Yam FZ1 stotteren bij Stotteren bij

klonic

Rookie
23 mei 2021
3
0
Vorig jaar begon mijn mijn Yamaha FZ-1S uit 2007 (injectie) met 63000 km op de teller te stotteren bij lage toeren. Ik heb hem toen direct een beurt gegeven. Met bougies, olie, luchtfilter, oliefilter, koelvloeistof, alles zag er eigenlijk goed uit, dat filter had er makkelijk nog twee jaar in kunnen blijven zitten en ook de olie was nog schoon, al is dat op het oog minder goed te beoordelen. De motor liep toen iets beter maar al snel was de misfire terug. Ik heb sinds dien minder erop gereden en een paar keer Euro 98 E5 getankt (twee jaar geleden kon je nog 95 E5 kopen, maar inmiddels is dat niet meer). Ik rijd eigenlijk het hele jaar door dus de benzine is nooit meer dan 3 maanden oud ofzo (dit geldt ook voor de winter). Ik denk dus een misfire op een cilinder (ik weet niet welke). Je hoort dit en ziet de toerenteller dan ook wat naar beneden zakken. Bij rijden merk ik dat de motor dan een beetje inhoudt. Dit gebeurd vooral als de motor goed warm is, ik woon in Rotterdam, dus na een flinke stadsrit is dit het ergst. Bij veel gas lijkt het erger te worden maar bij hoge toeren juist minder. Wegrijden van uit stilstand (zonder dit met slippende koppeling te doen) klinkt alsof ik in een traktor rijd ofzo.

Wat ik heb gedaan: zoals ik al schreef: bougies, olie, luchtfilter. Maar ook de bobines heb ik nagemeten en deze waren allemaal goed (allemaal de zelfde weerstand). Ik heb gelezen dat dit zou kunnen komen doordat de draden (bij een oude auto zou je dat een bougiekabel noemen, maar nu is het een bobinekabel) bij opwarmen veel weerstand kunnen krijgen. Maar als ik zo kijk zou ik niet zeggen dat ik dat makkelijk kan omleggen. Een ander bericht was dat de bobines bij 'kamertemperatuur' binnen spec zijn, maar misschien bij opwarmen te veel weerstand geven. Zomaar 4 bobines vervangen (voor net geen €100 per stuk zie ik niet zitten).

Wat is nu wijsheid?
 
Heeft jouw FZ1 bobines met een stuk kabel en een bougie dop of pen bobines direct op de bougies ?
Als het "gewone" bobines zijn zou ik de kabels en doppen goed inspecteren. Zie je koolstof vonksporen dan dop en kabel vervangen. Check ook of het afwatering gat in de cilinder kop niet verstopt zit.

Ook kan het stotteren een benzine / injecteur probleem zijn. Het brandstofpomp filter kan ook smerig zijn. Ook kan het nodig zijn de 4 injecteurs in een ultrasoon bad te reinigen.

Hoelang is het geleden dat de klepspeling gechecked is ?
 
Laatst bewerkt:
  • Kleppen stellen is 20.000 km geleden gebeurd, ik denk een jaar of 6 geleden. Staat dus op de planning voor over 20.000 km.
  • De motor heeft penbobines (direct op de bougie). Ik heb de bougies en bobines vrij grondig geïnspecteerd en kon niets vinden dat afweek. Ook alle elektroden van de bougies zagen er goed uit. Volgens mij is de ontbranding meestal dus prima.
  • Injectiereiniger heb ik geprobeerd.
  • Brandstof filter heb ik vorig jaar niet vervangen
 
Het is zo te zien zo erg dat het zelfs in je topctitel doorwerkt

Het enige dat ik niet tegenkom is dat de doorlaat en opbrengst van de verstuivers gecontroleerd is, eerst passief en dan actief.
 
Zelf nog niet gehad met mijn fz1 maar je leest wel veel dat de bobines issues kunnen geven die hier op lijken. Op markplaats biedt nu iemand ze 2e hands aan voor €10/stuk: Link

Scheelt een stuk met nieuw, doet minder pijn als het toch wat anders is ;)
 
Nou ik doelde eigenlijk op het feit of er electronica in die bobines zit, als je dat meet gedraagt zo'n meting zich op iedere soort / type /merk meter anders... Wat worden ze? 70 graden? de pizza gaat al op 200 en als ze toch al verdacht zijn liggen ze zo in de oven hoor.
 
Dit staat in de service manual. Is dus inderdaad te testen. Oven is ook een goede optie :).

A4A171FD-824E-4FC3-9EB6-05F4E8F153CE.jpeg

FAA91D10-3916-4896-AEF2-AB980D09D7B4.jpeg
 
Als de vonk slecht is wil het wel eens helpen de electrodes een beetje dichter te zetten

Rob RD trekt de dekens over zijn kop, logt uit, zet de computers uit en dimt het licht

:X :X :W
 
Ik heb ergens anders al eens gelezen dat ik de bobines in de oven moet leggen en ze dan op 90 graden moet meten.

Ook heb ik gelezen dat de draden naar de bobines slecht kunnen worden en vooral bij hoge temperaturen problemen kunnen geven.

Ik heb zojuist maar gewoon de penbobines vervangen voor setje van Amazon (= Aliexpress achtig), het is zo’n onbereikbare rotoren dat ik geen zin heb ik diagnose e.d. Ik merkte direct dat de motor weer als vanouds loopt. Dit setje kostte overigens 85€ ofzo (voor 4 stuks) en wordt dan vanuit Duitsland verstuurd (fijn ivm importheffing). Nu maar hopen dat dit geen wegwerpbobines blijken te zijn.

Helaas lag mijn motor 2 uur na thuiskomst op de zijkant, nu kan ik een remhendel gaan vervangen :(
 
Terug
Bovenaan Onderaan