met topkoffer. Nee, niet mooi maar wel handig voor woon-werk verkeer.
Inderdaad wiebelen en schudden zodra dat het koffer erop zat. Op de Thundercat heb ik er (nog) geen last van ondervonden.
 
^) helemaal zelfde verhaal, maar 50 km enkele reis op en neer naar werk is vervelender met rugzak. Meer gewicht in koffer, meer trekken in stuur. Gewoon een handje vasthouden
 
Ik denk dat je het meer moet zoeken in:
- bandenspanning
- kwaliteit banden
- balhoofdlagers
- wiellagers
- achterbruglagers
 
Heb er niet zoveel last van.Er gaat toch 6 a 7 kg in alle morgenden, s avonds wa minder ;-)
Juist als het wa rapper gaat of er staat wind voel je hem en das wa minder.
Had ook wiebele nals ik mijn stuur loslietbij 70km/u maar da kwam doordat voorste wiel niet uitgebalanceerd was door fabriek :? Ook vertelde ze me dat het kon zijn door de gelijke werking van voorveren en draaien wiel of zo iets :?
Tof dat je dealer erachterstaat en het zo vlug mogelijk wil opgelost zien.Hoop dat het rap lukt!!!
Wat je ook veel ziet op sportmotoren die op reis zijn synthetische tassen over de duozit.Wischien als e rwat te regelen valt bij de dealer?
nog een piccie vanm cb
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan