Hoi,
Wat kan de oorzaak en oplossing zijn van/voor een instabiel naijlend toerental.
De XJ600 uit de korte winterslaap gehaald.
Het gasgeven reageert wat traag en bij dichtdraaien duurt het even voordat het toerental merkbaar terugzakt om vervolgens onder stationair uit te vallen.
Starten gaat goed en om 'm wat (stationair) aan de praat te houden, heb ik het toerental moeten verhogen. Hierdoor als gevolg dat het toerental de ene keer normaal 1100 rpm is en de andere keer echt te hoog is (2500rpm).
Bij schakelen gebeurd het dat het toerental bij inknijpen koppeling (en gas terugdraaien) eerst even flink toeneemt om vervolgens (te) langzaam terug te vallen.
Bij lage snelheden leidt dit tot onzuiver rijden en razen, met hoger snelheden ervaar ik niet echt een probleem maar hij reageert dus niet goed op de gasstand.
Tank, was nog gevuld met E95 benzine van 3 maanden oud, vandaag dit hortend tot reserve leeggereden, opnieuw gevuld met 3/4e flesje Forte1 erin en nu maar afwachten.
Moet/kan ik in de fase nog ergens anders aan sleutelen of is dit een gevalletje carburateur schoonmaken (nog nooit gedaan op een XJ maar we leren snel) ?
Wie inhoudeliujke tips heeft, TIA en alle andere, bedankt voor je opmerking.
Wat kan de oorzaak en oplossing zijn van/voor een instabiel naijlend toerental.
De XJ600 uit de korte winterslaap gehaald.
Het gasgeven reageert wat traag en bij dichtdraaien duurt het even voordat het toerental merkbaar terugzakt om vervolgens onder stationair uit te vallen.
Starten gaat goed en om 'm wat (stationair) aan de praat te houden, heb ik het toerental moeten verhogen. Hierdoor als gevolg dat het toerental de ene keer normaal 1100 rpm is en de andere keer echt te hoog is (2500rpm).
Bij schakelen gebeurd het dat het toerental bij inknijpen koppeling (en gas terugdraaien) eerst even flink toeneemt om vervolgens (te) langzaam terug te vallen.
Bij lage snelheden leidt dit tot onzuiver rijden en razen, met hoger snelheden ervaar ik niet echt een probleem maar hij reageert dus niet goed op de gasstand.
Tank, was nog gevuld met E95 benzine van 3 maanden oud, vandaag dit hortend tot reserve leeggereden, opnieuw gevuld met 3/4e flesje Forte1 erin en nu maar afwachten.
Moet/kan ik in de fase nog ergens anders aan sleutelen of is dit een gevalletje carburateur schoonmaken (nog nooit gedaan op een XJ maar we leren snel) ?
Wie inhoudeliujke tips heeft, TIA en alle andere, bedankt voor je opmerking.