• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

XJ750 vraagje

ventje57

MF'er
Lid geworden
1 mei 2010
Waarderingsscore
0
Hallo,
Ik ben nieuw hier.
Omdat mijn Kawa in de soep ligt heb ik voor € 750 een XJ750 uit 1986 gekocht.
Ik heb vroeger (ik was toen 19) een XS750 gehad, maar vond deze te zwaar.
Nu (53 jaar en 12 kilo zwaarder) vind ik deze XJ een hele fijne soepele fiets.
Alleen heeft hij denk ik lang stilgestaan.
Veel poetswerk, maar dat is juist leuk om te doen.
Er mankeert wel wat aan.
Lekke voorvorkkeerringen
Lekke uitlaatbocht bij he spruitstuk (1 tje maar)

Slecht starten (10 tot 15 sec. de startknop indrukken en dan gas geven)
Toerental zakt heeeel langzaam af als ik gas terugneem en als ik dan stop blijftie eerst nog ff 2000 tpm maken om dan langzaam af te zakken naar 1000 tpm. Als ik dan geen gas geef zakt het nog verder om vervolgens af te slaan.

De problemen zijn wel op te lossen, alleen het laatste weet ik niet. -O-

Ventje

Wie kan mij zeggen waar dat in zit?
full

Zou beginnen met het schoonmaken van de carburateurs en kijken of je aanzuigrubbers geen lekkage hebben

Oh, heb jij die gekocht. Heb er ook even over getwijfeld.

Ik sluit me aan bij het advies van Duncan. Ik zou er ook nieuwe bougies in draaien.

heb nog een xj 750 uit 1983 staan zonder motoriche mankementjes starten en rijden moest je interese hebben mail naar [email protected] stuur ik je enkele foto's door

Aaefig van je, maar als ikgenoeg geld had dan had ik wel een 900 Diversion gekocht.
Helaas dwingt de crisis mij tot een budget motor.
Toch ben ik er best blij mee.

Natuurlijk ben je er blij mee, het is 1 van de meest ondergewaardeerde motoren uit de jaren 80.
Als je hem eenmaal goed hebt lopen is het een probleemloze fiets. Het enige wat je in de gaten moet houden is roest aan de onderkant van de tank. 90% van deze tanks is gaan lekken door condens in de tank. Aangezien de benzine kraan niet op het laagste punt van de tank zit heeft de condens zich 25 jaar lang kunnen verzamelen onder in de tank, en daar kunnen die tanks niet tegen.

Bol d'or, wees maar blij dat je het niet gedaan hebt.
Slecht starten is opgelost met een flesje Wynns carb reiniger.
Maar verder:
Nieuwe spiegels (dezen draaien helemaal weg boven 120 km/u, lekke voorvorkkeeringen, niet stationair draaien, toerental zakt niet, versleten remmen voor en achter, lekke middenpot, afgebroken tapeind bij een spruitstuk.
Kan dit allemaal niet zelf doen (2 linkerhanden).
Pfff, gaat een hoop tijd en geld kosten.
Denk dat ik dan naar iets anders uit ga kijken, maar zal wel een hoop verlies gaan lijden.

Gr,

Ventje57

Hmm, ben zelf ook niet echt een sleutelaar maar zo snel geef ik echt niet op.
Dat van die spiegels is vrij normaal.
Heb ik ook op m'n beide XJ900's.
Helpt wel door een ringetje onder het moertje te plaatsen.
Wat je carbs aangaan: Wynns helpt niet.
Je zult ze echt uitelkaar moeten halen om ze goed te reinigen.
Lekke middenpot? Zie dat je een RVS-bochtenset via MP kunt bemachtigen.
Toerental zakt niet? Valse lucht? Check je inlaatrubbers.

Bol d'or, wees maar blij dat je het niet gedaan hebt.
Slecht starten is opgelost met een flesje Wynns carb reiniger.
Maar verder:
Nieuwe spiegels (dezen draaien helemaal weg boven 120 km/u, lekke voorvorkkeeringen, niet stationair draaien, toerental zakt niet, versleten remmen voor en achter, lekke middenpot, afgebroken tapeind bij een spruitstuk.
Kan dit allemaal niet zelf doen (2 linkerhanden).
Pfff, gaat een hoop tijd en geld kosten.
Denk dat ik dan naar iets anders uit ga kijken, maar zal wel een hoop verlies gaan lijden.

Gr,

Ventje57

Haha, ik heb nog steeds spijt....
Je spiegels moet je gewoon vastdraaien met de moer die onder aan je spiegelpoot zit. (steeksleutel 17) let op dat je de moer niet vernaggelt. En let op, een van de spiegels heeft linkse schroefdraad. (de rechtse geloof ik). Maar als het glas ook al verweerd is zoals bij de meeste kun je beter bij Louis.de of zo nieuwe kopen. Zo duur zijn ze niet.
Voorvorkkeerringen kosten 15 euro per paar, dus dat zijn de kosten niet. Kijk wel even of je poten niet vol met roestpitjes zitten want die zijn ruw en vernielen je nieuwe keerringen zo weer.
Niet stationair draaien of niet zakken in toeren lijkt op lekke inlaatrubbers. Kan ook een carburateur probleem zijn (vuil).
Versleten remmen is kwestie van nieuwe blokken en dan ook je zuigers gangbaar maken. Die zullen ook wel half vast zitten, na lange tijd stilstaan. Je mag ze bij mij omruilen voor goed gangbare exemplaren.
Die lekke middenpot zul je moeten vervangen of laten lassen, als je langere tijd met die fiets wilt rijden is de hele uitlaat vervangen het verstandigst. Ik heb nog wel een complete liggen.
Afgebroken tapeind is kwestie van uitboren en helicoil plaatsen. Heb je speciaal gereedschap voor nodig... Voor mij geen probleem omdat ik het gereedschap heb liggen.

Het komt er uit op neer dat je een typische lang-stil-gestaan-motor hebt gekocht, die alle kwalen heeft die daar bij horen.

Als ik je beginpost zo eens teruglees heb je inderdaad veel te veel betaalt voor die motor. Voor dat geld had ie gewoon een jaar zonder problemen moeten rijden.

Niet zo somber -O-

Gewoon rustig 1 voor 1 de problemen oplossen, ze zijn goed te doen. Probeer een WPH te bemachtigen (internet) en met een beetje geduld kom je een heel eind.
De afgebroken tapeind is wel wat moeilijker, maar daar krijg je een mooi aanbod van Bol d'or.

Hij was wat duur, maar door het zelf op te lossen ben je uiteindelijk goedkoper uit dan de motor weer weg doen

Succes :W

Ok. Bedankt voor de tips. Alleen heb ik 2 linkerhanden en geen gereedschap (is bij een inbraak uit mijn kelder verdwenen). Best duur spul om weer aan te schaffen. Heb ook geen schuur ofzo dus moet alles voor de deur op de stoep doen.
Tuurlijk zijn alle problemen op te lossen, maar dan wel door een reparateur i.p.v. door mijzelf. Reken dan maar uit wat het allemaal gaat kosten. Keerringen zijn € 15, maar met montage bij een motorzaak is het € 190,00 voor 2 poten. Middenpot € 139,00. (Maar een bekeuring hiervoor is net zo duur).
Als ik daar allemaal naar kijk heb ik behoorlijk teveel betaald. WPH heb ik. Ook een partlist van de Y41.

Ga wel ff denken wat ik ga doen. Denk dat langzaam opknappen toch uiteindelijk het goedkoopste is. Wat het rijden en zitpositie betreft is het de fijnste fiets en wil ik hem niet kwijt.

Was ik nog vergeten: Uitlaatbochten zijn RVS en de einddempers zien er nog heel goed en nieuw uit. De middenpot is kapot waar de bochten ingaan. De spiegels zijn bussen op het stuur waar de spiegels ingeschroeft zitten. Een ervan rammelt. De moeren hiervan die met een pijpsleutel in het oog op de bus zitten zijn dolgedraaid en kunnen dus niet vast. Speigels is ook niet het grootste probleem.

Was ik nog vergeten: Uitlaatbochten zijn RVS en de einddempers zien er nog heel goed en nieuw uit. De middenpot is kapot waar de bochten ingaan. De spiegels zijn bussen op het stuur waar de spiegels ingeschroeft zitten. Een ervan rammelt. De moeren hiervan die met een pijpsleutel in het oog op de bus zitten zijn dolgedraaid en kunnen dus niet vast. Speigels is ook niet het grootste probleem.

Voor die voorpoten zijn er wel goedkopere motorzaken, 190 euro om een paar keerringen te monteren. Een fatsoenlijke motorzaak rekent 1,5 uur voor een paar voorvorkkeerringen monteren. Dus als je duur uit bent ben je 100 euro kwijt.....

Mocht je andere uitlaat willen, of dat afgebroken tapeind schappelijk gerepareerd willen hebben, of wat dan ook, stuur me dan even een mail.

Voor zover ik weet hebben RVS-bochten geen middenpot/balanspot zoals de standaarduitlaten.
Daar zit gewoon een verbindingspijpje tussen de bochten.
Dan praat ik dus over een RVS-bochten set voor een XJ900(F) welke naar ik meende ook geschikt is voor de XJ750.

Het verhaal van € 190 voor vervanging van oliekeerringen van de vorkpoten komt me bekend voor.
Heb ooit bij een lokale motorzaak een keerring van de voorvork van een Kawasaki Vulcan laten vervangen.
Dat kostte me toen € 85 want meneer rekende vrolijk 1 liter olie á € 35 per liter.
Was dus één keer maar nooit weer.

Voor zover ik weet hebben RVS-bochten geen middenpot/balanspot zoals de standaarduitlaten.
Daar zit gewoon een verbindingspijpje tussen de bochten.
Dan praat ik dus over een RVS-bochten set voor een XJ900(F) welke naar ik meende ook geschikt is voor de XJ750.

Het verhaal van € 190 voor vervanging van oliekeerringen van de vorkpoten komt me bekend voor.
Heb ooit bij een lokale motorzaak een keerring van de voorvork van een Kawasaki Vulcan laten vervangen.
Dat kostte me toen € 85 want meneer rekende vrolijk 1 liter olie á € 35 per liter.
Was dus één keer maar nooit weer.

Ik heb ook nog geen RVS bochten gezien die een aparte middenpot/collector hadden. Als ik de foto in de beginpost bekijk gok ik dat het toch gewoon originele chromen bochten zijn. Originele chromen bochten blijven (als je er niets aan doet) langer glimmen dan rvs bochten (als je er niets aan doet). Maar ondanks dat rvs er sterk verweerd uit gaat zien verrot het niet.
En volgens mij klopt het dat de xj900 bochten ook op een xj750 passen.

Hoeveel olie gaat er in de voorpoot van een Vulcan? Minder dan een halve liter? Dan heb je de resterende olie toch wel meegekregen hoop ik? 35 euro voor een liter voorvorkolie.......

Ok. Wellicht zijn het de originele bochten, maar als ik er met iets van metaal op tik klinkt het veel muzikaler dan wanneer ik op gewone bochten van een uitlaat tik. Maar ze glimmen inderdaad nog wel. Zullen dan de originele wel zijn.
€ 35 voor olie vind ik ook veel. Bij Motozoom.nl is een liter € 9,50. Maar ik heb een keer mijn auto voor APK weggebracht en daar werd 3,95 gerekend voor water in mijn ruitensproeierreservoir. Dus dat er veel voor gerekend wordt is bekend.
Heb vorige week weer Wynns carb reiniger in mijn tank gedaan en nu in totaal 1500 km gereden. Het gaat langzaamaan steeds beter met lopen.(lees: rijden).
Voorrem voorzien van nieuwe olie. Remmen gaat iets beter, maar moet heel hard in mijn handel knijpen om te remmen. Het is ook geen goed droog weer om dit ff uit te testen, zeker niet gezien mijn keerringen. Speigels heb ik gebruikt kunen kopen. Dezelfde die op de 900 Diversion zitten. Langwerpig met een zwarte rand, 2 voor 25,00.
Heb ff naar mijn tapeind gekeken, maar die is niet gebroken. Die ontbrak. Heb een nieuwe erin kunnen draaien. Pfff!!
Albert, ik stuur je ff een berichtje voor de uitlaat.

Ok. Wellicht zijn het de originele bochten, maar als ik er met iets van metaal op tik klinkt het veel muzikaler dan wanneer ik op gewone bochten van een uitlaat tik. Maar ze glimmen inderdaad nog wel. Zullen dan de originele wel zijn.
€ 35 voor olie vind ik ook veel. Bij Motozoom.nl is een liter € 9,50. Maar ik heb een keer mijn auto voor APK weggebracht en daar werd 3,95 gerekend voor water in mijn ruitensproeierreservoir. Dus dat er veel voor gerekend wordt is bekend.
Heb vorige week weer Wynns carb reiniger in mijn tank gedaan en nu in totaal 1500 km gereden. Het gaat langzaamaan steeds beter met lopen.(lees: rijden).
Voorrem voorzien van nieuwe olie. Remmen gaat iets beter, maar moet heel hard in mijn handel knijpen om te remmen. Het is ook geen goed droog weer om dit ff uit te testen, zeker niet gezien mijn keerringen. Speigels heb ik gebruikt kunen kopen. Dezelfde die op de 900 Diversion zitten. Langwerpig met een zwarte rand, 2 voor 25,00.
Heb ff naar mijn tapeind gekeken, maar die is niet gebroken. Die ontbrak. Heb een nieuwe erin kunnen draaien. Pfff!!
Albert, ik stuur je ff een berichtje voor de uitlaat.

Kijk, je komt al steeds verder :}

Klopt.Ik doe mijn best want ik wil hem niet kwijt. Met droog weer is het rijden hierop fantastisch.
Nar weer is iets anders, maar dat wijt ik aande achterband (Pirelli) en de instabiliteit van de voorkant. Ik ben met nat week Bridgestone BT045 gewend. Kleven ook met nat weer goed aan het asfalt. Misschien is het voornamelijk de voorkant die voor het slappe achterkantje zorgt. Zie ik wel als ik nieuwe keerringen heb.
Jullie horen nog van me.

Berichtje terug.
Dat je erg hard moet knijpen komt waarschijnlijk doordat je zuigers erg stroef bewegen in je klauwen. Uit elkaar halen, schoonmaken en weer monteren. Als je het wel eens eerder gedaan hebt niet veel werk. Mocht het niet helpen zijn je blokken verglaasd of is er ooit eens voorvorkolie overheen gelopen...

Als ie steeds beter gaat lopen zijn je inlaat rubbers waarschijnlijk niet lek. Das mooi , want die dingen zijn prijzig.
Moto forte is ook een goed reinigingsmiddel voor carburateurs. Flesje in je volle tank mikken, stukje rijden zodat het ook in je carburateurs zit, en een nachtje laten weken. Volgende dag weer rijden en de boel lekker doorspoelen.

Als je de olie van de voorvork nog niet ververst hebt zit er waarschijnlijk al 10 jaar dezelfde olie in. En die is slecht voor de wegligging :)

Moto Forte moet je echter niet in een gecoate tank gooien want het lost ook de epoxy op....

ok ik heb Forte gehaald. Morgen ff tanken en de Forte erin gooien. Kijken wat hij dan doet, want als het vochtig is start hij helemaal niet.
Tot nu toe heb ik er nog steeds spijt van dat ik deze gekocht heb. Maar zolang ik geen geld heb om een goeie motor te kopen moet dit maar even. Als hij het doet rijdt hij wel lekker. Maar ja.

ok ik heb Forte gehaald. Morgen ff tanken en de Forte erin gooien. Kijken wat hij dan doet, want als het vochtig is start hij helemaal niet.
Tot nu toe heb ik er nog steeds spijt van dat ik deze gekocht heb. Maar zolang ik geen geld heb om een goeie motor te kopen moet dit maar even. Als hij het doet rijdt hij wel lekker. Maar ja.

Vocht problemen worden veelal aan de ontsteking toegeschreven, maar als je carbs half dicht zitten krijgt ie veel te weinig benzine, of wel, de verhouding lucht-benzine is verre van ideaal. Onder gunstige omstandigheden doet het ie het nog wel, en naarmate hij warm wordt gaat ie het beter doen.
Als ie met die slechte lucht-benzine verhouding ook nog eens vochtige lucht naar binnen zuigt wil het helemaal niet meer branden..... Al is je vonk nog zo goed.

Vonk controleren is trouwens erg gemakkelijk bij deze fietsen, bougie losdraaien, kap er weer op, massa van bougie tegen motorblok aan houden en op de startknop drukken. Je moet nu een mooie duidelijke en gelijkmatig overspringende vonk zien. Meestal hou ik de bougie bij de zeskant vast met een geisoleerde waterpomptang, kun je zelf nooit een schok krijgen.

Ben benieuwd of de forte alleen genoeg gaat helpen.

Ik hoop voor je dat je dat niet zelf ervaren hebt.....

Ik had het nog niet eerder gehoord maar 't is goed om te weten.

Dan moet je maar eens zoeken op dit forum.
Er zijn genoeg topics over het onderwerp.
Naar aanleiding van een dergelijk topic heb ik ooit de fabrikant van TankCure er over gemaild en die gaven inderdaad het advies om middeltjes als Forté te mijden in een gecoate tank.

Moto Forte moet je echter niet in een gecoate tank gooien want het lost ook de epoxy op....
Zijn er ook carburateurreinigers die deze coating niet oplossen? Want ik was eigenlijk van plan een dergelijk spulletje in m'n BMW te gooien, maar daar zou ik dan van af moeten zien. (Edit: mijn vraag is al beantwoord zie ik.)

Meer on topic, even wat dingen voor ventje57:
Gereedschap is gestolen zeg je, maar dat heb je hoe dan ook nodig dus of je kan in één keer een hele set kopen, of je koopt voor een paar euro steeds een los sleuteltje als je een bepaalde maat nodig hebt. En twee linkerhanden, ach, sleutelen is vooral een kwestie van doen. Als je logisch na blijft denken en een beetje systematisch werkt kan er weinig mis gaan.

Heb je het tapeind nog geborgd met Loctite o.i.d.? Als hij er één keer is uitgevallen, kan dat vaker gebeuren, rode Loctite (die eigenlijk groen is - nr. 272?) kan dan helpen.

Mocht je de remmen openhalen, pomp dan vóórdat je de remolie er uit haalt, slangen loskoppelt en klauwen splitst, de zuigers zo ver mogelijk (liefst helemaal) naar buiten, dat bespaart je een hoop gekloot met fiets- of vetpompen. Mocht je het laatste stukje met perslucht doen, zorg er dan voor dat je de zuigers opvangt (een doek ofzo er omheen is genoeg) want die dingen knallen er echt hard uit. Overigens kan het opschuren van de remblokjes ook al een wereld van verschil maken.

Lekke uitlaat is misschien nog te repareren met GunGum? Het zal geen oplossing zijn voor de eeuwigheid, maar om de boel dicht te houden tot je ergens een fatsoenlijke vervanging kan vinden zou het afdoende moeten zijn. En als het er af valt smeer je er wat nieuwe op.

Voorvorkkeerringen vervangen is meestal heel makkelijk: voorwiel er uit, imbusje aan de onderkant los, en je haalt zo de onderpoot er af (wel eerste even olie aftappen). Voor twee of drie tientjes ben je dan klaar.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan