@Dirtbag
Mocht je die 15W40 erin gooien, laat dan ff weten wat het verschil is met wat er nu inzit.
Ben wel benieuwd eigenlijk.
Het is eigenlijk een heel simpel klusje.
Motor op middenbok, blok hout of iets anders onder het blok om het voorwiel van de grond te houden.
Kniptang, om de splitpen er uit te knippen
Sleutel 22, Wielmoer
twee sleutels 11, 12 of 13, voor de klem onderin
Rubber mokertje, om de as er uit te helpen
Snelheidkabel losschroeven, wiel aan de kant, remklauw wegleggen, paste bij mij achter de uitlaat bocht.
met rateltje 13 het voorspatbord uitnemen.
sleutel 17iirc, onderste klembout los draaien
twee sleutels 12 of een dop 12 en sleutel 12, voor de bovenste klemboutjes
voorpoot uitnemen.
rubber dopje wegleggen.
3 mm aan schilderstape (ik kon geen doeken vinden) aan de bovenkant van de poot om hem te beschermen tegen de bankschroef, en inklemmen maar voorzichtig, rond is rond, en plat betekent een ander kopen.
Kruiskop schroevendraaier in de het dopje drukken en hard naar beneden drukken, tegelijkertijd met de andere hand en een kleine platte schroevendraaier het borg veertje los peuteren en er uit halen met een klein tangetje.
Het stopje met het veertje bij het rubber dopje leggen.
Onder de veerpoot een emmertje leggen en onderin de drainbout losdraaien. even wachten, de veer uitpakken en op een schone plek leggen.
Wachten tot de poot ophoud met lekken en dan uit de bankschroef en voorzichtig leeg pompen. Nadruk op voorzichtig, iets te wild en het spuit er met een rot vaart uit.
Vervolgens drainboutje weer terug zetten en weer inklemmen.
Veer schoonspuiten met remmenreiniger en laten drogen, zodra die droog is terug in de poot.
Olie van keuze in een oude pindakaas pot doen (mag ook een ander glas zijn hoor!) en ik heb hier een injectie spuit van 20 milliliter gebruikt om de 263 cm^3 af te meten. Dit spuit je in de vork.
Indien nodig maak je het stopje en de borgveer even schoon (1 van beide was bij mij wittig geoxideerd, dus die heb ik schoongemaakt met de staalborstel nadat ik de o-ring er eventjes af had gehaald)
Dan leg je de dop op de veer, druk hem weer aan met de kruiskop schroevendraaier en je plaatst de borgveer weer. Ik heb nog een paar drup olie op het stopje gelegd tegen eventueel roesten en als laatste druk je het rubber dopje er weer op.
Dan schuif je de veerpoot weer in de motor en je doet de volgende.
Vervolgens alles weer vast draaien en monteren en rijden.
als je relaxt werkt en je hebt de spullen ben je zeker in anderhalf uur klaar.
Denk wel aan de volgende dingen: Snelheidskabel weer aansluiten, remklauw, de blokjes moeten aan weerskanten van de schijf. (yup ik mocht twee keer de as er inzetten)
Volgens de werkplaatmanual die ik van je heb gekregen moet dit elke 12.000 gebeuren.
mvg
db