Ik heb niet op de motor gereden die jij vandaag reed. Dus misschien is-ie bagger, of misschien hoort het zo en moet je er aan wennen. Dat kan dus verder niemand beoordelen, tenzij-ie ook op die specifieke fiets gereden heeft. Ik deel alleen maar mijnervaring met de FJR, en er passeerden er een paar de revue...rijd toch op genoeg motoren enook genoeg met injectie, maar zo erg als het me vandaag opviel is me nog niet eerder opgevallen
Zie boven. Verder: ik heb de 2006 gehad, met het "snelle gashendel", en de 2011 (gelijk aan 2008), alsook een 2002, 2013, 2015 en nu een 2016. Aan/uit gasreactie is er bij alle modellen. Zo ook bij mijn Triumph, mijn KTM, de Suzuki van vriendinlief heeft het nog erger, en eigenlijk alle motoren die ik de afgelopen 15 jaar reed. Je kunt eraan wennen, en als niet dan zijn er de oplossingen die ik aangaf. Synchronistatie van gasklephuizen kan het verminderen (of verergeren, als die sync niet goed is), en idem geldt voor luchtfilter, klepspeling en bougies. Dus dat is mogelijk iets om naar te kijken: staat van onderhoud.of een 2008 model kopen, daar zou het blijkbaar ook weg zijn.
KTM is nogal splinternieuw, blijft op dit punt waardeloos. Dat er merken zijn die dat mss beter voor elkaar hebben... zou kunnen, is niet mijn ervaring. Sowieso zijn de motoren die automatisch uitschakelende knipperlichten hebben ook anno nu erg in de minderheid. Maar je kunt altijd een V-Rod kopen, of nee, die heb je al, dus hoeft niet... FJR heeft iig geen automatisch uitschakelende knipperlichten, dus dat maakt die keuze lekker eenvoudig...Mijn V-Rod schakelt het zelden te vroeg uit. Dat het niet goed was in 1987 wil natuurlijk niks zeggen over wat er tegenwoordig mogelijk is.
Zelfs tegenwoordig zijn er maar een handvol motoren die cruise control hebben, dus vanzelfsprekend is het sowieso niet. Ik verklaarde alleen waarom het niet op een 2007 FJR zit, daar kan ik ook niets aan doen. Als het voor jou een big deal is, dan kun je after market spullen overwegen. Bij de "popo" zat er een stelschroefje in het gashendel, waarmee dat gashendel in de gewenste positie vastgezet kon worden: dat was handig als je achterstevoren zittend naar bepaalde weggebruikers wilde/moest zwaaien. Natuurlijk beter niet vergeten te lossen als je wilt stoppen, of op je muil gaat... Anders een GoldWing kopen, of nee, die heb je al...Ik stiekem best wel vaak op de snelweg als ik km's aan het maken ben, en dat op een motor uit 1989 die het al standaard had. Niet zo verfijnd als tegenwoordig kan, maar had er niet eens bij stilgestaan dat het er niet op zou zitten, juist omdat op een motor uit 1989 ik heb al heb.
Zo toch even de foto's aangepast op de vorige pagina. Met een beetje mazzel kan ik hem morgen ophalen :p
Je klinkt alsof je op stap bent geweest met een droom die uiteindelijk toch tegen leek te vallen. Beviel de rit je eigenlijk wel? Nee is ook een antwoord, je geeft er het nodige aan uit, dan moet je er ook plezier mee gaan hebben. Als het nu al niet goed voelt, gaat het waarschijnlijk ook niet beter worden. Ik vind het een hele fijne all rounder. Niet zo spannend als een ZX-10R, R1 of ZZR1400, niet zo toergericht als een K1600GTL of Goldwing, maar een heerlijke all rounder, waarmee je zo ongeveer alles kan (al vindt ie off road niet heel leukWel wat wervelingen met de ruit, maar daar zou een andere nog wel wat verbetering in kunnen brengen denk ik.
Vermogen en stuureigenschappen zijn eigenlijk wel wat ik ervan verwacht had, maar die aan/uit reactie van de gashendel vond ik maar irritant, ff gas eraf en er weer op is niet echt soepel te doen.
Je hebt echt een fluwelen handschoentje nodig om zonder schokken over te schakelen. want het lijkt net alsof er de 1 paar mm slag niets te doen is en dan ineens wakker wordt dat je al voorbij die paar mm bent. Volgens de dealer was het misschien nog in te stellen via de TPS, maar dat moest hij navragen bij de monteurs (die er vandaag niet waren, morgen dus ff terugbellen)
Zou het wel raar vinden, want hij zou net zijn 80.000km beurt hebben gehad bij de yamaha dealer waar die stond, dus lijkt me dat alles dan nagekeken en in orde zou zijn. Ook zou hij altijd hier in onderhoud zijn geweest dus de eventuele vervanging van de ECU die ik zie op Model RP13 (Bouwjaren 2006-2007) zou hij al gehad moeten hebben lijkt me.
Of is het gewoon standaard zo en valt het mij zoveel op ?
Ook miste ik dingen die voor mij eigenlijk vrij standaard zouden zijn op zo'n grote toermotor als automatische knipperlicht uitschakeling en cruise control.
Die laatste zit er pas vanaf 2013 op. maar die valt echt buiten budget !
Die kleur blijft een FJR goed staan, mooie motor! Ga je veel plezier mee hebben, rijdt echt heerlijk! Doet de kuipruit het goed? Ik ben nog geen vroege FJR tegengekomen waarbij de kuipruit niet in de laagste stand gaat bij contact uit en op de foto's lijkt ie hoger te staan.Zo toch even de foto's aangepast op de vorige pagina. Met een beetje mazzel kan ik hem morgen ophalen :p
Weer iets geleerd, thanks!De automatische terugkeer van de ruit bij contact uitschakelen is heel makkelijk uit te schakelen en bij heel veel FJR's ook gebeurd. Kwestie van een stekkertje onder de tellers lostrekken.
Ok, top, dus... Wie heeft er nog een paar? (zwart liefst)
Weer iets geleerd, thanks!
Maar vanaf 2006 is hij alleen maar met abs en zijkoffers geleverd voor zover ik weet, en ik wil toch wel minimaal een 2006 model.Je klinkt alsof je op stap bent geweest met een droom die uiteindelijk toch tegen leek te vallen. Beviel de rit je eigenlijk wel? Nee is ook een antwoord, je geeft er het nodige aan uit, dan moet je er ook plezier mee gaan hebben. Als het nu al niet goed voelt, gaat het waarschijnlijk ook niet beter worden. Ik vind het een hele fijne all rounder. Niet zo spannend als een ZX-10R, R1 of ZZR1400, niet zo toergericht als een K1600GTL of Goldwing, maar een heerlijke all rounder, waarmee je zo ongeveer alles kan (al vindt ie off road niet heel leuk). Maar dat is wat ik zoek in mijn motor, hoeft niet te zijn wat jij zoekt.
Gasdosering: Ik raad aan: probeer eerst een paar exemplaren. Een tweedehands fiets met ruim 80.000 km ervaring hoeft niet representatief te zijn voor de hele serie.Ik vond het gas op de FJRs waar ik op gereden heb allemaal prima te doseren. Geen last van aan/uit of schokkerig rijden. VEEL beter dan een 2006 RSV Mille en beter dan een groot deel van de motorfietsen die ik gereden heb. Kan zijn dat je een mindere 2007 FJR hebt getroffen, kan ook zijn dat jij gewoon anders gewend bent. Zo kan ik ook bijvoorbeeld niet echt wennen aan de dosering van de koppeling in de Volkswagens met 1.4 TSI motor, terwijl hele volksstammen erbij zweren...
Extra's: Een FJR is ook geleverd zonder zijkoffers of ABS, vond ik ook vreemd voor zo'n nieuwe sportieve toermachine. Feit is dat het er niet op zit. Dus dan wordt het kiezen: lekker rijden op een FJR zonder die extra's, aftermarket erop (laten) bouwen, doorsparen voor een nieuwere, zodat je in ieder geval cruise hebt, of die FJR laten zitten en rond blijven rijden met Goldwing en Harley die wel de extra's bieden die je wilt.
...
Gevoelsmatig lijkt me dat ook onwaarschijnlijk, maar alles kan. Misschien is er schade mee gereden, of misschien komt-ie bij een korps vandaan die er niet zoveel gebruik van maakte. Dat kwam weleens voor aangezien in die tijd korpsen hun eigen materieel mochten kopen, de laatste jaren is er een centrale pool en gaan die dingen doorgaans pas bij 100k of meer de deur uit.Misschien toch nog maar eens op een andere een proefrit maken, heb er weer 1 zien staan, maar dat is volgens mij een ex-overheidsmotor en dan vind ik de kmstand van 48000 eigenlijk verdacht laag voor een 2006 model en de verkoper reageert niet op mail.
Ja ik ken de kaoko systemen, maar vind een "echte" cruise controle toch praktische en veiliger. bij een aanraking van de rem of koppeling wordt de cruise control direct gedeactiveerd.Cruise control laat zich makkelijk oplossen: klik
Dat bedoel ik.Dat is trouwens allemaal iets anders dan "cardanreactie", waar het gaat om het oprichten van de motor onder hellingshoek. Daar heeft de FJR idd nauwelijks last van.
Goedemorgen, assumptions are the mother of all fuckups...Verkeer ik al jaren in de veronderstelling dat ik dagelijks rond rij met zo'n beetje de beste brommer die te koop is lees ik nu dat dat ding eigenlijk bagger is.