Yamaha Diversion 900 schijfbouten

Sutur

MF'er
30 mei 2018
62
52
Hi,

Mijn Diversion 900 van 1997 ziet er nog best goed uit. Maar door het buitenstaan zijn de schijfbouten gaan roesten en dat ziet er lelijk en verwaarloosd uit.

Kan ik de bouten één voor één vervangen terwijl ik de schijven laat zitten, of is dat onverstandig?

De procedure staat beschreven in het service manual (momentum en gebruik van een soort blauwe lijm).

Bedankt!
 
Yep. Zorg dat je zeker weet dat de inbus er goed in zit, beter een inbusdop die je nog een tikkie na geeft dan een haaks sleuteltje. Tikkie kan ook er voor zorgen dat het borgmiddel schrikt, verwacht er niet te veel van

Eigenlijk moeten die bouten "kruislings" aangetrokken worden (1-4-6-3-5-2). Dus eerst boutjes erin, later aantrekken... Soms zit er borgmiddel op nieuwe bouten, soms moet je het eropsmeren. Ze zeggen dat je de gaten schoon moet(kan) maken met een tap, maar als de oude bout eruitkomt kan de nieuwe er ook in.
 
Laatst bewerkt:
Met een verf fohn of een brander. Als je er een natte vinger op tikt en het sist is het zeker heet genoeg. Maar je kunt ook gewoon de sleutel er op zetten en proberen. Als de Locktite begint te verweken kan je met minder kracht draaien.
 
Kan je niet gewoon HG roestoplosser aanbrengen en daarna gewoon met een penseeltje de kopjes weer zwart maken? Scheelt je een momentsleutel, stoken (en bij verkeerd stoken een nieuwe remschijf) en afbrekende bouten.

En hoe ziet de rest van de motor er uit?
 
Kan je niet gewoon HG roestoplosser aanbrengen en daarna gewoon met een penseeltje de kopjes weer zwart maken? Scheelt je een momentsleutel, stoken (en bij verkeerd stoken een nieuwe remschijf) en afbrekende bouten.

En hoe ziet de rest van de motor er uit?
De motorfiets ziet er verder best heel goed uit.
Foto van één van de schijven bijgevoegd:
 

Bijlagen

  • 1599B970-1BE5-4FDA-A8EC-D5A5C57AD5BA.jpeg
    1599B970-1BE5-4FDA-A8EC-D5A5C57AD5BA.jpeg
    1,4 MB · Weergaven: 12
Dan ga ik nog steeds voor dat HG spul. Werkt uitstekend. Blanko metaal daarna, ff naspoelen met water, wel corrosief spul dus wederom met een penceeltje onverdund aanbrengen. Daarna ontvetten en ff met action verf in een dopje spuiten en met penceeltje bijwerken.

Je draait ze kapot als je ze gaat wisselen.
 
Dan ga ik nog steeds voor dat HG spul. Werkt uitstekend. Blanko metaal daarna, ff naspoelen met water, wel corrosief spul dus wederom met een penceeltje onverdund aanbrengen. Daarna ontvetten en ff met action verf in een dopje spuiten en met penceeltje bijwerken.

Je draait ze kapot als je ze gaat wisselen.
Of die anti roest van de A-Zee-Tion, werkt verbazingwekkend goed
Staat hij meteen in de primer en kan je hem spuiten of je laat ze zwart.
 
Met alleen in primer laten staan (na uitharden omvormer) duurt het niet lang voordat ze weer roesten. Ik zou ze ten alle tijden opnieuw aflakken.

De action roestonvormer werkt best OK ja, heb hem onlangs nog gebruikt op een schommelbankje in de tuin. Maar is een spuitbus en een owatrol of brunox werkt echt wel vele malen beter.

Voordeel van HG vind ik dat het dus juist geen spuitbus is en je kan het verdunnen met water en onderdelen onder dompelen of puur opkwasten.
 
Is dat geen omvormer?
Dan moet je eerst schuren zoals geopperd. Meer kans om de rest er omheen te bekrassen.

Maar ja, kan natuurlijk ook.

is er een verschil tussen omvormer en oplosser? Op de site van HG worden de termen door elkaar gebruikt..

 
Ik ben geen expert en er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het wel exact weten maar ik noem het omvormer en oplosser om het verschil duidelijk te maken dat de omvormer de roestlaag chemisch veranderd en het roestproces stopt waar de oplosser de roestlaag verwijderd (en gelijk wellicht ook om vormt waardoor de 2 termen op de site door elkaar gebruikt worden, wat logisch is want het roestproces gaat verder dan wat je kan zien en zal dus gestopt moeten worden).

Anyhow, just my 2 cents :)
Dit is mijn ervaring in roest behandeling.
 
Ook weer waterdun en hoe zit het met de omgeving van de bout?

Ik weet dat azijn nog wel eens een witte aanslag achter laat.

Ook heb ik veel huis tuin en keuken middelen geprobeerd maar ben ik vooral heel ongeduldig en ben ik tevreden over Brunox en HG roestoplosser.
 
Terug
Bovenaan Onderaan