Xmax 125cc opvoeren

Xmax125

Rookie
26 mei 2022
2
1
Hallo mensen,

Ik heb onlangs m’n a1 rijbewijs gehaald en ga binnenkort een Xmax 125cc kopen (bj 2021).

Ik wil de optrek veel sneller hebben, wat moet ik eraan (laten) doen?
 
Het apparaat heeft 9kW en 11Nm.... wat denk je dat opvoeren voor enorm effect gaat hebben.. het dubbele vermogen is nog niet eens schrikwekkend veel.

Ik zou daarom willen voorstellen om de A1tijd vol te maken en dan, en ook dan pas, een krachtiger nieuwe motor uit te zoeken. De tijd vol te maken met de standaard xmax125 bedoel ik dan.
 
Als het puur voor optrekken gaat..

Meest simpele is tandwiel verhouding aanpassen
Daar valt denk ik geen winst te behalen.
605b9194e205457f06e45580db902489.png


Je kan een andere uitlaat etc gaan kopen maar let wel dat je gebonden bent aan 11Kw.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon een andere vario, Malossi of Polini bijvoorbeeld. Trekt hij sneller op maar het vermogen blijft gelijk. Kan wel een beetje invloed op je topsnelheid hebben. Ander gewicht rollers is ook een optie. Stuk goedkoper. Welk gewicht weet ik niet. Dat zul je aan andere X-Max 125 rijders moeten vragen. Andere uitlaat zal niet veel doen. Het is een viertakt.
 
Gewoon een andere vario, Malossi of Polini bijvoorbeeld. Trekt hij sneller op maar het vermogen blijft gelijk. Kan wel een beetje invloed op je topsnelheid hebben. Ander gewicht rollers is ook een optie. Stuk goedkoper. Welk gewicht weet ik niet. Dat zul je aan andere X-Max 125 rijders moeten vragen. Andere uitlaat zal niet veel doen. Het is een viertakt.
Dit is waar je naar zoekt. Dat is standaard opvoer techniek voor scooters. Lichtere rolletjes waardoor hij langer een hoger toerental aanhoud en je dus sneller optrekt. Je kan eigenlijk het best op (brom)scooter fora kijken welke techniek het best werkt.
 
Er is mij wel eens verteld door de ktm dealer dat die 125cc 2takt allemaal op papier met minder dan 11kw geleverd zijn maar in werkelijkheid allemaal tegen de 30pk hebben.

En zo verkochten ze die ook allemaal. En dat zou geen probleem met de verzekering geven. Een max snelheid zoals met brommers heb je immers geen last van.

Het wordt wel een verzekeringstechnisch probleem als je op papier 125cc mag hebben maar in werkelijkheid 300cc eronder hebt liggen.
 
Er is mij wel eens verteld door de ktm dealer dat die 125cc 2takt allemaal op papier met minder dan 11kw geleverd zijn maar in werkelijkheid allemaal tegen de 30pk hebben.

En zo verkochten ze die ook allemaal. En dat zou geen probleem met de verzekering geven. Een max snelheid zoals met brommers heb je immers geen last van.

Het wordt wel een verzekeringstechnisch probleem als je op papier 125cc mag hebben maar in werkelijkheid 300cc eronder hebt liggen.
Zodra ze hem op de bank zetten en er komt meer dan 11kw (15pk) dan hang je sowieso, ookal loopt hij op papier minder dan 11kw. Een beetje agent zal het ook wel kunnen zien aan hoe vlot dat ding rijdt denk ik
 
Zodra ze hem op de bank zetten en er komt meer dan 11kw (15pk) dan hang je sowieso, ookal loopt hij op papier minder dan 11kw. Een beetje agent zal het ook wel kunnen zien aan hoe vlot dat ding rijdt denk ik
In theorie heb je wellicht gelijk... In praktijk... Ooit een motorfiets op een rollenbank zien staan, dus niet zijnde bromfiets.

Je zegt bovendien hoe vlot een motor rijdt... Een geknepen 11kw rijdt op de top dicht tegen de 100km/u. Een onbegrensde 125cc zo rond de 120km/u. Knappe vent als je dat verschil met het blote oog ziet :)
 
Laatst bewerkt:
In theorie heb je wellicht gelijk... In praktijk... Ooit een motorfiets op een rollenbank zien staan, dus niet zijnde bromfiets.

Je zegt bovendien hoe vlot een motor rijdt... Een geknepen 11kw rijdt op de top dicht tegen de 100km/u. Een onbegrensde 125cc zo rond de 120km/u. Knappe vent als je dat verschil met het blote oog ziet :)
Tja misschien bij een ongeluk en het onderzoek dat de verzekering gaat doen, kans is klein/nihil zoals je zegt maar kan toch.

En die 11 kw van tegenwoordig gaan wel ietsjes rapper hoor die van mij haalde 150 (op de teller) dus zal ergens tussen de 130 en 140 echt zijn. Zonder iets op te voeren.
 
Tja misschien bij een ongeluk en het onderzoek dat de verzekering gaat doen, kans is klein/nihil zoals je zegt maar kan toch.

En die 11 kw van tegenwoordig gaan wel ietsjes rapper hoor die van mij haalde 150 (op de teller) dus zal ergens tussen de 130 en 140 echt zijn. Zonder iets op te voeren.
Er zullen in de loop van de tijd wel wat pktjes verloren zijn idd. En wellicht het verschil 2t/4t. Maargoed topsnelheid vind ik persoonlijk dan ook wat minder relevant dan trekkracht. Zo ook de TS.

Denk nog steeds als ie voor een 125cc 2takt gaat dat ie de meeste trekkracht behaald. Dat is ~vergelijkbaar met een 250cc 4takt
 
Terug
Bovenaan Onderaan