Winter rijden, waar op te letten

Wat is wijsheid met gladheid?

Meeleunen met de motor zodat je motor minder schuin gaat door de bochten, of juist tegenleunen en je motor zelf afschuinen zodat je lichaam recht blijft? Mijn idee is dat meeleunen meer kans geeft om onder je motor te belanden als hij wegglijdt. Tegenleunen lijkt mij dan weer prettig dat je makkelijker van richting kan veranderen en wat meer rechtop zit.
 
Gewoon nix speciaals doen.. rij gedrag aanpassen en vooral ontspannen op de motor stappen.. rij al 12 jaar zo door en werkt prima voor mij
 
Wat is wijsheid met gladheid?

Meeleunen met de motor zodat je motor minder schuin gaat door de bochten, of juist tegenleunen en je motor zelf afschuinen zodat je lichaam recht blijft? Mijn idee is dat meeleunen meer kans geeft om onder je motor te belanden als hij wegglijdt. Tegenleunen lijkt mij dan weer prettig dat je makkelijker van richting kan veranderen en wat meer rechtop zit.

glad is zoals offroad, je wil de motor zo vertikaal mogelijk houden.

dat doe je door op het stepje aan de buitenkant van de bocht te duwen.

"altans, zo doe ik het"
 
andere dealer heeft het wel onder garantie kunnen maken!
Mooie brief naar de importeur gestuurd over mijn slechte ervaring bij x en de fantastische service van y.

btw, net een foto doorgestuurd gekregen van een vriendin uit lapland, -18 ondertussen.

[afbeelding]


Da's een hele mooie voor een Kerstkaart. :Y
 
wil je foto's zien?

vrscdx, 1 keer mee door de pekel gereden en toen hij op 4000 km stond (tegen de zomer) viel de verf van de vorkpoten af, het zag er niet meer uit, geen garantie want er was duidelijk mee door de regen gereden!

ik zou zeker de dealer aansprakelijk stellen... tenzij in het contract staat dat de motor niet in bepaalde weersomstandigheden mag rijden...

maar ja een vrod is ook geen HD he :+ :+
 
niet ingelezen, maar maak je chroom pekel bestendig. Persoonlijk prefereer ik daar blanke tektyl voor, maar dat is een hel om er weer af te krijgen (wasbenzine en veel geduld.)
 
- bij lange stukken rechtdoor rijden af en toe eens checken of je nog in staat bent om te remmen (soms merk je niet dat je aan het bevriezen bent en als je dan toch eens plots moet remmen....)

- halverwege een koffietje drinken om terug op temperatuur te komen

- vriendelijk zijn tegen je collega's opdat ze je alsnog naar huis doen met de auto aals het moest beginnen sneeuwen eens je op je werk bent aangekomen ;)

full


- eens aangekomen op je plaats van bestemming, is het eens zo warm!

- je wordt aanzien als een echte held/zot/beer/echte man/idioot (afhankelijk van wie je voor je hebt)

- ik denk dat droog blijven het belangrijkste is, op kou kan je je kleden. Eens nat is de fun er echt van af.

- zorg voor een mechanieker als vriend, die je uit de nood helpt in geval van..
 
Aansteker mee nemen.

Draaideur van het bedrijf detecteerd je soms niet meer omdat je te weinig warmte afgeeft.

Metalen delen van de Motor inspuiten met vaselien spray van de HEMA afdeling fietsen.

let op niet op de remmen!

Bandenspanning vakere controleren.

Extra dikke 3 vinger handschoenen.

Pinlock visier
 
Laatst bewerkt:
Wat is wijsheid met gladheid?

Meeleunen met de motor zodat je motor minder schuin gaat door de bochten, of juist tegenleunen en je motor zelf afschuinen zodat je lichaam recht blijft? Mijn idee is dat meeleunen meer kans geeft om onder je motor te belanden als hij wegglijdt. Tegenleunen lijkt mij dan weer prettig dat je makkelijker van richting kan veranderen en wat meer rechtop zit.

Gewoon in lijn blijven met je motor dus net zover leunen als je motor maar niet er naast hangen. Dan ben je het meest in control.
 
Het hele pekelverhaal neem ik altijd met een korreltje zout ( :+ ). Heb zelf al met meerdere motoren ook in de winterperiode af en toe gereden, zijn er nooit minder van geworden. Een vriendin van me rijdt echt hele jaar door op haar Bandit en ook die ziet er nog knap uit! En nee, ze zit niet iedere avond te poetsen :+

Fotootje ?? O-)

Jeuk aan je neus gaat trouwens nog wel... jeuk aan je oren is veel irritanter B|
 
Laatst bewerkt:
Niet zeuren en gewoon opstappen. Blijven nadenken en beheerst rijden.
Ook op Conti Sport Attacks met 280 kilo duits staal onder de kont gaat het prima:
 
Niet zeuren en gewoon opstappen. Blijven nadenken en beheerst rijden.
Ook op Conti Sport Attacks met 280 kilo duits staal onder de kont gaat het prima:
[~[url="http://i74.photobucket.com/albums/i262/Smallegange/WP_000109.jpg"]afbeelding~][/URL]
Vroeger ook wel met de GSX-R door de sneeuw gereden, totdat ik ergens met 1 km per uur remde (of van het gas ging, lang geleden) en met motor en al achterstevoren door rood de kruising over gleed. Twee voetjes aan de grond, netjes overeind gehouden, maar was erg blij dat er geen auto aankwam.. :)
 
Wat raad jij dan aan Aadmanz? Want 2712 geeft wel antwoord op mijn vraag. Kan best zijn dat er geen goede of slechte manier is hoor en dat het per situatie verschilt maar er zijn toch richtlijnen vaak.
 
Wat raad jij dan aan Aadmanz? Want 2712 geeft wel antwoord op mijn vraag. Kan best zijn dat er geen goede of slechte manier is hoor en dat het per situatie verschilt maar er zijn toch richtlijnen vaak.
Met sneeuw en ijs niet rijden, in noodgevallen ontkom je er niet aan en dan is alles denk ik al gezegd: rustig rustig rustig. Rustig gas geven, rustig sturen, rustig remmen.

En dat had ik hier ook al gezegd: AadmanZ in "Winter rijden, waar op te letten."

enneuh rijden in de sneeuw kan best leuk zijn hoor:

PC200546.JPG

Foto is met een aardappel genomen.. :)
 
Laatst bewerkt:
Vraag van een newbee: wat te doen met de uitlaatbochten? Deze toch niet inspuiten, of toch wel?

:N Heeft helemaal geen zin.
WD40 er op ruikt wel lekker, dat dan weer wel..... :Y

Zijn het stalen geverfde bochten, dan is het mogelijk zinvol ze voor de winter roestvrij te maken en een laagje VHT lak te geven.
 
met de juiste banden houd je zelfs op sneeuw een minimum aan grip.
Maar niet op het ijs wat onder de sneeuw ligt en vergeet niet dat je laarzen ook wegglijden als het echt glad is, dus als het echt glad is kun je zelfs stilstaand je motor niet overeind houden.
 
Laatst bewerkt:
Belangrijke tip:
Negeer alle sterke verhalen over rijden met ijs en sneeuw en laat de motor dan staan.
 
met de juiste banden houd je zelfs op sneeuw een minimum aan grip.

Dat is zo, tenzij de sneeuw echt vastgereden is, bv. als het al een paar dagen ligt en het vriest. Noppenbanden zijn uiteraard beter, tenzij de sneeuw in de band vastkoekt, dan maakt het weinig uit.

Probleem is alleen dat alles om je heen meer grip heeft...... Dan pas je jouw snelheid aan de omstandigheden/grip aan en dan probeert alles dat achterop komt je op te duwen. Die mensen begrijpen niet dat jij al aan de max rijdt. Als je dan onderuit gaat, heb je meestal meteen een koekblik heel dicht op je......
Nog zoiets zijn rotondes, dan neem je met je linkerpootje er naast de bocht, maar je weet al dat je de motor nooit houdt als ie gaat glijden. Dat kunnen dure bochtjes worden....

Ik rijd in principe niet meer in de sneeuw, tenzij ik er door word verrast. IJzel is een absolute no-no, daar kan geen motorrijder veilig op rijden.

Qua kleding doe ik niet zo veel extra, omdat ik maar net iets langer dan een half uur onderweg ben. Rijd je langere afstanden/veel snelweg, dan wordt het al snel kouder/te koud.... en moet je meer doen qua kleding.
Ik heb een paar Dane Nordkapp handschoenen, die zijn best lekker warm. Kouwe poten krijg ik niet snel in m'n Daytona's.
Is het écht koud (meer dan 5 graden onder 0) dan heb ik een electrisch verwarmd kraagje van Gerbing, werkt écht goed en daardoor blijft de bloedcirculatie in handen en voeten ook op gang.

Voor de motor doe ik niet zo veel. Voor de winter begint ff goed schoonmaken en ruim inspuiten met S100 tegen het invreten van de pekel. Dat spul laat ik de hele winter zitten.
 
Maar niet op het ijs wat onder de sneeuw ligt en vergeet niet dat je laarzen ook wegglijden als het echt glad is, dus als het echt glad is kun je zelfs stilstaand je motor niet overeind houden.


dan raap je hem terug op. Doe ik ondertussen al een winter of 4. :)


Mensen die in de winter met de motor rijden moeten accepteren dat die motor zal omvallen. Alleen jij kunt bepalen in welke omstandigheden dat gebeurd. (gezond verstand)

Het is voor mij persoonlijk dan ook geen factor in het al dan niet vertrekken bij slecht weer.

Wat wel criteria zijn:

hoe druk is het?
hoe ver moet ik?
Bestaat er een route zonder rotondes?
Heb ik de route met de wagen kunnen verkennen? In welke staat waren de wegen?

Als bv de autosnelweg vrij gemaakt is en ik hem veilig acht, dan is dat een goede optie.
Als de route naar het werk sneeuw vrij is maar de oprit naar mijn bedrijf is dat niet (500 meter) dan zal ik al sneller geneigd zijn om te carpoolen.

Ik heb zelf geen auto, dus het is altijd de afweging of ik de last wil van het auto delen of het risico van het motorrijden.

Iedere winter ga ik wel eens op men plaat. Ik probeer daar op in te spelen door dat in zo'n veilig mogelijke omstandigheden te laten gebeurden. Lage snelheid, Weinig verkeer, gecontroleerd vallen indien mogelijk en geen objecten in mijn jas of broekzakken die mij zouden kunnen verwonden. Oh en een schietgebedje voor ik vertrek, gericht aan het vliegend spaghetti monster.
 
Laatst bewerkt:
al 32 winters:o in dat geval zou ik hem vast spalken voor ik vertrok.

maar winterrijden is hardstikke leuk, spelen in de sneeuw, iets eerder vertrekken want egt snel gaat het niet. winterbanden zijn een pre heb eerste paar winters op gewoone straatbanden gereden de laatste 2 met winterbanden (heidenau k 60 snow) wat egt een wereld van verschil was.

dit jaar een andere motor en wel een xt 600 voor de winter op noppen, als dit niet bevalt gaan ook hier winterbanden om.

maar ja vallen zul je slechts 2 winters gehad dat ik niet de motor hoefde op te rapen. wat ook scheelt is dat ik studs onder mijn laarzen heb, alleen de voorkant, dan heb je namelijk WEL grip als de motor wegglijd. maakt het oprapen een stuk makkelijker
 
Terug
Bovenaan Onderaan