X-max 125 loopt heet

Hoekxmax125

Rookie
19 sep 2023
15
4
Goede avond iedereen,
Ik heb een probleem met m'n xmax 125 van 2012.
Ik heb deze vorige week gekocht.
Nu bleek, na een kleine 5km gereden te hebben dat deze warm loopt, water temp. Op zijn top en knippert.
Nu hebben Ik alles vervangen/nagekeken.
Nieuwe thermostaat , nieuwe temp.sensor, nieuwe kvs, nieuwe olie en oliefilter.
Ook heb ik voor dat ik de kvs gevult heb, er de tuinslang opgezet om te kijken voor het circuit, maar alles lijkt normaal.
Voor dat de motor aangeeft te warm, is de radiator heet, als hij in het rood komt, is de radiator koud en komt al het water naar het reservoir en via de dop naar buiten.

Wie o wie kan mij helpen ik ben radeloos!!!

Bvd Bart
 
Ik zou eerst controleren of de waterpomp goed werkt. Eerst inderdaad even de thermostaat bypassen.

Slangen los bij radiateur en de aanzuigslang vanuit een emmer kvs voeden. Uit de retourslang zou de kvs moeten stromen. Houd het uiteinde van de aanvoer en retour wel graag op een iets hoger niveau dan de cilinderkop. Waterpomp (dus de impellor/schoepenrad) wordt dacht ik aangedreven door nokkenas en zit ter hoogte van de cilinderkop.

Lekke kop pakking is te controleren door druk op het koelsysteem te zetten (pompje op radiateurdop)
 
Ik zou eerst controleren of de waterpomp goed werkt. Eerst inderdaad even de thermostaat bypassen.

Slangen los bij radiateur en de aanzuigslang vanuit een emmer kvs voeden. Uit de retourslang zou de kvs moeten stromen. Houd het uiteinde van de aanvoer en retour wel graag op een iets hoger niveau dan de cilinderkop
. Waterpomp (dus de impellor/schoepenrad) wordt dacht ik aangedreven door nokkenas en zit ter hoogte van de cilinderkop.

Lekke kop pakking is te controleren door druk op het koelsysteem te zetten (pompje op radiateurdop)
Zou de thermostaat verwijderen niet simpeler zijn?
 
Moet er wel bij vermelden dat er geen thermostaat in zat.. deze heb ik nieuw gekocht en gezet. Dus probleem was er al en zonder thermostaat
Kijk....dus de vorige eigenaar had dus al problemen met het koelsysteem 😬.

Gelukkig is het geen rocket-science allemaal. Dus eerst werking van de pomp controleren. Doet deze het niet, dan zijn er gelukkig losse onderdelen voor te koop en een imitatie complete kost iets meer dan 100 euro.

Doet hij het wel....dan een lektest doen/laten doen om vast te stellen of je kop pakking niet lek is.
 
Inderdaad misschien wel sneller, eea afhankelijk van de voorraad aan stukjes slang die er in je schuur rond slingert😉. Thermostaathuis krijgt via een slang aanvoer vanaf de pomp. Dus deze loshalen en je hebt meteen de kvs retourslang....zo omzeil je de hele thermostaat zeker.
Dus de waterpomp direct op de thermostaat aansluiten bedoel je?
 
Dus de waterpomp direct op de thermostaat aansluiten bedoel je?
Nee, dat bedoel ik niet.😉

Het maakt niet uit welke optie je kiest in deze. Aangezien jij aangeeft niet volledig inzicht te hebben in de techniek, pak deze optie maar:

Thermostaat verwijderen uit het huis en het huis weer dicht schroeven. Aan en afvoerslang van de radiator gebruiken bij de "pomptest".

Succes!
 
Ik heb de slangen los gemaakt van de radiateur, de slng van de waterpomp in het water gedaan op aan tezuigen, en die van de thermostaathuis (zonder thermostaat) in een lege bak.
Er komt geen water...

Bijlagen​

 

Bijlagen

  • 20230920_112026.jpg
    20230920_112026.jpg
    428 KB · Weergaven: 1
Terug
Bovenaan Onderaan