XR500R dynamo 12 V ?

Vinnie165

MF veteraan
5 apr 2005
2.823
1
Helchteren
Geeft een dynamo van een xr 500r bj 82 12 volt of 6 volt ?

ik heb volgens mij een xl500 dynamo in mijn xr500 zitten ( 5 draads ). Ik heb me wel eens laten vertellen dat ze die van een xl500 namen om een sterker licht te krijgen omdat deze met 2 circuits werkt

Als ik het schema van een xr500 bekijk heb ik maar 2 draden en zie ik ook geen gelijkrichter.

Ik heb hier wel een gelijkrichter op de xr500 zitten maar hier vertrekken ook maar 2 draden van ? Welke draden gaan dan verder naar de voor en achterlamp ?

De bedrading samen met de bobine is wel degelijk van een xr500 ?

iemand een idee.

Of als er iemand nog een dynamo heeft liggen van een xr 500
 
ikzelf heb een xl 500 en die geeft 6 v dc ,

de xr500 ben ik samen met een vriend aan het opknappen ( Ik krijg alleen 4 volt wisselspanning op de lamp )

Daarom zou ik graag willen weten hoeveel volt normaal een xr500 geeft.
 
ikzelf heb een xl 500 en die geeft 6 v dc ,

de xr500 ben ik samen met een vriend aan het opknappen ( Ik krijg alleen 4 volt wisselspanning op de lamp )

Daarom zou ik graag willen weten hoeveel volt normaal een xr500 geeft.

Van de oude XL 's was het inderdaad 6 volt, vanaf 82 (XL500R) is het 12 volt met accu. (teminsten de oude PD02 blokken).
Volgens mij zijn de XR's 12 volt systemen.

M.vr.gr.
Rene
 
Gelijkrichter heb je normaal alleen in combinatie met een batterij. (Bij een motorfiets met batterij werken sommige dingen dan als de motor niet draait bvb. lichten, maar deze werken ook zonder de batterij !) XR heeft normaal geen batterij.
Je voltage 6 of 12 V hangt niet af van je spoelen maar van je spanningsregelaar. Deze heb je in 6 of 12 V. Beter dat uitzoeken dan adhv je bouwjaar. Ombouw naar 12V is enkel je spanningsregelaar, lampjes en batterij aanpassen, dus dat gebeurt vrij frequent. Aan de lampjes alleen kun je je nog wel eens vergissen.
 
keb nog wel een xr voor je liggen waar ook nog een onsteking opzit ;)
uit mijn hoofd kwamen er bij de spoelen 2 draadjes uit, 1 voor de bobine en 1 voor eventuele verlichting, maar dat zit er allemaal niet meer op bij mij dus hier kan ik je niet meehelpen door iets door temeten oid.
 
de dynamo alleen is goed hoor
keb nog wel een xr voor je liggen waar ook nog een onsteking opzit ;)
uit mijn hoofd kwamen er bij de spoelen 2 draadjes uit, 1 voor de bobine en 1 voor eventuele verlichting, maar dat zit er allemaal niet meer op bij mij dus hier kan ik je niet meehelpen door iets door temeten oid.
;)
 
komt er bij een xr500 dan wisselspanning op die lampjes ?

thx voor de uitleg dominiek :)

Dus als ik een dynamo neem van een xl en een spanningregelaar van een xr krijg ik normaal gezien 12 V ,
 
het is alleen een spoel. er zit geen regelaar in en alles werkt op ac.

De weerstand van de lampjes regelen het voltage. Hoe lager de weerstand van de lampjes, hoe lager het voltage.
 
Bedradingsschema van een XR600 :
91-93_XR600R_wiring.gif

AC regulator is toch een spanningsregelaar zot ?
Huis-tuin-keuken voorbeeldje : als je 230V zet op een 12V spotje is het kapot ...
 
op mijn xl 500s bj 79 heb ik op de koplamp wisselspanning en het achterlicht en pinkers werken op DC. Ik heb wel een heel zwak voorlicht. als ik de spanning meet bij 5000 toeren meet ik 8.7 V AC.

klopt dit ?
 
als ik op mijn schema kijk is de koplamp rechtstreeks op de dynamo aangesloten en niet via de spanningsregelaar , gelijkrichter. De lamp brandt heel zwak. De lamp is 6 V
 
als ik op mijn schema kijk is de koplamp rechtstreeks op de dynamo aangesloten en niet via de spanningsregelaar , gelijkrichter. De lamp brandt heel zwak. De lamp is 6 V

Klopt, koplamp draait op wisselspanning. Geel-witte draad is je voeding, komt via de schakelaar aan het stuur naar je koplamp.
Spanningsregelaar staat altijd parallel, dus niet van belang bij planlezen om elektrische problemen op te lossen.
Gelijkrichter is enkel om je batterij te kunnen laden, alle lichten op gelijkstroom werken als je batterij nog geladen is.

Zwak branden is voor een deel normaal (6V), meet wel of je een goede spanning toekrijgt op je koplamp, of je een goede massa hebt (tussen frame en massadraad mag er geen weerstand zijn), test ook met een nieuw lampje (6V 25W)
 
Terug
Bovenaan Onderaan