Er zijn voor ons dus drie waarden van belang, de afstand tussen twee windingen zit hier niet bij.
De schuifmodus laat ik buiten beschouwing.
De enige reden om verschil in windingafstanden aan te brengen is m.i. om progressie te bereiken, zoals ik al eerder schreef, elke winding wordt ongeveer even ver ingedrukt, zodra er windingen tegen elkaar zijn gedrukt, wordt het aantal windingen n kleiner en neemt de veerconstante toe.
De veer wordt dan stugger
Ook ik kan net doen of ik er verstand van heb en hier een heel.
haha. als ik de verhalen zo lees klinkt het allemaal wel annemelijk,
het mooiste is nog dat het begonnen is met een anders monteerde veer
gelukkig hoef ik hier niet te zeggen en te bepalen wie het meest gelijk heeft,
bedankt voor jullie kijk op deze materie
De afstand tussen de windingen is wel degelijk van belang.
Als je 2 veren hebt met een een gelijke onbelaste lengte, draaddikte, diameter en materiaal waarbij de ene het dubbele aantal windingen heeft t.o.v. de andere dan zal die ene een veerconstante hebben die half zo groot is als de andere.
Dus met de windingen dicht op elkaar is slapper, windingen ver uit elkaar is stugger.
Dat kun je heel simpel aantonen
Als je die 2 veren bovenop elkaar zet en gezamenlijk indrukt, dan zal de slappe veer 2x zo ver ingedrukt worden als de andere.
Maar het zal niet zo zijn dat de slappe veer helemaal ingedrukt wordt voordat de stugge veer in actie komt.
Jij bevestigt precies de door mij gegoogled formule, 2x zo veel windingen is 2x zo ver indrukken
Googelen is leuk maar....
De afstand tussen de windingen is wel degelijk van belang.
Als je 2 veren hebt met een een gelijke onbelaste lengte, draaddikte, diameter en materiaal waarbij de ene het dubbele aantal windingen heeft t.o.v. de andere dan zal die ene een veerconstante
Googelen is leuk maar....
het Legopakket ziet er goed uit.
komt je spatbord aan de schommel of aan de vork?
dat je de reactie stang van strip hebt gemaakt pakt heel goed uit, hij "valt weg" in het geheel.
een van de mooiste remklauw bevestigingen die ik heb gezien.
enigste wat je straks in de gaten dient te houden, is dat bij remmen de reactiestang niet word recht getrokken. er zit nu een bocht in (waarschijnlijk om de vering heen).
Of gaat veren. Da's ook niet goed voor de 'bite' van de remmen. Maar daar kom je dan gauw genoeg achter...
enigste wat je straks in de gaten dient te houden, is dat bij remmen de reactiestang niet word recht getrokken. er zit nu een bocht in (waarschijnlijk om de vering heen).
Recht trekken ben ik niet bang voor MAAR de tijd zal het leren
Of gaat veren. Da's ook niet goed voor de 'bite' van de remmen. Maar daar kom je dan gauw genoeg achter...
Wat wordt je dan gewaar? Wat is de oorzaak?