Even gewoon brainstormen; de FJR gaat eruit. Te duur om er een Euro 5 van te maken en een sterk krimpende markt.
De Teneré gaat er ook uit. Een MT10 Tracer verbruikt teveel, dus komt er ook niet. Mijn voorzichtige conclusie is dan: Een grotere uitvoering van het CP3 blok in een Tracer jas. Een mooi nieuw topmodel boven de huidige Tracer 900GT.
Ik zeg; meteen doen!
Denk dat die in 2021 echt komt
OK, dus de allerlaatste FJR is gewoon een FJR Explorer, die we al kenden, zonder noemenswaardige nieuwigheid, behoudens een - vind ik - niet zo heel erg geslaagd kleurenschema. Persoonlijk had ik meer gehoopt op een Sunset Silver variant, want dan had ik er onmiddellijk eentje besteld. Deze kleurstelling vind ik teleurstellend, en heeft imho ook niets met Yamaha te maken: als ik ding zie kan ik alleen maar denken "John Player", en dat was een FordFJR1300AE Ultimate Edition - motorcycles - Yamaha Motor
De officiële productpagina van de FJR1300AE Ultimate Edition. Deze pagina bevat technische specificaties, media om te downloaden en een overzicht van gerelateerde accessoires.www.yamaha-motor.eu FJR1300AE Ultimate Edition - motorcycles - Yamaha Motor
Pagina ufficiale di FJR1300AE Ultimate Edition. La pagina contiene le specifiche tecniche, i file multimediali per il download e una panoramica degli accessori correlati.www.yamaha-motor.eu
Lijkt erop. En toch is er iets wat ik niet zo goed begrijp: kennelijk heeft Yamaha het ding Euro-5(a) compliant gemaakt, of (aannemelijker) was-ie dat dus eigenlijk al. Maar aangezien Euro-6 voor motoren nog niet is gedefinieerd, en Euro-5(b) is uitgesteld tot 2024, kan de FJR in huidige gedaante dus nog minimaal een jaar of 3 à 4 nieuw verkocht worden. Ontwikkelingskosten zijn er niet (althans, die waren al gedaan voorafgaand aan 2016) dus ... waarom dan nu al besluiten dat dit de laatste FJR is? Ik vind dat moeilijk te geloven, want het ding heeft, buiten (duurdere, en - toegeven - betere) BMW's, tenslotte geen enkele concurrent meer. Het marktaandeel van zware toermoto's kan dan wel krimpen (twijfel of dat overal in de wereld zo is), maar er is in dat segment bijna niets meer om uit te kiezen, dus de afzetmarkt voor de FJR was nog nooit zo groot als nu ... tenzij we allemaal RT's willen gaan rijden, en volgens mij willen we dat niet.Denk nu zeker dat ik gelijk krijg Bij het zien van deze Ultimate Edition en dat 2020 het laatste produktiejaar zal zijn.
Een soort super-Tracer zie ik niet echt de toegevoegde waarde van in: zo'n MT-09 Tracer is nu al niet aan de grond te houden als je een beetje aan het gas gaat zitten schroeven, en heeft met de filosofie achter de FJR sowieso niet heel erg veel te maken. Maar ik denk dat je gelijk hebt dat de werkelijke opvolger van de FJR zich pas in 2021 - of waarschijnlijk later - gaat aandienen.Even gewoon brainstormen; de FJR gaat eruit. Te duur om er een Euro 5 van te maken en een sterk krimpende markt.
De Super Teneré 1200 gaat er ook uit. Een MT10 Tracer verbruikt teveel, dus komt er ook niet. Mijn voorzichtige conclusie is dan: Een grotere uitvoering van het CP3 blok in een Tracer jas. Een mooi nieuw topmodel boven de huidige Tracer 900GT.
Ik zeg; meteen doen!
Denk dat die in 2021 echt komt
Yamaha is nooit bang geweest om in dit segment gaten te laten vallen.Maar ik denk dat je gelijk hebt dat de werkelijke opvolger van de FJR zich pas in 2021 - of waarschijnlijk later - gaat aandienen.
Ik zou een “dikkere” Tracer niet willen voor wheelies, maar voor meer koppel bij duo gebruik. Dat mis ik met m’n huidige Tracer 900GT t.o.v. mijn vorige FJR1300AE.Een soort super-Tracer zie ik niet echt de toegevoegde waarde van in: zo'n MT-09 Tracer is nu al niet aan de grond te houden als je een beetje aan het gas gaat zitten schroeven, en heeft met de filosofie achter de FJR sowieso niet heel erg veel te maken.
Nee, juist de oudere modellen hebben moeite met warmte-afgifte, de nieuwere modellen (m.i.v. RP13, dus 2006 en later) hebben er geen/minder last van, niet in de laatste plaats door de uitstelbare zijpanelen ("lowers").Tja, ik herken je verhaal. Ik reed op een Cagiva Gran Canyon (in dubbeltesten zelfs tegenover de TDM gezet), alleen toen ik Apeldoorn-Utrecht vv moest gaan rijden, heb ik de CGC ingeruild op een '04 FJR. Later werd dat Apeldoorn-Zwolle v.v.
Als ik niet elektrisch was gaan rijden, had ik nu nog op de FJR gereden. Die heeft er nu 67k op staan en kan nog heel wat kilometers mee, maar mag nu weg. Ben er onlangs nog "ff" mee op en neer naar Brussel en van de week nog naar Woerden geweest. Doet-ie makkelijk, zo'n FJR.
Ik weet niet of een nieuwere nou echt zo veel beter rijdt; daar heb ik geen vergelijkingservaring mee.
FJR-en hebben vooral zomers last van warmte-afgifte en ik begrijp dat je dan juist beter een ouder model kunt hebben. Voor mij zou bekendheid met de onderhoudshistorie vooral doorslaggevend zijn. O.m. vanwege dat linksysteem.
Maar ook een '04 model is al een hele fijne motor voor dagelijks gebruik.
Scheelt alweer dat zoiets bij de FJR slechts eens per 40k km hoeft te gebeuren, dus als je er eentje koopt waarbij dat (aantoonbaar) net is gebeurd dan duurt het een poosje voordat je aan de beurt bent. Succes met de zoektocht + plezier met proefrijden.Bedankt allemaal! Omdat ik toch geld moet lenen vraag ik me af of ik niet beter wat langer kan betalen en dan een iets nieuwer model. Moeilijk! Eerst maar eens rondkijken en staat van onderhoud en rij ervaring vergelijken.
Olie en filters enzo kan ik zelf wel, maar kleppen stellen nog nooit gedaan. Laat ik liever doen.
Ik heb ooit eens eerder voor een motor geld geleend en dat beviel prima. Maar goed het blijft toch koffiedik kijken.....
Bedankt allemaal! Omdat ik toch geld moet lenen vraag ik me af of ik niet beter wat langer kan betalen en dan een iets nieuwer model. Moeilijk! Eerst maar eens rondkijken en staat van onderhoud en rij ervaring vergelijken.
Olie en filters enzo kan ik zelf wel, maar kleppen stellen nog nooit gedaan. Laat ik liever doen.
Ik heb ooit eens eerder voor een motor geld geleend en dat beviel prima. Maar goed het blijft toch koffiedik kijken.....
Ik heb al contact gehad met @jpreesink
Maar zoals het er nu naar uitziet, krijgt de FJR bij een andere MF-er een nieuw thuis.
Wat een lekker ding.
Hoi allemaal!
Op dit Moment rijd ik een TDM. Naar volle tevredenheid. De TDM heeft al bijna 120.000km gereden en draait er nog wel een tonnetje bij denk ik.
Mijn werk is verplaatst en nu rijd ik sinds Juni 76km enkele reis waarvan 80% snelweg. En daar is de tdm niet heel fijn. Na een uur naar huis na een werkdag voelt mn lijf moe. Filerijden in een koekblik is geen optie. Brrrrrr
Windbescherming gaat me nu wel helpen denk ik. Ik denk daarom aan een fjr. Heb eens heel fijn gereden op een 2019 model.
Budget tussen 4k en 5k denk ik. Maar is het beter naar een 2004 te kijken met weinig kms (minder dan 60.000) of een 2006 met veel kms (150.000)?
Uiteraard is onderhoud belangrijk. Ik lees hier van alles over het linksysteem en nokkenasketting, maar waar moet ik op letten?
Andere tips zijn ook welkom!
Proefrijden ga ik natuurlijk zeker doen!