XJ600 Hoog stationair, gas ijlt sterk na..

PtrO

Rookie
26 mrt 2015
4
0
Almere
Hoi,

Wat kan de oorzaak en oplossing zijn van/voor een instabiel naijlend toerental.

De XJ600 uit de korte winterslaap gehaald.

Het gasgeven reageert wat traag en bij dichtdraaien duurt het even voordat het toerental merkbaar terugzakt om vervolgens onder stationair uit te vallen.
Starten gaat goed en om 'm wat (stationair) aan de praat te houden, heb ik het toerental moeten verhogen. Hierdoor als gevolg dat het toerental de ene keer normaal 1100 rpm is en de andere keer echt te hoog is (2500rpm).
Bij schakelen gebeurd het dat het toerental bij inknijpen koppeling (en gas terugdraaien) eerst even flink toeneemt om vervolgens (te) langzaam terug te vallen.

Bij lage snelheden leidt dit tot onzuiver rijden en razen, met hoger snelheden ervaar ik niet echt een probleem maar hij reageert dus niet goed op de gasstand.

Tank, was nog gevuld met E95 benzine van 3 maanden oud, vandaag dit hortend tot reserve leeggereden, opnieuw gevuld met 3/4e flesje Forte1 erin en nu maar afwachten.

Moet/kan ik in de fase nog ergens anders aan sleutelen of is dit een gevalletje carburateur schoonmaken (nog nooit gedaan op een XJ maar we leren snel) ?

Wie inhoudeliujke tips heeft, TIA en alle andere, bedankt voor je opmerking.
 
Hij loopt waarschijnlijk op 3 cilinders stationair en door het opschroeven van het toerental ben je de symptomen aan het bestrijden ipv oplossen.

Da's een goeie suggestie om te controleren . Ga ik morgen 's checken of na zeg 5 of 10 min alle uitlaarbochten +/- gelijk zijn van temperatuur en/of door bougiekap los te halen.

Gaskabel hangt niet, beweegt mooi en soepel. Heb wel een vaszittende koppelingskabel gehad waardoor die slipte wat ook raar rijdt. Na oliebehandling was dat opgelost.
 
Hoi,

Wat kan de oorzaak en oplossing zijn van/voor een instabiel naijlend toerental.

De XJ600 uit de korte winterslaap gehaald.

Het gasgeven reageert wat traag en bij dichtdraaien duurt het even voordat het toerental merkbaar terugzakt om vervolgens onder stationair uit te vallen.
Starten gaat goed en om 'm wat (stationair) aan de praat te houden, heb ik het toerental moeten verhogen. Hierdoor als gevolg dat het toerental de ene keer normaal 1100 rpm is en de andere keer echt te hoog is (2500rpm).
Bij schakelen gebeurd het dat het toerental bij inknijpen koppeling (en gas terugdraaien) eerst even flink toeneemt om vervolgens (te) langzaam terug te vallen.

Bij lage snelheden leidt dit tot onzuiver rijden en razen, met hoger snelheden ervaar ik niet echt een probleem maar hij reageert dus niet goed op de gasstand.

Tank, was nog gevuld met E95 benzine van 3 maanden oud, vandaag dit hortend tot reserve leeggereden, opnieuw gevuld met 3/4e flesje Forte1 erin en nu maar afwachten.

Moet/kan ik in de fase nog ergens anders aan sleutelen of is dit een gevalletje carburateur schoonmaken (nog nooit gedaan op een XJ maar we leren snel) ?

Wie inhoudeliujke tips heeft, TIA en alle andere, bedankt voor je opmerking.


Gisteren een beetje hetzelfde meegemaakt;

na het terugzetten van de choke, viel mij op dat als ik het gas dichtdoe bij het naderen van de eerste de beste rotonde ik nauwelijks langzamer ging rijden, toen ik mijn koppeling inkneep bleef de toerenteller op 2000 toeren hangen.

Bij de volgende rotonde kneep ik de koppeling in en sloeg de motor af, ik reed nog en liet de koppeling los n ging natuurlijk weer aan.

Verder geen bijzonderheden nog een paar keer onder het rijden de koppeling ingeknepen maar geen rare dingen gewoon ca. 1.000 toeren.

Motor was ook nog niet warm gebeurde allemaal binnen 3 km..
 
Opgelost *O* . Alle cylinders doen het keurig. Gasschuif cylinder 3 bleef hangen.

Tank & luchtflter verwijderd en vervolgens de voorzijde of is het achter) zijde van de 3e carburateur (waar de veer in zit) losgehaald. Vervolgens de schuif en naald (was ook "vies") schoongemaakt. Nu stukken beter en reageert lekker :] .

Kan denk ik geen kwaad om de carburateurs 's lekker in een (ultrasoon)badje schoon te maken. De gele viezigheid aan die naald geeft mij te denken ....
Eerst maar's de forte1 z'n werk laten doen en dan zien we verder.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan