Bram de Viking
Die hard MF'er
- 16 jul 2014
- 541
- 0
- Onderwerp starter
-
- #76
Ik kan het ook niet berekenen, maar wel beredeneren. Ik wil dus wel even sparren.Ik kan niet echt berekeningen maken aan de sterkte, maar ik weet wel dat de krachten op een telescoop heel anders zijn dan op de poten van een schommel. De schommelpoten zijn al voorgebogen en ik denk dat je de krachten niet moet onderschatten.
Persoonlijk zou ik niet onder de 4mm willen gaan, zeker niet als er ook nog afgedraaid moet worden. De pijp die ik gebruikt heb koste me €90 voor 3 meter geloof ik. Is prima te gebruiken en zoals Halflive aangeeft, enkel het stukje in de kroonplaten afdraaien.
Ik kan het ook niet berekenen, maar wel beredeneren. Ik wil dus wel even sparren.
Ik ben het met je eens dat de krachten anders zijn. Maar dan veel kleiner met een schommel. Heb je wel eens zijspan gereden met een telescoop? Dan heb je echt alletwee je armen nodig om een snelle bocht te nemen. Je ziet ook dat het stuur een andere kant op wijst dan het voorwiel. Je bent met alle macht bezig om een wiel een andere kant op te dwingen dan hij eigenlijk wil.
Met een schommel verminder je deze torsiekracht al enorm. Door de verminderde naloop geeft het wiel veel minder tegenstuur.
Wat hou je dan nog over? Alleen de krachten in de lengterichting van de motor en de haakse krachten als je naar de bak toe stuurt.
Wat doet de lengterichting? Niet veel lijkt me, een wheely maak je niet. Alleen als je remt gebeurt er wat. Maar kun je op de kop staan zoals bij een solo fiets? Nee, dan schuift je voorband al, Bij een solo kan je in theorie je voorband tegen de radiator remmen (als je een held bent) Zou dat bij een schommel met 50% dikkere poten kunnen? Ik denk het niet.
Haaks op de motor? Hij staat net voordat het spanwiel los komt op twee wielen, 200kg per wiel. Dat klinkt enorm. Maar wat zal het nu zwaarder hebben, die vorkpoot of de andere kant van het balhoofd, die dunne buisjes waarmee het balhoofd aan je hoofdframe vast zit?
Nu ik dit zit te schrijven, wordt het balhoofd getordeerd? Het hoofdframe wordt ook gekanteld over het achterwiel. Waarom zouden de poten dan nog moeten buigen?
Zoals ik al schreef, er zijn zat mensen (voornamelijk Aussies, dat wel) die brackets aan originele binnenpoten lassen, dat gaat ook, waarom zou een bocht ineens een probleem introduceren?
net weer even zitten meten en passen. hoelang moeten die poten toch worden. denk dat ik nu de juiste hoek en lengte heb gevonden.
Ik kan het ook niet berekenen, maar wel beredeneren. Ik wil dus wel even sparren.
Ik ben het met je eens dat de krachten anders zijn. Maar dan veel kleiner met een schommel. Heb je wel eens zijspan gereden met een telescoop? Dan heb je echt alletwee je armen nodig om een snelle bocht te nemen. Je ziet ook dat het stuur een andere kant op wijst dan het voorwiel. Je bent met alle macht bezig om een wiel een andere kant op te dwingen dan hij eigenlijk wil.
Met een schommel verminder je deze torsiekracht al enorm. Door de verminderde naloop geeft het wiel veel minder tegenstuur.
Wat hou je dan nog over? Alleen de krachten in de lengterichting van de motor en de haakse krachten als je naar de bak toe stuurt.
Wat doet de lengterichting? Niet veel lijkt me, een wheely maak je niet. Alleen als je remt gebeurt er wat. Maar kun je op de kop staan zoals bij een solo fiets? Nee, dan schuift je voorband al, Bij een solo kan je in theorie je voorband tegen de radiator remmen (als je een held bent) Zou dat bij een schommel met 50% dikkere poten kunnen? Ik denk het niet.
Haaks op de motor? Hij staat net voordat het spanwiel los komt op twee wielen, 200kg per wiel. Dat klinkt enorm. Maar wat zal het nu zwaarder hebben, die vorkpoot of de andere kant van het balhoofd, die dunne buisjes waarmee het balhoofd aan je hoofdframe vast zit?
Nu ik dit zit te schrijven, wordt het balhoofd getordeerd? Het hoofdframe wordt ook gekanteld over het achterwiel. Waarom zouden de poten dan nog moeten buigen?
Zoals ik al schreef, er zijn zat mensen (voornamelijk Aussies, dat wel) die brackets aan originele binnenpoten lassen, dat gaat ook, waarom zou een bocht ineens een probleem introduceren?
Ik kan het ook niet berekenen, maar wel beredeneren. Ik wil dus wel even sparren.
ik heb net een paar vorken van de r50 en r69 serie bekeken op webfotos maar die zijn ook maar licht een paar maanden geleden stond hier een dnjepper met zijspan waar ik nog fotos van heb daarvan zijn de vorkbenen de zelfde pijp als jouw onder schommel..
bij een aanrijding is alles krom maar bij normaal gebruik blijft het meeste wel heel je rijdt ook geen 120 over een belgische kasseiweg denk ik, ik niet eens met de solofiets.
Ik ben in Belgie op de snelweg wel eens met 130 door een gat in het verder strakke asfalt 'gebatert'. Dan ben je best blij met een fatsoenlijke vork......
wat is jouw advies in deze kwestie???
Er zit nog wel wat levertijd op
Mijn voorzichtige schatting is dat als je met 150 in een Fiat Multipla duikt je nog niet binnen een meter stil staat.heb even zitten rekenen en kom op een mooi getal uit als de motor bij 150 kmh binnen 1meter moet stil staan. dan komen er aanzienlijk hoge krachten op de voorpvoorpoten. gelukkig kan ik niet zo hard remmen. haha. we praten dan over 416Kn. ter hoogte van de as.
Maar vanaf 150 binnen een meter stil staan
Hou je goed vast hé
om de vrij gekomen energie te berekenen heb je nu eenmaal een paar gegevens nodig.
ik lees nu ook net dat ik met 900kg moet gaan rekenen. die meter is echt niet heel gek als je het verhaal van dat slechte wegdek in België in ogenschouw neemt.