DucBMW
MF veteraan
Ik heb niet op de motor gereden die jij vandaag reed. Dus misschien is-ie bagger, of misschien hoort het zo en moet je er aan wennen. Dat kan dus verder niemand beoordelen, tenzij-ie ook op die specifieke fiets gereden heeft. Ik deel alleen maar mijnervaring met de FJR, en er passeerden er een paar de revue...rijd toch op genoeg motoren enook genoeg met injectie, maar zo erg als het me vandaag opviel is me nog niet eerder opgevallen
Zie boven. Verder: ik heb de 2006 gehad, met het "snelle gashendel", en de 2011 (gelijk aan 2008), alsook een 2002, 2013, 2015 en nu een 2016. Aan/uit gasreactie is er bij alle modellen. Zo ook bij mijn Triumph, mijn KTM, de Suzuki van vriendinlief heeft het nog erger, en eigenlijk alle motoren die ik de afgelopen 15 jaar reed. Je kunt eraan wennen, en als niet dan zijn er de oplossingen die ik aangaf. Synchronistatie van gasklephuizen kan het verminderen (of verergeren, als die sync niet goed is), en idem geldt voor luchtfilter, klepspeling en bougies. Dus dat is mogelijk iets om naar te kijken: staat van onderhoud.of een 2008 model kopen, daar zou het blijkbaar ook weg zijn.
De 2006-2007 FJR had een progressieve overbrenging tussen gashendel en gasklephuizen. Ik vond dat prachtig, maar niet iedereen is er fan van. Qua aan/uit reactie maakt het iig weinig uit: het enige wezenlijke verschil is de mate waarin je het gashendel moet draaien om van nul naar max te gaan, en ja, het 2007-2008 gashendel draaide iets zwaarder. Dat raakt aan de doseerbaarheid van een hitsige vierpitter, maar maakt geen verschil rondom gas dicht/open. Verkleinen van de speling op het gashendel vergroot het gemak van doseren rondom dat specifieke punt, en dat geldt niet alleen voor een FJR.
KTM is nogal splinternieuw, blijft op dit punt waardeloos. Dat er merken zijn die dat mss beter voor elkaar hebben... zou kunnen, is niet mijn ervaring. Sowieso zijn de motoren die automatisch uitschakelende knipperlichten hebben ook anno nu erg in de minderheid. Maar je kunt altijd een V-Rod kopen, of nee, die heb je al, dus hoeft niet... FJR heeft iig geen automatisch uitschakelende knipperlichten, dus dat maakt die keuze lekker eenvoudig...Mijn V-Rod schakelt het zelden te vroeg uit. Dat het niet goed was in 1987 wil natuurlijk niks zeggen over wat er tegenwoordig mogelijk is.
Zelfs tegenwoordig zijn er maar een handvol motoren die cruise control hebben, dus vanzelfsprekend is het sowieso niet. Ik verklaarde alleen waarom het niet op een 2007 FJR zit, daar kan ik ook niets aan doen. Als het voor jou een big deal is, dan kun je after market spullen overwegen. Bij de "popo" zat er een stelschroefje in het gashendel, waarmee dat gashendel in de gewenste positie vastgezet kon worden: dat was handig als je achterstevoren zittend naar bepaalde weggebruikers wilde/moest zwaaien. Natuurlijk beter niet vergeten te lossen als je wilt stoppen, of op je muil gaat... Anders een GoldWing kopen, of nee, die heb je al...Ik stiekem best wel vaak op de snelweg als ik km's aan het maken ben, en dat op een motor uit 1989 die het al standaard had. Niet zo verfijnd als tegenwoordig kan, maar had er niet eens bij stilgestaan dat het er niet op zou zitten, juist omdat op een motor uit 1989 ik heb al heb.
Boodschap: ik kan er niets aan doen dat de gewenste extra's niet op de motor zitten die je proefreed, of op eender welke andere standaard FJR uit die periode. Ik kan alleen toelichten waarom dat is. Het is wat het is, aan jou de keuze of dat een showstopper is.
Laatst bewerkt: