Wiel uit het midden van de voorpoten

bjorn-954

Rookie
23 feb 2012
22
0
Duiven
Vandaag het set supermoto wielen wat bij mijn ktm 525 exc zat gemonteerd.

Helaas viel mij op dat het voorwiel totaal niet in het midden van de voorpoten zit.
Het is een set supermoto wielen voor een Husqvarna en er zitten pas bussen bij.

Ik ben zelf al bezig geweest met ringen en allerlei andere oplossingen maar ik kom er zelf niet uit 😬

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen
 
Dit soort vragen worden beter in beeld gebracht wat er mis kan zijn met een paar foto's .
Optie is je wiel zonder bussen tussen de vork te zetten en dan de as erin te schuiven en kijken of je wiel in het midden van je vork geschoven kan worden over de as .
zo ja dan kan je meten welke bussen nodig zijn of waar die er bij zitten passen .
Zo nee dan heb je verkeerde wielen erbij gekregen .
 
Dit soort vragen worden beter in beeld gebracht wat er mis kan zijn met een paar foto's .
Optie is je wiel zonder bussen tussen de vork te zetten en dan de as erin te schuiven en kijken of je wiel in het midden van je vork geschoven kan worden over de as .
zo ja dan kan je meten welke bussen nodig zijn of waar die er bij zitten passen .
Zo nee dan heb je verkeerde wielen erbij gekregen .
Zoals ik zei, het is veel voorkomend dat een voorwiel en achterwiel uit center worden gespaakt bij een sm voor de klauw te laten passeren aan de spaken. Zeker bij omgebouwde enduros. Het heeft amper tot zelfs geen invloed op het rijgedrag.
 
Achter kan ik me voorstellen maar voor werk je dat echt wel.
Achter ook wel daar de ene bocht wat makkelijker gaat dan de andere ( linksom rechtsom ) .
Eigen ervaring daar mee .
Een voorwiel uit het midden gespaakt heb ik eigenlijk in de 40 jaar dat ik motor rijd nooit gezien
Foto graag van zo uit het midden gespaakt voorwiel
 
Achter kan ik me voorstellen maar voor werk je dat echt wel.
Achter ook wel daar de ene bocht wat makkelijker gaat dan de andere ( linksom rechtsom ) .
Eigen ervaring daar mee .
Een voorwiel uit het midden gespaakt heb ik eigenlijk in de 40 jaar dat ik motor rijd nooit gezien
Foto graag van zo uit het midden gespaakt voorwiel
Zoek zelf wat foto's op luierik. |(Genoeg te vinden op specifieke supermoto foras waar er geen guzzi experten ronddwalen.
Omdat jij het niet kent, bestaat het dus niet.
En nee, het verschil is niet merkbaar op een supermoto.
 
Naaf en vulbussen? Het is gewoon de velg uit het center gespaakt..
Bedoel je dan uit de middellijn van de motor of uit de middellijn van de naafflenzen? Dat laatste is standaard bij de voorwielen met schijfremmen en achterwielen met een tandwielcassette van fietsen. daar heet dat paraplu spaken. Bij zo'n voorwiel staat de flens, waar de spaken in haken, aan de kant van de remschijf verder naar binnen dan aan de andere kant. Die spaken zijn korter en staan rechterop, ook omdat er dan ruimte komt voor de remklauw (en op de naaf voor de schijf).
 
Gisteravond kwam een maatje zijn nieuwe speeltje laten zien , een Husaberg 450 en geloof nu nog minder dat er voorwielen gebruikt worden waarbij de band uit het midden staan daar is gewoon geen ruimte voor .
Band loopt maar net een cm vrij van de poten .
Kan daarom denk ik ook geen foto vinden van een uit het midden staande voorwiel van zo'n omgebouwde crosser daarom graag een foto waar dat wel bij het geval is .
En ik bedoel dus echt niet de naaf waar de as doorheen steekt , dat die er zijn die niet in het midden staan geloof ik wel als daar maar ruimte voor is .
 
Je bekijkt het vekeerd. De band moet centraal tussen de poten blijven. De naaf gaat uit het midden. Als je aan het spaken bent is dat hetzelfde, maar voor montage moet je truuken uithalen met bussen.
 
Gisteravond kwam een maatje zijn nieuwe speeltje laten zien , een Husaberg 450 en geloof nu nog minder dat er voorwielen gebruikt worden waarbij de band uit het midden staan daar is gewoon geen ruimte voor .
Band loopt maar net een cm vrij van de poten .
Kan daarom denk ik ook geen foto vinden van een uit het midden staande voorwiel van zo'n omgebouwde crosser daarom graag een foto waar dat wel bij het geval is .
En ik bedoel dus echt niet de naaf waar de as doorheen steekt , dat die er zijn die niet in het midden staan geloof ik wel als daar maar ruimte voor is .
Welke husaberg 450? Dat is even algemeen als een Honda 1000cc. Een fabrieks-af sm of enduro? En welk jaar?
Als je een voorvelg uit het midden spaakt staat hij niet meer in de hartlijn van het balhoofd.
Ja klopt. En?

Zie hier:
 
Welke husaberg 450? Dat is even algemeen als een Honda 1000cc. Een fabrieks-af sm of enduro? En welk jaar?

Een Husaberg FE450 enduro uit 2013, dus een KTM in blauw-gele camouflagekleuren ;) Deze staat nog gewoon op zijn 21"-18" wielen, maar ik zie ook niet direct hoe daar op een fatsoenlijke manier zo'n dikke 17" supermotard wiel in kan worden gezet. Belangrijk lijkt mij inderdaad dat het contactvlak van de band uiteindelijk in lijn blijft staan met de balhoofdas.

Nou heb ik niet de intentie op er SM-wielen in te zetten. Op een tien jaar oude Competition VI noppenband aan de voorkant en één of ander Maxxis noppenband aan de achterkant had ik gister al teveel situaties waarbij ik mijn rijbewijs kwijt had kunnen raken. Ik moet er niet aan denken wat ik ga doen als ik 'oneindig' grip zou hebben met een paar SM-wielen :$
 
Een Husaberg FE450 enduro uit 2013, dus een KTM in blauw-gele camouflagekleuren ;) Deze staat nog gewoon op zijn 21"-18" wielen, maar ik zie ook niet direct hoe daar op een fatsoenlijke manier zo'n dikke 17" supermotard wiel in kan worden gezet. Belangrijk lijkt mij inderdaad dat het contactvlak van de band uiteindelijk in lijn blijft staan met de balhoofdas.

Nou heb ik niet de intentie op er SM-wielen in te zetten. Op een tien jaar oude Competition VI noppenband aan de voorkant en één of ander Maxxis noppenband aan de achterkant had ik gister al teveel situaties waarbij ik mijn rijbewijs kwijt had kunnen raken. Ik moet er niet aan denken wat ik ga doen als ik 'oneindig' grip zou hebben met een paar SM-wielen :$
Toch zou er een 120 voorband tussen de poten moeten passen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan