Wisselen van SM naar Cross en weer terug...

FastBlade

Die hard MF'er
30 aug 2001
256
0
Almere
Ik begin er steeds serieuzer over te denken mijn fireblade weg te doen en een SM terug te kopen. Nou lijkt het me ook leuk om te crossen.

Omdat er 2 motoren op na houden niet echt goedkoop is, vroeg ik me af hoe bewerkelijk het is een SM terug te bouwen naar een crosser, zodat ik steeds kan wisselen.
Is het alleen een kwestie van wielen wisselen en eventueel de vering aanpassen of is het ingewikkelder dan dat.
Hoe lastig is het bijvoorbeeld om de voorrem om te bouwen?

Ik heb nog nooit aan een motor gesleuteld, maar 1) wil ik het graag leren en 2) lijkt het me niet moeilijk, maar meer een kwestie van een paar keer doen om er handig in te worden.

Kun iemand ook een indicatie geven hoeveel tijd er ongeveer voor nodig is om zoiets te doen. Ik kan me voorstellen dat als zo'n ombouw elke keer een halve dag duurt, de lol er gauw af is.
 
dat hangt er vanaf hoe SM je wilt gaan met je crosser, alleen wielen wisselen en een adapterplaat voor je originele klauw ofzo is gauw gebeurd maar een echt goeie SM zit toch wel wat anders in elkaar, vering e.d., dat is niet binnen een uurtje klaar.
 
Misschien handig om te vermelden dat de SM waar ik aan zit te denken een Husqvarna SMR 570 is..... Het is dus de bedoeling een SM te kopen en die af en toe terug te bouwen naar een crosser ipv andersom, wat volgens mij vaker voor komt.
 
Misschien handig om te vermelden dat de SM waar ik aan zit te denken een Husqvarna SMR 570 is..... Het is dus de bedoeling een SM te kopen en die af en toe terug te bouwen naar een crosser ipv andersom, wat volgens mij vaker voor komt.
dat zijn in pricipe fabrieks sm's natuurlijk hè, daar kun je wel mee crossen maar geweldig gaat het allemaal niet, dan kun je er beter een ouwe crosser bij kopen, geen verzekering of belasting nodig en toch hard raggen....
 
dat zijn in pricipe fabrieks sm's natuurlijk hè, daar kun je wel mee crossen maar geweldig gaat het allemaal niet, dan kun je er beter een ouwe crosser bij kopen, geen verzekering of belasting nodig en toch hard raggen....

Dat lijkt mij inderdaad ook het handigst, maar.....ik heb even rondgekeken en crossers zijn zo goedkoop nog niet. 3 of 4000 euro ben je zo kwijt voor wat leuks. Goedkopere kan ik ook wel vinden, maar dat is dan gelijk stokoud en vaak 2takt, terwijl ik liever 4takt heb.
 
Ik heb zelf een KTM 620 die orgineel een enduro was. Als ik ga crossen dan wissel ik de wielen met schijven, de kettingset en de voorrem. De vering en demping laat ik gewoon SM dus optimaal is het ook niet.

De voorrem heb ik gewoon helemaal compleet op de plank liggen dus inclusief leiding en rempomp. Hoef je ook niets te ontluchten.

Ombouwen doe ik in een straf half uurtje
 
Dat lijkt mij inderdaad ook het handigst, maar.....ik heb even rondgekeken en crossers zijn zo goedkoop nog niet. 3 of 4000 euro ben je zo kwijt voor wat leuks. Goedkopere kan ik ook wel vinden, maar dat is dan gelijk stokoud en vaak 2takt, terwijl ik liever 4takt heb.
je kan ook een wat oudere kopen :+ , cr250je uit 95 kost je een 1500€ ofzo
 
je kan ook een wat oudere kopen :+ , cr250je uit 95 kost je een 1500€ ofzo
zoiets bedoelde ik ook.....

dat kost net bijna zoveel als een setje knappe wielen e.d. voor een dikke ktm en je hoeft nooit om te bouwen of bang te zijn voor de lak ofzo..... ;)
 
Misschien een vreemde vraag, maar mag je in Nederland nog met 2takts crossen dan? Of loop je dan regelmatig tegen milieu/geluidseisen aan op de verschillende crosscircuits?

Ik zag dat zo'n CR250 ongeveer 55 pk heeft. Is dat voor een beginner niet wat veel in het zand, zeker wanneer het ook nog een 2takt is. Misschien een verkeerd vooroordeel maar zo'n ding lijkt me behoorlijk zenuwachtig. Misschien maakt dat het wel leuk, maar ik heb absoluut geen ervaring met zand. Ik heb ooit eens een dag rondgereden op een honda 400 cc 4takt crosser en die was veel te tam.
 
Misschien een vreemde vraag, maar mag je in Nederland nog met 2takts crossen dan? Of loop je dan regelmatig tegen milieu/geluidseisen aan op de verschillende crosscircuits?

Informeer eens bij een crosscircuit bij je in de buurt.
Hier in Emmen doen ze er niet moeilijk over. Zowel op de crossbaan als het kartcircuit (voor je sm) is het toegestaan.
 
Ik denk dat je beter enduro kunt gaan doen met een SMR.
Dat zal nog wel gaan, andere wielen, vering op een soepele stand en rijden maar.
 
Ik krijg de indruk dat het toch beter is er een crosser bij te kopen. Kost wat, maar is wel zo makkelijk dan. Heb even op internet lopen zoeken naar 2e hands crosser en zie zo'n CR250 wel zitten :)
Kan iemand me vertellen hoe het zit met het onderhoud van zo'n crosser? Hoe vaak? Wat? 2takt lijkt me ook onderhoudsgevoeliger dan een 4takt. Een hoop vragen, maar ik ben dan ook een absolute leek op het gebied van crossers en motoronderhoud in het algemeen |(
 
Ik wisselde vroeger minstens een keer in de week mijn wielen van mijn 620. Als ik mijn gereedschap kon vinden duurde dat ongeveer een half uurtje. Wielen vervangen, rem kompleet met leiding adapter en ketting. De vering had ik gewoon standaard, ik zette alleen de demping straker voor sm.
Een paar vrienden van me rijden geregeld in het zand met een 525 en die rijden met standaard vering sm bij de prestige in belgie.
Wat ook erg leuk is, is het rijden met sm-banden op zandpaden.
 
2takt lijkt me ook onderhoudsgevoeliger dan een 4takt.

ligt er aan welke 2-takt en welke 4-takt. Een moderne 4-takt wedstrijd motor (honda crf450 bijvoorbeeld) mag max 20 uur met een zuiger (volgens boekje). En die is lastiger te vervangen dan een 2-takt zuigertje.
 
ligt er aan welke 2-takt en welke 4-takt. Een moderne 4-takt wedstrijd motor (honda crf450 bijvoorbeeld) mag max 20 uur met een zuiger (volgens boekje). En die is lastiger te vervangen dan een 2-takt zuigertje.
Ik ken mensen die al jaren rijden met een crf met nog steeds de eerste zuiger, zonder problemen
 
Ik zeg ook volgens het boekje
Ik weet niet wat ik met dat boek van mijn 520 moet :?
Iedere 15 uur mijn kleppen kontroleren en stellen :?
Als ik na 50uur kontroleer, staat alles nog bijna hetzelfde.
ik vind die intervallen sterk overtrokken.
 
:} dat is ZEKER eens leuk om te proberen, weekje terug voor het eerst door het bos, echt vet
Het is ook nog een goede training, voor als je wedstrijden wilt rijden.
Houd er wel rekening mee dat een boom langs een zandpad net zo hard is als die langs de bomen die langs de weg staan.
 
Ik krijg de indruk dat het toch beter is er een crosser bij te kopen. Kost wat, maar is wel zo makkelijk dan. Heb even op internet lopen zoeken naar 2e hands crosser en zie zo'n CR250 wel zitten :)
Kan iemand me vertellen hoe het zit met het onderhoud van zo'n crosser? Hoe vaak? Wat? 2takt lijkt me ook onderhoudsgevoeliger dan een 4takt. Een hoop vragen, maar ik ben dan ook een absolute leek op het gebied van crossers en motoronderhoud in het algemeen |(

zuiger van een 250je gaat wel een uurtje of 25 mee dus dat valt wel mee (hou er rekening dat je zeker in het begin blij ben dat je 5 minuten achterelkaar kan rijden :o ) dus die uren gaan langggg niet zo hard als op de weg waar je zo 2 uu achterelkaa rij..
Je kan natuurlijk wel een 4-takt gaan kopen maar die zijn stukken duurder.

Op dinsdag 30 september 2003 20:48 schreef v.d.v. het volgende:Ik weet niet wat ik met dat boek van mijn 520 moet :?
Iedere 15 uur mijn kleppen kontroleren en stellen :?
Als ik na 50uur kontroleer, staat alles nog bijna hetzelfde.
ik vind die intervallen sterk overtrokken.

Hehe , die std opgave slaan nergens op :+ , ik moet bij mijn 125je om de 5 uur mijn zuiger vervangen volgens het boekje :9 .
 
Rudy, met die standaard opgave zijn bedoeld voor de echte toppers, Mark de Reuver, Remy v. Rees, Joël Smets, Stefun Everts, etc.

Dat zijn de ultime slijtage beproevingen. Bij normaal gebruik DISTRICT of MON ofzo, de net iets hoger niveau als clubwedstrijdjes kan je makkelijk het dubbele rekenen. Tja voor zuiger, merk je vanzelf, als koelvloeistof snel op raakt na iedere manche dan is de zuiger op, of koppaking lek. Gezien hij dan toch open moet, gewoon nameten en eventueel nieuwe erin...
 
Wat heeft de zuiger te maken met het koelvloeistofpeil? :?

En ik gok btw dat de "echte" toppers rijden met ietswat anders als standaard spul. En zij gaan niet uit van intervallen maar van topprestaties.

Rudy, met die standaard opgave zijn bedoeld voor de echte toppers, Mark de Reuver, Remy v. Rees, Joël Smets, Stefun Everts, etc.

Dat zijn de ultime slijtage beproevingen. Bij normaal gebruik DISTRICT of MON ofzo, de net iets hoger niveau als clubwedstrijdjes kan je makkelijk het dubbele rekenen. Tja voor zuiger, merk je vanzelf, als koelvloeistof snel op raakt na iedere manche dan is de zuiger op, of koppaking lek. Gezien hij dan toch open moet, gewoon nameten en eventueel nieuwe erin...
 
Terug
Bovenaan Onderaan