Vorig jaar begon mijn mijn Yamaha FZ-1S uit 2007 (injectie) met 63000 km op de teller te stotteren bij lage toeren. Ik heb hem toen direct een beurt gegeven. Met bougies, olie, luchtfilter, oliefilter, koelvloeistof, alles zag er eigenlijk goed uit, dat filter had er makkelijk nog twee jaar in kunnen blijven zitten en ook de olie was nog schoon, al is dat op het oog minder goed te beoordelen. De motor liep toen iets beter maar al snel was de misfire terug. Ik heb sinds dien minder erop gereden en een paar keer Euro 98 E5 getankt (twee jaar geleden kon je nog 95 E5 kopen, maar inmiddels is dat niet meer). Ik rijd eigenlijk het hele jaar door dus de benzine is nooit meer dan 3 maanden oud ofzo (dit geldt ook voor de winter). Ik denk dus een misfire op een cilinder (ik weet niet welke). Je hoort dit en ziet de toerenteller dan ook wat naar beneden zakken. Bij rijden merk ik dat de motor dan een beetje inhoudt. Dit gebeurd vooral als de motor goed warm is, ik woon in Rotterdam, dus na een flinke stadsrit is dit het ergst. Bij veel gas lijkt het erger te worden maar bij hoge toeren juist minder. Wegrijden van uit stilstand (zonder dit met slippende koppeling te doen) klinkt alsof ik in een traktor rijd ofzo.
Wat ik heb gedaan: zoals ik al schreef: bougies, olie, luchtfilter. Maar ook de bobines heb ik nagemeten en deze waren allemaal goed (allemaal de zelfde weerstand). Ik heb gelezen dat dit zou kunnen komen doordat de draden (bij een oude auto zou je dat een bougiekabel noemen, maar nu is het een bobinekabel) bij opwarmen veel weerstand kunnen krijgen. Maar als ik zo kijk zou ik niet zeggen dat ik dat makkelijk kan omleggen. Een ander bericht was dat de bobines bij 'kamertemperatuur' binnen spec zijn, maar misschien bij opwarmen te veel weerstand geven. Zomaar 4 bobines vervangen (voor net geen €100 per stuk zie ik niet zitten).
Wat is nu wijsheid?
Wat ik heb gedaan: zoals ik al schreef: bougies, olie, luchtfilter. Maar ook de bobines heb ik nagemeten en deze waren allemaal goed (allemaal de zelfde weerstand). Ik heb gelezen dat dit zou kunnen komen doordat de draden (bij een oude auto zou je dat een bougiekabel noemen, maar nu is het een bobinekabel) bij opwarmen veel weerstand kunnen krijgen. Maar als ik zo kijk zou ik niet zeggen dat ik dat makkelijk kan omleggen. Een ander bericht was dat de bobines bij 'kamertemperatuur' binnen spec zijn, maar misschien bij opwarmen te veel weerstand geven. Zomaar 4 bobines vervangen (voor net geen €100 per stuk zie ik niet zitten).
Wat is nu wijsheid?