Yamaha Diversion 900 schijfbouten

Sutur

MF'er
30 mei 2018
62
52
Hi,

Mijn Diversion 900 van 1997 ziet er nog best goed uit. Maar door het buitenstaan zijn de schijfbouten gaan roesten en dat ziet er lelijk en verwaarloosd uit.

Kan ik de bouten één voor één vervangen terwijl ik de schijven laat zitten, of is dat onverstandig?

De procedure staat beschreven in het service manual (momentum en gebruik van een soort blauwe lijm).

Bedankt!
 
Oeiiiii....zie nu pas de foto's ik zou ze ook vervangen als ze er zo uitzien....alleen ben ik bang dat het al te verroest is om ze goed er uit te draaien. Idd roestoplosser (ik heb ook goede ervaring met HG) maar Fertan schint ook goed te zijn, en een likje (verf) geven.
 
Met een slagschroevendraaier of vlechttang even los schrikken, met inbus sleutel eruit draaien, raakvlakken goed schoonmaken en weer vast zetten met RVS flensbouten en een druppeltje loctite. Heb je er geen omkijken meer naar.

(ja maar RVS flensbouten blablabla; mijn 300kg zware Vmax stopt al jaren als een dolle met extra grote 320mm schijven, Brembo zut en stahlflex en die bouten geven geen krimp en roesten ook niet).
 
Jij weet wat je moet kopen, als TS naar de bouwmarkt gaat komtie ipv RVS flensbouten met te korte 4.6 zeskant bouten. Als je tot mijn helden wilt gaan behoren geef je hem een link waar hij alleen nog maar een aantal (12, goed, kan je ook doen) in hoeft te vullen
 
of
Button Head Bolts Flanged Screws Allen Key A2 Stainless Steel M3 M4 M5 M6 M8 | eBay (kies M8-30mm)

of titanium, roest ook niet
M8 Titanium Hex Head Flange Bolt, 15 20 25 30 35 40 45 x1.25 thread Honda Suzuki | eBay (kies M8 x 30mm)
 
Uit de afbeeldingen blijkt niet of het allemaal tapbouten zijn, maar dan zouden de eerste 2 al afvallen. Hebben de originele bouten een borstje?
 
Foto van jou riemschijf met geroeste bouten .dat zijn heel bolkop inbus bouten ISO 7380 verwacht metrisch .
Advies ga eerst alle 12 verroeste inbus bouten proberen los te maken , dit met goed gereedschap liefst met dop
Inbus korte uitvoering
Gaat dat goed. Meet dan een van de verroesten bolkop inbus bout op lengte en dia .en bestel nieuwe
Kies uit staal zwarte BK 10.9 ISO 7380
Of uit RvS BK A2 ISO 7380
Of titanium BK 7380 (als je veel geld heb )
 
Hebben de originele bouten een borstje?
Ik verwacht van wel,Yamaha gebruikt al jaren dezelfde bouten met borst,alleen met torx kop bij de jongere modellen,maar verder allemaal identiek.
Dus zoals jij zegt kan je met die RVS bouten die Vmaxxx voostelt helemaal niets.
En ik vermoed ook dat je niet makkelijk dezelfde bouten als origineel zal vinden in RVS.
Mogelijk bij specialisten in titanium voor racegebruik.
 
Als ik het zo allemaal lees kan je beter een donor motor zoeken. Dat gaat nooit meer goed komen.

Heb je het HG spul al gehaald of owatrol al aangebracht? Ze hadden al weer kunnen stralen in de tijd van deze discussie. Samen met elke andere bout op de motor.
 
Misschien zit er wat bij
 
Het zal het eerste type zijn,zoals ik zei mogelijk bij een specialist als Probolt,de prijs is dan navenant.
Gewoon in de ijzerwarenhandel ga je die niet vinden.
Ik heb al eens een zoektocht naar vergelijkbare bouten gedaan bij bedrijven die niets dan bouten verkopen,en heb toen niets bruikbaars gevonden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan