Artikel file rijden motorfietsen

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
Artikel 5 omdat je in een file geen ruimte maakt? Nee dat ga je niet verkocht krijgen. Bij bewust en actief blokkeren zou je een ander verhaal hebben.

Maar mijn ervaring is dat mensen niet bewust hinderen en ruimte maken zodra ze je zien. Ik vind verreweg de meeste Nederlandse medeweggebruikers prima begripvol naar mij als motorrijder.
 
Laatst bewerkt:
Ik dacht heel even; daar gaan we weer!

Maar zowaar een redelijk artikel. Alleen nog het woord aanstormende motorrijder eruit.
En het feit dat een auto niet verplicht is om ruimte te maken. Volgens mij is een automobilist dat wel, niet onnodig hinderen artikel 5wegenverkeerswet?

Staan agressief gebarende motorrijders in hun recht als je in de file niet genoeg ruimte maakt?
Automobilist is niet verplicht om voor je aan de kant te gaan.
Hij staat netjes in zijn vak en moet dan buiten zijn eigen lijnen gaan?
Actief blokkeren mag niet, maar dat zie ik eigenlijk nooit, de meeste letten gewoon niet op.
Moet ook wel zeggen dat sommige motoren het ook wel echt bont maken met de snelheid die ze er tussendoor gaan
 
Heb zulk extreem huftergedrag al vaak gezien hier in Belgiëstan; de arrogante klootzak in bedrijfs-suv X5 die je in de file de pas afsnijdt om je doelbewust te blokkeren alsook de lul op een R1250GS die al rijdend aan 90km/h met cruisecontrol en gsm in de rechterhand een sms zit te schrijven! Beide gebruikers van hetzelfde merk voertuig maar dat zal wel toeval wezen
 
Automobilist is niet verplicht om voor je aan de kant te gaan.
Hij staat netjes in zijn vak en moet dan buiten zijn eigen lijnen gaan?
Actief blokkeren mag niet, maar dat zie ik eigenlijk nooit, de meeste letten gewoon niet op.
Moet ook wel zeggen dat sommige motoren het ook wel echt bont maken met de snelheid die ze er tussendoor gaan
Betrap mijzelf er altijd wel op dat ik aan het begin van de rit netjes rond 50 blijf en na een uur file ploeteren 60+ ook nog wel vind kunnen.

Nu er weer wat meer motoren rijden viel het mij op dat ik altijd achter mensen eindig met file rijden maar ik eigenlijk nooit iemand achter mij zie.
 
Heb zulk extreem huftergedrag al vaak gezien hier in Belgiëstan; de arrogante klootzak in bedrijfs-suv X5 die je in de file de pas afsnijdt om je doelbewust te blokkeren alsook de lul op een R1250GS die al rijdend aan 90km/h met cruisecontrol en gsm in de rechterhand een sms zit te schrijven! Beide gebruikers van hetzelfde merk voertuig maar dat zal wel toeval wezen

Terwijl ze een reddingsstrook zouden moeten maken (wat nooit gebeurd) en je als motorrijder daar gewoon gebruik van mag maken.
Met die nieuwe wegcode gaat het er expliciet instaan, maar je weet zo al dat de meesten autobestuurders dit weer niet gaan toepassen :r
 
Citaat:
Bron: AD.nl
 

Bijlagen

  • Staan agressief gebarende motorrijders in hun recht als je in de file niet genoe.pdf
    924,6 KB · Weergaven: 0
" Bovendien is rechts inhalen in Duitsland verboden, ook voor motorrijders."

We hebben het over een file en dan lijkt het mij wel toegestaan om rechts in te halen.
 
" Bovendien is rechts inhalen in Duitsland verboden, ook voor motorrijders."

We hebben het over een file en dan lijkt het mij wel toegestaan om rechts in te halen.

Dacht dat het in Duitsland verboden was door de file te rijden.
Heb ook al een paar keer Duitsers zien wachten in de file hier in BE, die wisten precies niet dat het hier wel mag.
 
Dacht dat het in Duitsland verboden was door de file te rijden.
Heb ook al een paar keer Duitsers zien wachten in de file hier in BE, die wisten precies niet dat het hier wel mag.
Je mist het punt.
Mag je in een file rechts inhalen?
En de volgvraag daarop is: Wat is een file?
 
In Duitsland is het VERBOTEN inderdaad.
Als de boel echt vaststaat en je rijd er stapvoets langs dan doet de Duitse politie over het algemeen niet moeilijk. Ben er in al die jaren nog niet op aangesproken. Ook niet bij het passeren van een politievoertuig.
 
" Bovendien is rechts inhalen in Duitsland verboden, ook voor motorrijders."

We hebben het over een file en dan lijkt het mij wel toegestaan om rechts in te halen.
In Duitsland is het expliciet verboden met twee motorvoertuigen naast elkaar op dezelfde rijstrook te rijden. Dat was het vroeger in Nederland ook en door dat verbod uit de wet te halen werd het legaal om met de motor tussen de file door te rijden.
 
In Duitsland is het expliciet verboden met twee motorvoertuigen naast elkaar op dezelfde rijstrook te rijden. Dat was het vroeger in Nederland ook en door dat verbod uit de wet te halen werd het legaal om met de motor tussen de file door te rijden.
Dat klopt.

Maar in het artikel schrijft AD dat het rechts inhalen verboden is.
En dat gaat me daar een zooitje geven in een file.
 
Dan heeft het AD inderdaad niet begrepen wat de juridische basis is voor het tussen de file door rijden. In Nederland zou je dat zelfs met de auto mogen doen, alleen past dat zelden tot nooit 😁
 
Heb zulk extreem huftergedrag al vaak gezien hier in Belgiëstan; de arrogante klootzak in bedrijfs-suv X5 die je in de file de pas afsnijdt om je doelbewust te blokkeren alsook de lul op een R1250GS die al rijdend aan 90km/h met cruisecontrol en gsm in de rechterhand een sms zit te schrijven! Beide gebruikers van hetzelfde merk voertuig maar dat zal wel toeval wezen
Ik let ook extra op als ik een Belgisch nummerbord zie als ik door de file rij op de A27
 
Artikel 5 omdat je in een file geen ruimte maakt?
Ik volg de oorlog in Oekraïne, en hoe NAVO daar mee om gaat. Bij 'artikel 5' dacht ik eerst ergens anders aan ....

Operation_Upshot-Knothole_-_Badger_001.jpg
 
Ik volg de oorlog in Oekraïne, en hoe NAVO daar mee om gaat. Bij 'artikel 5' dacht ik eerst ergens anders aan ....

Bekijk bijlage 1979645
Bij die navo artikel 5 denkt de hele EU dat VS direct militair te hulp schiet. Vergeet het maar. Veroordelen en sancties zoals navo nu ook doet tegen Rusland inzake de Oekraïne, of wapens geven, of daar korting op geven is ook voldoen aan artikel 5. Als Rusland verder gaat zijn we als zwakke EU fucked up. Zeker als Trump weer president wordt.
 
Laatst bewerkt:
De titel van dat krantbericht is ietwat misleidend. (clickbait, i quess)
Of motorrijders IN HUN RECHT staan, is iets anders dan een uitleg over WAAROM we filefilteren.
En zelfs al zou het hier net als bij onze oosterburen verboden worden, zou ik bij het tegenkomen van de file gewoon weer tussen de auto's gaan rijden.
Al is het maar zodat je niets te maken heb met de gevolgen van niet opletten / appen van je achterligger(s).

Hoewel in het artikel redelijk word uitgelegd waarom we doen wat we doen, vrees ik dat het ´in hun recht staan´ er wellicht voor gaat zorgen dat meer blikkers fratsen gaan uithalen om ons het doorrijden te beletten (foto bij het artikel zegt imo genoeg over de gedachtengang van de schrijver)
 
Yup, AD is een nogal anti motorrijders krant. Keer op keer van die suggestieve koppen/artikelen.
Werkt daar misschien familie van die kneus uit de Vlist?
 
De titel van dat krantbericht is ietwat misleidend. (clickbait, i quess)
Of motorrijders IN HUN RECHT staan, is iets anders dan een uitleg over WAAROM we filefilteren.
En zelfs al zou het hier net als bij onze oosterburen verboden worden, zou ik bij het tegenkomen van de file gewoon weer tussen de auto's gaan rijden.
Al is het maar zodat je niets te maken heb met de gevolgen van niet opletten / appen van je achterligger(s).

Hoewel in het artikel redelijk word uitgelegd waarom we doen wat we doen, vrees ik dat het ´in hun recht staan´ er wellicht voor gaat zorgen dat meer blikkers fratsen gaan uithalen om ons het doorrijden te beletten (foto bij het artikel zegt imo genoeg over de gedachtengang van de schrijver)
En dat we een deel van de oplossing zijn, als tien % van de mensen motor rijdt in de spits, zijn er geen files meer las ik eens.
 
AD is een krant van onderbuikgevoelens. Net als de Telegraaf
Had het AD vroeger hoger zitten als de Televaag maar ze zijn naar hetzelfde niveau afgezakt. Alles om te scoren. Dat het niet goed gaat in de krantenbranche is duidelijk aan het niveau te zien. |(
 
Belgie wordt hier benoemd, maar ik vind het wel ok dat het in Belgie gewoon wettelijk en duidelijk is vastgelegd : Geen gedoogbeleid zoals Nederland of Frankrijk wat voor verwarring en nodeloze discussie kan zorgen en zeker geen idioot verbod zoals in Duitsland. Sta in putje zomer maar eens stil in je pak op een draaiende motor. Ronduit gevaarlijk en absurd.

Belgie: Duidelijke regels:
1709473862200.png

Ik rij regelmatig door de file tijdens woon werk en ik heb weinig last van agressieve of opzettelijk blokkerende auto's. Er zijn er wel bij die inderdaad onbewust vergeten plaats te maken. En af en toe eentje die vlak voor je neus van rijvak wisselt (en dan ga ik ook eens boos teken doen). Finaal blijft het als motorrijder zaak om niet op de ander of de wetgeving te vertrouwen, maar enkel op jezelf. Wat heb je er aan om omver gekegeld te worden en in je recht te zijn..... Dus ik ben doorgaans heel voorzichtig zodra ik ergens een gat in de file zie omdat dat aanleiding geeft voor een automoblist om te wisselen van vak.
Maar ik geef toe dat ik verder nogal "vlotjes" door de file rij
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Geen gedoogbeleid zoals Nederland of Frankrijk wat voor verwarring en nodeloze discussie kan zorgen en zeker geen idioot verbod zoals in Duitsland. Sta in putje zomer maar eens stil in je pak op een draaiende motor. Ronduit gevaarlijk en absurd.

Belgie: Duidelijke regels:
Het is in NL niet gedoogd. Want dat impliceert dat het verboden is. Het is toegestaan.
 
Er is wel eens verwarring over.

Gedogen is , het mag eigenlijk niet, maar als je het wel doet , doen we er niks aan.
En gaat het mis, ben je alsnog de-je-het-lul

Toegestaan ... nou.. ja, spreekt voor zich eigenlijk :)



In alle eerlijkheid trouwens over die Belgen, laatste keer file op de ring van Antwerpen ,
gaven ze me gewoon heel netjes ruimte .
Die acra-scooterboy achter me was wat minder blij, omdat ik een beduidend lager tempo had als hij wou halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan