xs400 ombouwen naar electrisch

martin010

MF'er
10 sep 2012
37
16
Rotterdam
Techniek is een serieus forum waar je om raad kan vragen bij technische problemen. Om een degelijk advies te krijgen is wel goede informatie nodig.

Gebruik daarom het onderstaande lijstje als leidraad:
  • Merk: Yamaha
  • Type: xs400
  • Bouwjaar: 1980
  • Kmstand: geen idee
  • Probleem: wil cafe racer bouwen met elektrische motor
  • Wanneer is het probleem onstaan: dit jaar
  • Wat is er al aan gedaan: motor is gestript, blok eruit en opbouw is in werking.

Hallo, heeft iemand goede links, tips en websites voor de onderdelen die nodig zijn voor een goede elektrische motor te bouwen?
 
Wat is je budget en wat is je doel?
Wil je 200km kunnen rijden met 130 per uur of wil je een 100km reikwijdte hebben met max 80?
Hoeveel verstand heb je van elektro?
Wil je zelf een controller in elkaar solderen of wil je standaard spul gebruiken?
Heb je al een idee of heb je alleen een kaal frame?
Heb je toevallig een oude heftruck gesloopt en denk je met de onderdelen 100km te halen of ga je investeren in echte onderdelen en een lithium ion of beter accu?
 
Wat is je budget en wat is je doel?
Wil je 200km kunnen rijden met 130 per uur of wil je een 100km reikwijdte hebben met max 80?
Hoeveel verstand heb je van elektro?
Wil je zelf een controller in elkaar solderen of wil je standaard spul gebruiken?
Heb je al een idee of heb je alleen een kaal frame?
Heb je toevallig een oude heftruck gesloopt en denk je met de onderdelen 100km te halen of ga je investeren in echte onderdelen en een lithium ion of beter accu?

Hi, nog geen budget bepaald maar ik zit niet voor de goedkoop hieraan te denken. Liefst optie met sterke torque en geen slakkengang. Ik ben bezig de motor klaar te maken voor een cafe racer. Maar nu ik de motor eruit heb, denk ik, is elektrisch ook een optie?
Ik heb nog geen budget maar als ik het doe wil ik het wel goed doen. Dus met een goede accu (of lithium batterij). Mijn kennis van electro is huis tuin en keuken kennis. En van een motorfiets bestaande motorfiets.
 

Bijlagen

  • IMG_3939.jpeg
    IMG_3939.jpeg
    147,2 KB · Weergaven: 13
Ik ben best ontzettend geinteresseerd in dit experiment, en behoorlijk thuis in vermogensregelende elektronica, daarbij heb ik ook nog een boel elektronica en elektra op voorraad dus als ik je mentaal of met onderdelen bij kan staan moetje het even laten horen.
Een tip is misschien om eens bij de electrische racers te kijken, die zijn veel elementairder opgebouwd dan de superzuinige straatfietsen met veel "simpelere" uitvoering van de techniek., wellivht wil @v.d.v. hier ook nog meedenken.

Begin niet gelijk met LiPo accus, die nemen een extra risico mee, met een paar semi-tractie accu's kom je best je experimentele tijd door.

Succes met de Tweewiel-Tesla :t
 
Heel goed plan dit!

Ik heb er ook al eens aardig wat tijd ingestoken om het uit te zoeken :) Mijn idee was om een licht motorfietsje te bouwen om wat korte ritjes in de buurt te maken voor de lol (uiterlijk beetje als ouderwets GP racertje uit de 125CC klacce) Max snelheid zou met 100 km/uur voldoende zijn en als het ding ongeveer 45min zou kunnen hobbelen is het prima.

Wat betreft keuring kun je het omkeuren van je huidige kenteken wel vergeten denk ik. Daar vragen ze naar gelijkblijvende cylinder aantallen.... :?:? wordt lastig invullen. Ik had sowieso een eigenbouw kenteken op de planning staan, en dat moet wel lukken met electrische aandrijving. Maarja moet je wel een eigen frame kunnen bouwen, want een eigenbouw kenteken krijg je niet op het XS400 frame...

Dan de onderdelen.... daarbij is google natuurlijk een mogelijke vriend ;) maar in dit geval was het een ander: KLIK

Je zult wel een beetje aan het tellen moeten slaan om een range en topsnelheid te bepalen. Wat betreft vermogen moet je echt lager inzetten dan wat de XS400 heeft. Het nominale vermogen van die electro motortjes ligt laag, maar ze hebben allemaal een kortstondig piekvermogen dat ze kunnen leveren, dus dat moet je eerder vergeleiken met je XS400. Koppel is er altijd voldoende bij een electro motortje, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

Kostbare dingen (relatief dan):
Accupakket
Controller
Oplader (die wordt vaak vergeten bij een totaalprijs)
Motor

Minder kostbare dingen (ook weer relatief):
Bekabeling
Omvormer naar 12V (voor de rest van je elktrisch systeem)
Contactor (sluit de stroomtoevoer af als het mis gaat)
Bediening (gas handvat enzo)


Succes :t

Later,

Loek
 
Owja, vergeten te vermelden.... projectje is niet doorgegaan vanwege de kosten. Voor de electro spulletjes was €3000,-- al snel te weinig (wel lithium accu's en een fatsoendlijke lader en controller) Motortje had ik geloof ik maar 8 of 12 kW genomen in de keuze. Framepje en complete fiets keuren lukt makkelijk onder de €1000,--
En hoeveel geld je in het bouwen wil steken licht natuurlijk aan jezelf, maar alles bij elkaar is €5000,-- da zo op B| en dat geld steek ik liever in mn circuitfiets dan.
 
Heb al jaren alles liggen om een elektrische enduro te maken, maar kom er gewoon niet aan toe wegens teveel projecten/ideeen.
Heb hier van 2 electrische stapelaars alles liggen (motoren + controllers), een XL250 wrak, een bergje recup batterijen uit nood-voedingen. kostprijs : nul euro . je werk heeft zo soms zijn voordelen :P

In Belgie is het onmogelijk dit legaal te doen, wij kunnen enkel een andere motor inbouwen mits toelating/medewerking van de fabrikant van het frame. denk niet dat Honda tijd en goesing heeft om zich met mij bezig te houden. Maar woon een beetje afgelegen, dus in alle stilte wat rond de velden in de buurt te rijden, geen kat die het zal kunnen horen om de flikken te bellen :+
 
Owja, vergeten te vermelden.... projectje is niet doorgegaan vanwege de kosten. Voor de electro spulletjes was €3000,-- al snel te weinig (wel lithium accu's en een fatsoendlijke lader en controller) Motortje had ik geloof ik maar 8 of 12 kW genomen in de keuze. Framepje en complete fiets keuren lukt makkelijk onder de €1000,--
En hoeveel geld je in het bouwen wil steken licht natuurlijk aan jezelf, maar alles bij elkaar is €5000,-- da zo op B| en dat geld steek ik liever in mn circuitfiets dan.
Ik ken ook iemand die best wel budget kon vrijmaken, maar er uit is gestapt omdat hij de kosten snel zag oplopen. Dat is dan wel al weer minstens een jaar of zes geleden, is het niet zo dat componenten inmiddels wat beter betaalbaar aan het worden zijn?
 
Heb al jaren alles liggen om een elektrische enduro te maken, maar kom er gewoon niet aan toe wegens teveel projecten/ideeen.
Heb hier van 2 electrische stapelaars alles liggen (motoren + controllers), een XL250 wrak, een bergje recup batterijen uit nood-voedingen. kostprijs : nul euro . je werk heeft zo soms zijn voordelen :P

In Belgie is het onmogelijk dit legaal te doen, wij kunnen enkel een andere motor inbouwen mits toelating/medewerking van de fabrikant van het frame. denk niet dat Honda tijd en goesing heeft om zich met mij bezig te houden. Maar woon een beetje afgelegen, dus in alle stilte wat rond de velden in de buurt te rijden, geen kat die het zal kunnen horen om de flikken te bellen :+

Misschien wil @martin010 wel e.e.a. van je overnemen!
 
Owja, vergeten te vermelden.... projectje is niet doorgegaan vanwege de kosten. Voor de electro spulletjes was €3000,-- al snel te weinig (wel lithium accu's en een fatsoendlijke lader en controller) Motortje had ik geloof ik maar 8 of 12 kW genomen in de keuze. Framepje en complete fiets keuren lukt makkelijk onder de €1000,--
En hoeveel geld je in het bouwen wil steken licht natuurlijk aan jezelf, maar alles bij elkaar is €5000,-- da zo op B| en dat geld steek ik liever in mn circuitfiets dan.

haha ja circuit racen is ook een gave optie! Maar daar heb ik afgelopen jaren een total loss cbr 929 voor opgeknapt.
 
zeker geïnteresseerd in.
Maar die keuring voor eigenbouw gaat dus nooit lukken met een bestaand frame? Dat is dan ook meteen helder.
Als je het framenummer en de mark/type-naam wil behouden niet, maar als je er aan klust en het presenteert als zelfbouw kan het wel.
(Ik herinner me de nodige zelfbouwprojecten van vrienden uit het verleden, dat is waar ik me op baseer.)
 
Ik heb er ook al eens aardig wat tijd ingestoken om het uit te zoeken :) Mijn idee was om een licht motorfietsje te bouwen om wat korte ritjes in de buurt te maken voor de lol (uiterlijk beetje als ouderwets GP racertje uit de 125CC klacce) Max snelheid zou met 100 km/uur voldoende zijn en als het ding ongeveer 45min zou kunnen hobbelen is het prima.

precies waar ik aan zat te denken Loek. Zou toch super mooi zijn.
 
Ik heb ooit van iemand gelezen die een Daf 33 (personenauto) heeft opgebouwd naar elektrisch. Daarnaast nog een solex en ik geloof een scooter.
Die Daf is bij de RDW geweest en dat is gelukt, dus een bestaand kenteken/ frame omkeuren dat lijkt wel degelijk te kunnen.
Het zal wel duur worden denk ik ja.

gevonden, vrij uitgebreid beschreven:

DAF 33e
 
Ik heb ooit van iemand gelezen die een Daf 33 (personenauto) heeft opgebouwd naar elektrisch. Daarnaast nog een solex en ik geloof een scooter.
Die Daf is bij de RDW geweest en dat is gelukt, dus een bestaand kenteken/ frame omkeuren dat lijkt wel degelijk te kunnen.
Het zal wel duur worden denk ik ja.

gevonden, vrij uitgebreid beschreven:

DAF 33e
Ja, geweldig, ik herinner me het artikel met filmpje op Omroep Gelderland, maar de link die jij geeft had ik nog niet gezien. Lekker leesvoer. :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan