X-Max of X-City bij hoge km standen?

qbussie

Rookie
15 jun 2011
26
0
Hierbij wil ik vragen hoe de ervaringen zijn met een X-Max of X-City met hoge km standen >20.000.
Mijn X-Max van 2007 heeft 22.000 km gelopen en daar heb ik al een aantal serieuze reparaties aan moeten laten uitvoeren, naast het regulier onderhoud.

Ik zou daarom willen weten hoe anderen dit ervaren.
 
Laatst bewerkt:
22.000km is volgens mij geen hoge kilometerstand. Vanaf 2007 eerder weinig. Hier staat er 1 van 2010 met 10.000km. Onderhoud bij de dealer volgens opgave van Yamaha en verder geen bijzonderheden. Ben benieuwd waar jij mee te maken hebt gehad en wat het gekost heeft.
 
22000 is absoluut geen probleem. Gewone reguliere onderhoud denk ik.
Aandrijfriem mss.
 
XMAX 2008
-Brandstofpomp
-Stotterenden en zelfs stuiterende koppeling

weg gedaan bij 28.000 km
 
Laatst bewerkt:
Mijne heeft geloof ik iets van 20k gereden en staat nu bij MotoPort ivm defecte waterpomp. Verder geen problemen gehad ermee, behalve dan een standaard beurtje op z'n tijd.
 
wat zijn serieuze reparaties?

Problemen met het koelsysteem waardoor blokje oververhit is geweest. Daarna lagers van krukas en versnellingsbak. Bij vervangen van de krukas alle bloklagers uit voorzorg meegenomen, hij ligt tenslotte toch open. Waarschijnlijk is de oververhitting de oorzaak geweest van het probleem met de lagers. De scooter heeft normaal en tijdig onderhoud gehad.
 
Ik zie dus een hoop problemen met de waterpomp. Dit is uiteindelijk ook bij mij het probleem geweest.

Verder was mij opgevallen dat er niet zoveel X-Maxen te koop staan van 2007 op internet, wel veel van 2008 en >.
 
Problemen met het koelsysteem waardoor blokje oververhit is geweest. Daarna lagers van krukas en versnellingsbak. Bij vervangen van de krukas alle bloklagers uit voorzorg meegenomen, hij ligt tenslotte toch open. Waarschijnlijk is de oververhitting de oorzaak geweest van het probleem met de lagers. De scooter heeft normaal en tijdig onderhoud gehad.

Mijne werd idd ook warmer als normaal, en lekte koelvloeistof bij de pomp. Blok moet idd open, en denk dat ze ook hier alle lagers gaan vervangen. Ben benieuwd, beste man had het erover dat ik ruim €400 neer mag gaan leggen, waarschijnlijk echter nog meer..
 
Mijne werd idd ook warmer als normaal, en lekte koelvloeistof bij de pomp. Blok moet idd open, en denk dat ze ook hier alle lagers gaan vervangen. Ben benieuwd, beste man had het erover dat ik ruim €400 neer mag gaan leggen, waarschijnlijk echter nog meer..

Het openen en sluiten van het blok kan wel een dag aan uurloon kosten, dus dat zal wel die 400 euro zijn. Lagers en pakkingen zijn niet de grootste kosten maar als de krukas dient te worden vervangen dan gaat het in de papieren lopen.
 
Dag qbussie,

ik zou zeggen verkoop hem, ik heb ook een X-max gehad met niks als problemen motor heeft meer in de garage gestaan dan ik mee rijden kon
 
De reparaties kosten bij elkaar opgeteld een hoop geld, het is alleen iedere keer een beetje dus dan valt het niet zo op. Het is en blijft iedere keer weer afwachten wat het volgende wordt.
 
Met de info die je nu hebt kun je eens met de dealer gaan praten, het is immers een "bekend" probleem (wat men ongetwijfeld zal ontkennen) daar mag wel enige coulance tegenover staan naar mijn idee...

Eigenlijk gewoon repareren onder fabrieksgarantie denk ik dan ook al is ie 4 jaar jong!!!
 
Bij mijn xcity (inmiddels heb ik hem verkocht) zijn de lagers in de eindoverbrenging vervangen.
Hij maakte een ratelend geluid. De motor was uit 2008 en had 10.000 km op de teller.
Dit is verholpen onder coulance van Yamaha.
 
Hoge km-stand is 100.000+. Dus als zo'n X-max bij 10 of 20d al serieuze reparaties nodig heeft, is er iets bijzonders aan de hand. Als je de scooter normaal hebt gebruikt en laten onderhouden, dan hoort de dealer je daarbij financieel tegemoet te komen. Als dat bij veel exemplaren voorkomt, zou ik hem links laten liggen.

Even een rekensommetje voor pizzascooters:
300 dagen x 4 u gebruik x 30 km/u x 3 jaar afschrijving = 108.000 km.

Ook zijn er forenzen die dagelijks 80 km afleggen op een motorscooter. Die komen in 5 jaar op zo'n 100.000 km. Er staan er ook wel te koop met dergelijke kilometrages. Krijg je nog garantie ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan