Wielomtrek

Mascotte

MF veteraan
13 jun 2009
2.084
0
Haarlem
Facebook
Dag mensen.
Ik heb een 180/55/17 achterband, maar nu moet ik de afstand weten wat het wiel in 1 draai aflegd.
Nu is het heel simpel als ik een paddock heb, maar zoals je ken raden heb ik die niet.
Dit heb ik nodig om m'n digi teller in te stellen aangezien die nu veel te weinig aangeeft :P
Gaf 60 toen ik op een 100 weg zoevend voorbij auto's ging, dus is nog niet goed :)
Iemand die mij ken vertellen wat die afstand precies is ?
 
Veert zo'n band niet ook wat in als ie belast wordt??

full


Scheelt toch in effectieve omtrek dan....
 
Motor van de bok en er op gaan zitten. Iemand meet de straal vanaf hart wielas naar grond in een loodrechte lijn. Vermenivuldig deze waarde met 2xpi en je weet de omtrek.
 
Zet je ventiel recht naar beneden en zet een streepje op het wegdek.
Duw de motor vooruit totdat het ventiel weer recht naar beneden staat en zet weer een streepje.
Meet de afstand tussen de 2 streepjes.
 
Ik heb mijn digitale teller lang geleden volgens het boekje afgesteld, maar reed toen 280 km/u met het verkeer mee op een 100 km/u weg. -O-
Toen maar een maat voor me honderd laten rijden, en "huidige" snelheid afgelezen. Kruisberekening met de toen ingevulde waarde en voila, kwam al aardig in de buurt. Ga dat ding binnenkort weer gebruiken, en zal het dan via de GPS fine-tunen.
 
[hap]

FOUT! ik moet de man nog tegen komen (of vrouw) die pi precies kan geven. O-) (trollmodus)

niet nodig, de meetonnauwkeurigheid van de procenten, breedte band en diameter wiel is zo hoog, dat je met 3,14 voor pi, al enorm nauwkeurig zit (tegenover de 17 inch, waar dus in theorie een afwijking in kan zitten van 2,5cm!, immers kan dit 17,4 afgerond zijn, maar ook 16,5)

[/hap]
 
Laatst bewerkt:
als er iets onbetrouwbaar is dan zijn het wel de afmetingen van banden. de aangegeven breedte kan centimeters afwijken. net als de hoogte. Het enige betrouwbare in de berekening is pi, zelfs de velgdiameter is niet wat er op staat.

begin dus maar met streepjes op de grond zetten en wandelen :Y
 
als er iets onbetrouwbaar is dan zijn het wel de afmetingen van banden. de aangegeven breedte kan centimeters afwijken. net als de hoogte. Het enige betrouwbare in de berekening is pi, zelfs de velgdiameter is niet wat er op staat.

begin dus maar met streepjes op de grond zetten en wandelen :Y
De straal is ook betrouwbaar in de berekening, als je die even opmeet.
 
Als je het echt exact wil weten zet je met stoepkrijt een streepje op de band, en er naast op de grond. Laat je wiel 10 omwentelingen maken, weer een streepje zetten. Die afstand meten, gedeeld door 10 en je hebt het aardig nauwkeurig.
 
ik heb inderdaad maar een keer de dikte van de band meegeteld, mijn excuus.

het is idd: (17x2,54+180x0.55x2)xpi

17 inch is de gehele diameter van de band en je moet de straat weten. wiel straal is dus (17*2.54)
bovendien reken je hier de velg straal (diameter) uit in cm en de band hoogte in mm
Juiste formule is al genoemd. Ik kom ook op 1978,575053mm


edit: Hele 2e pagina over ut hoofd gezien. :X Begon meteen te rekenen:P
 
Laatst bewerkt:
Er zit rijdend teveel flex in je banden om je snelheidsmeter nauwkeurig af te stellen aan de hand van 1x de wielomtrek meten. Bij het rijden vervormt je band en zo wordt hij nooit nauwkeurig.

Beste manier om je snelheidsmeter nauwkeurig af te stellen is door middel van een afstandsmeting met een GPS.

Heb je geen GPS, dan kan je ook een stuk recht snelweg pakken. Zet je motor even op de vluchtstrook bij een hectometerpaaltje en zet je ODO meter op 0.
Rij vervolgens rustig (trek niet te hard op, en rij met een constante snelheid om zo weinig mogelijk slip op het achterwiel te hebben) naar het hectometerpaaltje 10 kilometer verderop.
Noteer de stand van je ODO meter en bereken thuis ;) het verschil in afgelegde afstand, druk dit uit in een percentage. Laat dit percentage los op je huidige instelling van je bandomtrek en nauwkeuriger kan je het niet krijgen.


Het verschil tussen een nieuwe en een versleten band heeft overigens ook nog invloed, het verschil hiertussen kan oplopen tot 1,5 procent afhankelijk van het merk/type band.
 
Volgens mij moeten er nog wat variabelen in:
- Bandenspanning
- Je eigen gewicht
- Dikte van de vriendin
- Slijtage
- Etc

:P
Bwa ... splinternieuwe bij helemaalversleten band scheelt 4mm in groefdiepte, dus 8mm in diameter, ofte 25mm in omtrek.
Ten opzichte van een afgeronde 2000mm omtrek scheelt dat 1.25%.
Bij een snelheid van 80km/u maakt dit slechts 1km/u verschil.

cijfertjes ... zucht :+
 
Bwa ... splinternieuwe bij helemaalversleten band scheelt 4mm in groefdiepte, dus 8mm in diameter, ofte 25mm in omtrek.
Ten opzichte van een afgeronde 2000mm omtrek scheelt dat 1.25%.
Bij een snelheid van 80km/u maakt dit slechts 1km/u verschil.

cijfertjes ... zucht :+

1 km/u :o dat is precie shet verschil tussen wel of geen boete. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan