Hoog stationair toerental Tiger 955i

demifort

MF veteraan
Donateur
20 jun 2007
10.850
10.474
Hallo allen,

Ik ben in het bezit van een Tiger 955i.
Nu liep deze de laatste tijd wat slecht stationair, beetje golvend in toeren zeg maar. Bleef qua toerental wel binnen de norm maar liep gewoon jiet lekker.

Na een stukje rijden ging het motormanagement lampje branden.
Motor weggezet en heeft zo ween weekje gestaan, druk met werken etc.
Ondertussen wel Tuneecu aangeschaft en de juiste OBD2 stekker erbij.

Toen ik een en ander wilde checken bleek de accu opeens dood, zo dood dat mijn druppellader hem niet " herkende ".

Ik had nog een goede accu liggen en deze geplaatst, starte toen in een keer, Tuneecu erop losgelaten en kreeg de melding dat er een storing was " positie smoorklep ".
Dit zou dan de gasklepsensor moeten zijn.
Storing eruit gehaald ( verder niets gedaan metvTuneecu )en motor gestart, rommelige stationair bleef maar verder niets geks.
Motor weer binnen gezet en vanochtend met frisse moed de motor buiten gezet om te kijken of ik een en ander op kon lossen.

Tot mijn verbazing liep de motor na starten direct 5000 toeren..
Dit liep ook na een tijdje niet terug.
Gaskabel nagekeken maar die loopt gewoon vrij.

Via Tuneecu de map ververst maar hoog stationair blijft.

Iemand enig idee?

Ik ga er van uit dat de totale dode accu ( geeft ook nul spanning bij meten ) en het slechtvstationair lopen niets met elkaar te maken hebben?

Of zou ik misschien per ongeluk toch een waarde in de ecu hebben veranderd?
 
Vandaag de kapotte OBD2 van mijn motor vervangen en kon weer uitlezen.
Geen storingen te vinden.

Start in 1x, loopt stationair zoals het hoort.
Echter, motor op de bok en in zijn versnelling zetten en tikje gas dan schier hij, ook na gas los hoog in toeren.
Bij terug in zijn vrij zetten gaan de toeren weer naar beneden..

Heel apart.
Loop van dit weekend de boel maar weer eens openhalen.
Loopt de koppelingskabel niet ergens tegen aan, gaskabel oid wat je stationair toerental kan beïnvloeden?
 
Het heeft even geduurd maar zal een update geven.
Zojuist de motor weer in elkaar gezet, heb alle 3 de vacuümslangen vervangen, stappenmotor nogmaals schoongemaakt en met wat spray gesmeerd.

20230818_140118.jpg


De twee linkse kleppen stonden ook niet meer fris, heb dit bijgesteld.

Bij starten liep de motor koud 2k toeren, in versnelling zetten gaf geen verhoging van toerental ( misschien toch een koppelingskabel bekneld geweest ).

Straks even stukje rijden, fingers crossed.
 
Het heeft even geduurd maar zal een update geven.
Zojuist de motor weer in elkaar gezet, heb alle 3 de vacuümslangen vervangen, stappenmotor nogmaals schoongemaakt en met wat spray gesmeerd.


De twee linkse kleppen stonden ook niet meer fris, heb dit bijgesteld.

Bij starten liep de motor koud 2k toeren, in versnelling zetten gaf geen verhoging van toerental ( misschien toch een koppelingskabel bekneld geweest ).

Straks even stukje rijden, fingers crossed.

Zelf? Hoe?

Anders raad ik je aan even een Triumph specialist op te zoeken om de gaskleppen goed synchroon te laten stellen.
Dan moet ie aan de laptop namelijk.(voor zover ik weet)
 
Terug
Bovenaan Onderaan