geen 4750 voor ene van 2004
Wat is het bouwjaar van de FJR, en zit er toevallig een topkoffer op?Beste allemaal,
Heb een technisch vraagje voor jullie, als ik die hier mag stellen.
Mijn vader heeft een FJR 1300. Hij heeft aangegeven dat de motor, achter, begint te trillen boven 120km/h als hij op de snelweg rijd. Dit wordt wat ergers als hij het windscherm naar boven doet.
Ik heb zelf al de achterbrug en achterwiel op speling gecontroleerd. De vorige eigenaar had dit allemaal al vervangen bij 50.000km aangezien dit een zwakke plek was zei die. Achterbrug leek beetje speling te hebben, maar ik heb het alleen gecontroleerd en de motor beweegde mee, dus kan perceptie zijn geweest. Vanavond even met 2 man testen!
Mijn vader had van een andere FJR lover gehoord dat er bepaalde bouten zaten op of bij de cardan as, die op een specifieke manier aangedraaid moeten worden. Als dit niet werd gedaan zorgde dit voor disbalans en trillingen achterin de motor. Kan dit het misschien zijn?
Ik heb ook vernomen dat het de achterband kan zijn met een te zwakke zijwand (vernomen van deze forums). Er zit nu een bridgestone tourer band op. Specifieke band moet ik vanavond even opzoeken. Met harde compound in het midden en zachtre compound aan de zijkanten.
Hopelijk herkennen jullie dit probleem en hebben jullie een oplossing.
Wat is het bouwjaar van de FJR, en zit er toevallig een topkoffer op?
Even los van allerlei mechanische mankementen die het gedrag in de hand kunnen werken - het is een oude motor tenslotte - maar je zou voor de grap de topkoffer er eens af kunnen halen, en kijken of-ie dan nog slingert/trilt. Van de 2001-2002 exemplaren (RP04) is namelijk bekend dat ze vreselijk instabiel kunnen worden als je solo en met topkoffer sneller dan 120 km/u gaat rijden. Ik heb er zelf eentje gehad, en in die configuratie kon het - afhankelijk van windkracht en -richting - heel erg spannend worden. Stand van de kuipruit maakte idd enig verschil, maar sneller dan 150-170 km/u heb ik er nooit mee durven rijden. Zet er een passagier achterop, en het probleem is wss over.Bouwjaar is 2002, 1ste generatie, geen ABS. Ja met topkoffer, goed punt!
Ik hoop erop, maar ik vraag het me af. Misschien is de uitverkoop begonnen. Immers, m.i.v. 1 januari 2020 mogen nieuwe motoren alleen nog verkocht worden als ze aan Euro-5 normen voldoen (in 2017 werd Euro-4 ingevoerd, vandaar dat Yamaha in 2016 met de RP28 kwam). Ik vraag me af of de FJR dat doet, en of Yamaha bij machte of van zins is om in de doorontwikkeling van dit model te investeren, want dan had ik eigenlijk de Euro-5 opvolger al dit jaar verwacht. Maar hoop doet leven, even EICMA en Frankfurt afwachten ...Bij motoport is er een inruil actie gaande bij aanschaf van een nieuwe FJR:
Tijdelijk € 1.300,- extra inruilvoordeel op Yamaha FJR1300 - MotoPort.nl
Zou er misschien een model update aan zitten te komen?
Even los van allerlei mechanische mankementen die het gedrag in de hand kunnen werken - het is een oude motor tenslotte - maar je zou voor de grap de topkoffer er eens af kunnen halen, en kijken of-ie dan nog slingert/trilt. Van de 2001-2002 exemplaren (RP04) is namelijk bekend dat ze vreselijk instabiel kunnen worden als je solo en met topkoffer sneller dan 120 km/u gaat rijden. Ik heb er zelf eentje gehad, en in die configuratie kon het - afhankelijk van windkracht en -richting - heel erg spannend worden. Stand van de kuipruit maakte idd enig verschil, maar sneller dan 150-170 km/u heb ik er nooit mee durven rijden. Zet er een passagier achterop, en het probleem is wss over.
E.e.a. wordt veroorzaakt door aerodynamica en de kortere wielbasis van die eerste serie FJR-en: de rijwind wordt afgebogen door de kuipruit, en slaat achter de berijder tegen de voorzijde van de topkoffer neer. Daardoor wordt het voorwiel ontlast, hetgeen ten koste gaat van de stabiliteit. Met een passagier achterop, of zonder topkoffer, heb je dat probleem niet. M.i.v. 2003 kreeg de FJR een grotere wielbasis.
Dat gezegd hebbende ... wat wordt er eigenlijk precies bedoelt met trillingen, van achter?
Kleine correctie op eerder bericht: wielbasis werd pas in 2006 (Gen-3, RP13) groter, met 3 à 3.5 cm, afhankelijk van de bron. In 2003 werd wel het stelbereik van vering/demping vergroot.Kunnen wij zelf dan geen grotere wielbasis op de FJR monteren? Ik weet niet of 2003 onderdelen en 2002 onderdelen met elkaar samen te gebruiken zijn. Bijv een langere achterbrug. Als het frame verlengt is of het balhoofd net iets schuiner staat, gaat dat hem niet worden.
Kleine correctie op eerder bericht: wielbasis werd pas in 2006 (Gen-3, RP13) groter, met 3 à 3.5 cm, afhankelijk van de bron. In 2003 werd wel het stelbereik van vering/demping vergroot.
Voordat je aan een dergelijke conversie begint zou ik eerst even kijken of dit idd het probleem is; zie voorgestelde testje hierboven, en de vraag onderaan deze post. Verder zou ik verwachten dat die conversie op zich mogelijk moet zijn, idd d.m.v. het vervangen van de achterbrug (cardan), maar ik heb zoiets zelf nooit gedaan (ik kocht destijds gewoon een Gen-3 uit 2006). De eindreductie van de 2006 is langer (meer snelheidsbereik, lager toerental), maar motorisch (mechanisch) veranderde de FJR toen niet echt. Plastic van de 2006 is wel anders dan bij de 2002, of het subframe langer is durf ik niet te zeggen. Of je uit gaat komen met de remleiding weet ik niet.
Wat ik me wel afvraag: is het probleem zich plotseling voor gaan doen (m.a.w. het was er eerder niet), of heeft je vader de FJR en/of topkoffer pas sinds kort, of reed-ie er eerder geen 120 km/u mee?
Ik mis in dat lijstje de evt. speling op wiellagers, en de afstelling/toestand van het balhoofdlager. En hou er ook rekening mee dat zelfs zoiets stoms als het verlies van een balanceerloodje van voor- of achterwiel een boel getril kan veroorzaken. Ik spreek uit ervaring ... Succes!
Ik mis in dat lijstje de evt. speling op wiellagers, en de afstelling/toestand van het balhoofdlager. En hou er ook rekening mee dat zelfs zoiets stoms als het verlies van een balanceerloodje van voor- of achterwiel een boel getril kan veroorzaken. Ik spreek uit ervaring ... Succes!
Goed nieuws, dat alles zo'n beetje in orde is. Goed dat je dat allemaal even nagelopen bent, je kunt het maar gecontroleerd hebbenHey DucBMW!
Ik heb bovenstaande allemaal gedaan
[...]
FJR gaat vandaag of morgen even goed rijden op de snelweg met de koffer eraf en de vering op soft. Dan horen jullie weer van mij!
Goed nieuws, dat alles zo'n beetje in orde is. Goed dat je dat allemaal even nagelopen bent, je kunt het maar gecontroleerd hebben
De "prolink" zou je mettertijd nog eens nauwkeuriger kunnen inspecteren, want bij matig of geen onderhoud wil die weleens vast gaan zitten, en dat kan-ie breken (wil je niet meemaken). Maar als-ie nu los is (kan bewegen), dan zou ik er idd niet de oorzaak voor het trillen/slingeren in zoeken. Verkeerde bandenmontage, "onrondheid" van een band, of een slag in de een velg zou ook nog kunnen, maar dat ontdek je vanzelf als je mettertijd de banden opnieuw laat balanceren. Maar persoonlijk verwacht ik dat het zonder topkoffer een stuk beter zal zijn, nu blijkt dat het rijwielgedeelte in orde is.
Veervoorspanning achter op hard of soft zou op zichzelf v.w.b. getril/geslinger in rechte lijn geen verschil moeten maken. Misschien een goed idee om - behalve dat je die hendel omzet - ook even de demping (in- en uitgaande demping alsook veervoorspanning voorzijde, uitgaande demping achter) conform het boekje af te stellen. Tenslotte weet je - of ik iig - niet of daar in het verleden te enthousiast aan geschroefd is.
Als er al speling op zit heeft smeren niet veel zin meer. Je moet dan echt de versleten delen gaan vervangen. En zet dan wel de "lastige" bout andersom in het linksysteem zodat hij later wel op tijd gesmeerd kan worden.
Ik heb vaker klanten gehad met jouw probleem op een FJR. Ze zijn er enigszins gevoelig voor, en kleine onvolkomenheden komen dan direct aan het licht in het stuurgedrag. Ik denk dat je na revisie van het linksysteem van je probleem af bent.
Bij de FJR-club kan je meer informatie krijgen over deze klus.
Ivm de Euro-5 norm had ik inderdaad ook al dit jaar een update verwacht. De huidige FJR begint ook wat gedateerd te worden (zonder TFT scherm) vind ik. En ze hebben inmiddels de Niken die ze ook als sport touring in de markt zetten. Maar of die de huidige FJR rijders aanspreekt, en voldoet voor de professionele rijders betwijfel ik.Ik hoop erop, maar ik vraag het me af. Misschien is de uitverkoop begonnen. Immers, m.i.v. 1 januari 2020 mogen nieuwe motoren alleen nog verkocht worden als ze aan Euro-5 normen voldoen (in 2017 werd Euro-4 ingevoerd, vandaar dat Yamaha in 2016 met de RP28 kwam). Ik vraag me af of de FJR dat doet, en of Yamaha bij machte of van zins is om in de doorontwikkeling van dit model te investeren, want dan had ik eigenlijk de Euro-5 opvolger al dit jaar verwacht. Maar hoop doet leven, even EICMA en Frankfurt afwachten ...
Ik had nog wat gezocht voordat ik het schreef. Bij Yamaha kwam ik er niets meer over tegen. Op motor.nl werd de actie wel genoemd, maar tot 31 augustus, en de link daar naar de Yamaha site werkte niet meer...Die inruilactie is er trouwens eentje van Yamaha uit, geldt niet specifiek voor MotoPort.