XJ/XS topic deel IV

Vandaag onderweg naar huis met de XS, rij weg bij een stoplicht en weg vermogen....


Gaskabel gebroken :)

laatste drie km zonder gereden van stoplicht naar stoplicht in de spits, toch handig dat die aansluiting van de carbs aan de rechterkant zit...

Wel lastig in de bochten.

direct (met de auto) door naar de motorzaak, universeel kabeltje opgepikt en er net ingezet, ik hoefde alleen maar het palletje een stukje kleiner maken :)

mvg

db
 
Gisteren even wat onderdelen geritseld bij de gestopte motorzaak 'Van der Lee' (Rinus) in Westervoort.
Voor de liefhebbers: hij is momenteel een 850SE aan het slopen en het (goede) blok wordt los verkocht.
Is een G-tje met +/- 80K op de klok.
@Hans: ik heb jouw koelertje zien liggen, maar de tussenschijf zit nog op een sloop-750-blok.
Deze + de bout niet vergeten!
 
Heb er even niet meer aan gedacht Pascal. Andere prioriteiten.
Net nieuwe banden erop laten leggen. Nu eens kijken of ik 'em aan de praat krijg.
Heb er even wat remmenreiniger ingespoten. Dan slaat ie wel aan meer ook meteen weer af. Knalletje erbij vlammetje erbij, flink blazen, vlammetje gelukkig weer uit. Beetje veel remmenreiniger erin gespoten |(
 
Hee hallo Oma!

Mijn XJ 600 deed vandaag raar. Als ik een helling op reed (brug op bijvoorbeeld) ging mijn olielampje branden. Bijna een hartverzakking. Motor gelijk uit. Verder rijden lampje bleef uit.

Nu weet ik dat dit een niveausensor is en geen druk sensor. Net na thuiskomst oliepeil gecheckt. Dat gaat wat lastig omdat er aan de binnenkant van het glaasje een soort halve maanvormige 'oliebel'zit die je vluchtig gekeken voor het olieniveau kan aanzien. Motor beetje naar rechts gekanteld en daar kwam het peil tevoorschijn. Na rechtzetten zakte het weer onder de 'bel'. Ik kan dus niet zien hoever het oliepeil zakt als ik de motor rechtzet.

Ik ga maar stapsgewijs bijvullen tot ik het peil boven de bel zie uitstijgen denk ik. Het is wel verdomd hard schrikken overigens, als dat lampje tijdens het rijden aangaat....
 
@fixiepowerr

Misschien dat het pijl net te laag staat?
Heb het hier ook gehad...alleen was dat op de snelweg.
Had een olie+filter wissel gedaan, en de kering vervangen vd koppelingdrukstift[lekte nogal hierlangs].
Ff proefgereden en alles was goed. Volgende ochtend de snelweg op naar het werk...en raad eens wat er rood oplichte in mijn cockpitje..juist..het olielampje.
Dat is lekker wakkerworden zo de vroege morgen :X
 
Koppeling in, killswitch en uitrollen. Tenzij je dan dood wordt gereden, want je kunt beter je motor verliezen dan je leven. :)

mvg

db
 
Ik rij al 18 jaar op een XJ650 uit 1980. Daar is dit jaar een XJ750 41Y uit 1985 bijgekomen, gehad van een vriend en deze stond al 7 jaar stil. Ik dacht die heb ik zo weer aan de praat. FF vloeistofwisselen, remmen lossen en rijden maar. Dat valt dus best tegen. Inmiddels diverse contactproblemen opgelost. Carburateurs schoon moeten maken. Bougiekapen vervangen want die hadden een weerstand van oneindig. Nieuwe bougies, 1 vonkte helemaal niet. De remklauwen gereviseerd. Ik moet nog een probleem met 1 bobine oplossen want hij loopt als hij koud is op maar 2 cylinders. En dan te bedenken dat hij rijdend is weggezet.

Maar goed wat ik even wil weten of iemand weet of die hoofdremcylinder achter ook op andere type motoren gebruikt is. Ik heb op japparts wel onderdelen kunnen bestellen voor de klauwen maar ze weten niet of ze die ook voor de hoofdremcylinder achter hebben. Hun voorstel was kom maar langs maar het is bij mij niet op de hoek. Wellicht kan ik het ook bij dealer bestellen maar ik kan me bijna niet voorstellen dat de hoofdremcylinder alleen op dit type is gebruikt. Dus mocht iemand het weten dan hoor ik het graag!
 
Zover ik weet heeft een XJ650 alleen een remschijf in het voorwiel met de hoofdremcylinder (4H7-25850-02-00) dus aan het stuur...
Achter zit naast een cardanaandrijving gewoon een trommelrem....toch Mick?

Heppie een foto van het ding?
 
FF snel een foto gemaakt
full
 
Dat klopt, dat schreef ik ook en die zijn gereviseerd ;-)

Ik heb een set nodig voor de hoofdremcylinder dus niet voor de klauw. Roukema kan me niet vertellen of ze die hebben.
 
Het lijkt erop dat de HRC achter voor de XJ750(F) hetzelfde is als van de XJ900F....

In dát geval -> klik!

Helaas kan ik nergens een online partslist voor de 'F' vinden zodat ik onderdeelnummers kan controleren, alleen voor de oudere (trommelrem-)modellen..
 
Van de 41Y is nagenoeg alles hetzelfde als van de 900, alleen het blok, de carbs en de cdi niet. Die hoofdremcilinder is ook het hetzelfde.

Van de voorrem (mocht je dat nodig hebben) zijn er wel wat verschillende versies in omloop dus als je die moet opknappen moet je wel even opletten dat je de goeie neemt. De 41Y voorrem is geloof ik hetzelfde als van de 31A 900, maar je kunt er gerust een voorrem hoofdremcilinder van een later type 900 opzetten. Maakt voor de werking niet uit.
 
Bedankt voor de reacties. Dat setje voor de Xj900F lijkt op een foto dat ik gevonden heb in elk geval niet hetzelfde. Bij de dealer kost het 60 euro, das een beetje veel vind ik. Heb naar Roukema de maten van de cylinder gestuurt. Ben benieuwd of die iets heeft wat past. En anders maar de knip trekken want ik wil wel kunnen remmen.
 
Heb er maar kwart litertje olie bijgekieperd, probleem over. Ook kleppen laten stellen en carbs laten synchen. Behoorlijk verschil zeg, loopt veel mooier, soepeler. Wel een flinke rekening. Denk dat ik het de volgende keer maar zelf ga aanpakken, toch wel een beetje huiverig voor dat soort klussen.
 
Een paar rondjes gereden op 'Kamikaze', blijkt dat het ongeluk diepere sporen heeft nagelaten dan dat ik dacht..

Heeft er iemand ná een verbouwing nog een goeie originele snelheidsmeter liggen van een 750/850?
Kilometerstand maakt me geen ruk uit, als alles maar werkt.
Ik dacht da'k er nog eentje had, maar dat bleek een toerenteller..
eBay heeft er meerdere, maar ik dacht vraag eerst efkes rond in de komjoenietie...
 
Dat is nog eens goedkoop! Ook nog een startmotor over toevallig? mocht blijken dat de mijne kaduuk is (weet ik morgen).
 
Niet over, die hou ik zelf op reserve. sorry.
Goedkoop of niet, hier liggen de tellers een beetje in de weg dus als ik er iemand blij kan maken met een teller waarom niet
 
Terug
Bovenaan Onderaan